szerző:
Eduline

Miért lennének motiváltak a gyerekek egy olyan iskolai tanulásra, amit senki nem tart jónak? - teszi fel a kérdés Gyarmathy Éva pszichológus a hvg.hu-n.

Kérdezzünk meg pedagógusokat, oktatási szakembereket, pszichológusokat, szülőket és diákokat, hogy milyen egy jó iskola, ahol jó tanulni - írja Gyarmathy Éva pszichológus, hozzátéve, amit garantáltan senki NEM mond, hogy az ideális iskolában:

padsorokban ülnek a diákok,
45 percig egy témára kell figyelni,
mindenki egyforma tananyagot tanul,
a diákok érdeklődésétől független a tanítás,
valódi tapasztalatok helyett tankönyvből tanulnak,
elavult tananyagot tanítanak,
a pedagógus előadja a tananyagot,
dolgozatokkal mérik fel a diákok tudását.

Gyarmathy Éva a hvg.hu-n megjelent cikkében azt írja, ha az ideális iskoláról van szó, elég jó eséllyel valamilyen formában mindenki megemlíti az 6K (ne keresd a neten, most találtam ki) elemeit:

Kommunikáció, együttműködés, társas helyzetek
Keretek, közösen kialakított szabályok
Kavalkád, sokféleség,
Kezdeményezés, a választás lehetősége
Kreativitás, alkotó tevékenység
Kritikai gondolkodás, értelmezés, saját tudás kialakítása

Ez a tragédia a magyar oktatásban Vekerdy szerint: teljesítményt kizsarolni

"A mi oktatásunk egyik paradoxona: úgy akarunk teljesítményt kizsarolni, kifacsarni, hogy közben ugyanazt visszafogjuk. Öröm és élmény nélkül nincs világ- és önmegismerés" - mondta Vekerdy Tamás pszichológus a Népszavának adott interjúban. "A mai iskola a követelményeivel nagyon rosszul hat a családokra és a gyerekekre, de a pedagógusokra is.