Nem számít újdonságnak az az elmélet, miszerint a zenetanulás képes javítani a matematikai tudásunkat. Ezt viszont most tudományosan is igazolták.
Lezárult egy közel öt évtizeden át tartó kutatás, ami a zenei és a matematikai kompetencia közötti kapcsolatot akarta bizonyítani. Az Educational Studies közzétette elemzését, aminek eredményét a Taylor & Francis kiadóvállalat közölte. Az eredmények szerint a gyerekek bizonyíthatóan jobban teljesítenek a matematikában, amikor a zene kulcsfontosságú része az óráknak.
A tanulmány az 1975-2022 között megjelent kutatásokat összegezte, hogy kiderüljön, fontos-e a zeneoktatás a gyerekeknek ahhoz, hogy jobban tudjanak teljesíteni a matematikában. Azt már a felmérés előtt is tudni lehetett, hogy azok a diákok, akik jók a zenében, jobbak a matematikában is, viszont az nem volt egyértelmű, hogy ha nagyobb hangúlyt fektetnek a zenei képzésre, akkor javulhat-e a diákok matematikai teljesítménye.
A kutatásban összesen 78 ezer óvodás, iskolás és egyetemista vett részt, akiknek a zeneoktatását három kategóriában vizsgálták: hagyományos énekóra, hangszeres oktatás és integrált zene-matematika oktatás, ami a matematikaórába beépített zenét jelenti. Az elemzésből bebizonyosodott, hogy akik zenét tanultak, azoknak javult a teljesítményük a matematikában. A leglátványosabb eredmény abban a képzésben mutatkozott, amiben a matematikát ötvözték a zenével egy óra keretén belül. Ezt követi a hangszeres oktatás hatása és vegül az énekóra.
A felmérésből az is kiderült, hogy ennek a fajta oktatásnak a fiatal korban sokkal nagyobb hatása van, amikor a tanuló még csak az alapokat tanulja. Ez a fajta integrált oktatási módszer ugyanis segít megtanítani a diákoknak az összefüggésekben való gondolkodást, ami nagy segítség lehet a matematika megértésében és tanulásában. Ezen kívül a zene szórakoztató jellege segíthet csökkenteni a matematika óra okozta ellenszenvet is.