szerző:
eduline/mti

Mivel a 15 évesek 30 százaléka a PISA-felmérés szerint funkcionális analfabéta, így nem lesznek képesek az életük során megbirkózni minden kihívással, az államra lesznek utalva - derül ki Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezet elnökének közleményéből.

©

Csak a zuhanás mértéke volt letaglózó és megalázó.

- írja Mendrey László, aki úgy véli, hogy már 2008-ban a visszaesés jelei mutatkoztak, s a jelenlegi kormánypártok a vitathatatlan problémát arra használták fel, hogy az egész - egyébként működőképes rendszert - felszámolják, s kiépítsék a politikai hatalmuk bebetonozásához nélkülözhetetlen erőteljesen visszafejlesztett, s végtelenül centralizált oktatási rendszerüket.

A következmény "látványos", a 15 éves korosztály - közel - 30 százaléka funkcionális analfabéta, és nem jobb a helyzet a természettudományos tárgyak és a matematika esetében sem - tette hozzá. Róluk gyakorlatilag elveszett generációként beszél, életük meghatározó részében a szociális ellátó rendszerek működésére vannak bízva, hisz azokkal a kompetenciákkal, melyek sorsuk alakításához szükségesek, nem rendelkeznek.

A kérdés nem az, hogy a diákok képesek-e megtanulni azt, ami a tantervben szerepel, ezt a TIMSS-felmérés például igazolja, ott jók a magyar diákok eredményei. Azonban a szakszervezeti vezető kiemelte, hogy a pedagógusoknak rossz, használhatatlan ismeretanyagot kell megtanítanunk, s ezek - értelemszerűen - nem válnak, nem válhatnak tudássá.

Szükséges, de távolról sem elégséges a személyi felelősség felvetése Mendrey szerint. Elvárásnak tekinti, hogy azok, akik személyes felelősséggel bírnak a kialakult helyzetet illetően, önként távozzanak az oktatás irányítás közeléből - írta, hozzátéve: azonnali hatállyal el kell kezdeni egy új oktatási törvény kidolgozását,  fel kell gyorsítani a nemzeti alaptanterv átdolgozását, valamint meg kell szüntetni a túlzott centralizálást, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) feladatait azokra az önkormányzatokra kell koncentrálni, amelyek bajban vannak.

Az érdekvédő szerint önálló minisztérium kell az oktatásnak, az Emberi Erőforrások Minisztériuma mindennel képes foglalkozni, csak közben az ember vész el, úgyis, mint erőforrás.