A tömegkommunikációs eszközöknek, való igaz, megvannak az előnyei. Ezek mellett viszont sajnos ott vannak a hátrányok is, például hogy könnyen függővé válhat tőle az ember, vagy hogy manipulálják a hallgatókat, nézőket. A továbbiakban az utóbbiról szeretnék pár szót szólni, és ehhez a televíziót veszem példaként.
A XXI. században élünk, ahol nagyon ritka az a háztartás, amely ne rendelkezne legalább egy televízióval. Így a többség tudja, miről is van szó tulajdonképpen: a reklámokról. A csatornák egy része erre alapozza megélhetését, ezek a kereskedelmi csatornák. Onnan lehet őket felismerni, hogy érdekes műsorokkal „csalogatják” a nézőket, és félóránként beiktatnak egy kb. 8-10 perces reklámszünetet. Ha ez még nem volna elég, külön reklám-műsort is képernyőre tűznek. Ez úgy működik, hogy egy adott terméket kiválasztanak, arról elmondanak minden szépet és jót, és bemutatják, miért is nélkülözhetetlen számunkra. Szó szerint megrendeltetik velünk, ezáltal kidobunk 10-20 ezer forintot egy olyan termékért, amire abszolút nincs szükségünk.
A manipuláció más megnyilvánuló formái a telefonos játékok. Ezeknek az a lényegük, hogy kiadnak egy könnyen megfejthető feladványt, amire be kell telefonálnunk, minden tizedik telefonálót regisztrálnak, és ha én vagyok a szerencsés, visszakapom a saját pénzem (ami hívásonként kb. 300 forint), plusz még a többi kevésbé szerencsés játékos pénzét is. Elhitetik velünk, hogy igenis van esélyünk nyerni, és minél többször hívjuk őket, annál nagyobb ez az esély. Az egészben mégis az a legjobb, hogy a nyertes csak a képernyőn látja azt az összeget, ugyanis abból az adót levonják.
Akárhogy is, nekem már itt vannak a személyes tapasztalataim, de mindenkinek vigyáznia kell. Lehet, hogy túlzás, de tény, hogy nagyon könnyen ki tudják semmizni az ártatlan tévénézőket.
A
dolgozat