szerző:
MTI

A pedagógusok alapilletménye 2013.

A pedagógusok alapilletménye 2013. szeptember 1-jétől átlagosan 34 százalékkal nő, s ezt követően további négy éven keresztül évenként minimum 5 százalékos, de a minősítés és a szolgálatban eltöltött évek arányában akár évi 10 százalékos béremeléssel is számolhatnak a pedagógusok, azaz 2017-ig minden szeptemberben lesz béremelés. Ez 150 ezer tanárt érint - jelentette be Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere a tatabányai Árpád Gimnáziumban tartott sajtótájékoztatón.

Ez a pedagógus életpályában rögzített rendszer szerint azt jelenti, hogy a teljes életpályában foglalt béremelésnek idén a 60 százalékát, a következő négy évben pedig évenként további 10 százalékát kapják meg a pedagógusok. A múlt héten jelzett 50 százalékos szeptemberi növekedéshez képest tehát nagyobb összeggel emelkedik már idén szeptemberben a pedagógusok bére.

Az új rendszer igazságosabb, mert megszűnnek a korábban jellemző kirívó eltérések a bérekben, amelyek sokszor nem a pedagógus valódi munkája alapján differenciálódtak, hanem az alapján, hogy az önkormányzatnak milyen anyagi lehetőségei voltak - mondta Balog. A korábban a köznevelési törvényben meghatározott körön kívül az életpálya rendszerét a kormány kiterjeszti minden pedagógus munkakörben dolgozóra, beleértve az óvodapedagógusokat, iskolapedagógusokat, a szakszolgálatban dolgozókat (pl. logopédus, gyógytestnevelő) és szakmai szolgáltatásban dolgozókat is.

A miniszter szerint az új rendszer jobb munkaidő-kihasználtsághoz, magasabb teljesítményhez magasabb bért társít, megszűnnek a kiszámíthatatlan túlórák, a munkáltatói döntésen alapuló ad hoc jellegű, olykor igazságtalan kifizetések vagy ki nem fizetések. A pedagógustársaikhoz képest aránytalanul magas fizetést kapott, csupán mintegy 1 százaléknak nem növekszik a fizetése. Minden gyerek egyenlő eséllyel indul az iskolarendszerben, a továbbtanulása nem függ a pedagógus megbecsülésétől.

Balog szerint az új rendszer kiszámíthatóbb, mert minden pedagógus tudja, hogy milyen bérre számíthat munkájáért, megszűnik az egyenlőtlenség. A pedagógusok minősítésével a szülő garanciát kap arra, hogy a gyereke megfelelő minőségű oktatást kap. A szakmai munka azonos megítélésen alapul, s minden pedagógus időben megkapja az őt megillető bért, nem függ többé az önkormányzat anyagi helyzetétől, hiszen a Klebelsberg-rendszer felállítása előtt több esetben előfordult, hogy hetekig, hónapokig nem érkezett meg a pedagógusok fizetése.

A tárcavezető elmondta: az új rendszer minőségi változást hoz, mert új minősítési rendszer áll fel, amely rámutat a pedagógus munkájának erős és gyenge oldalaira. A teljesítményen alapuló bér ismeretében a pedagógus motiváltabbá válik, ami magasabb színvonalú oktatást biztosít. Az új program erősíti a pedagógusok hivatástudatát és a társadalmi megbecsülést, amely szintén hozzájárul a sikeres oktatáshoz, s azonos színvonalú oktatást kap minden diák az ország bármely pontján. A béremelésről és az életpályamodellről itt olvashattok részletesen.

A pedagógustársadalom is strukturálódni fog: az új elemként megjelenő mesterpedagógus fokozat nagyobb megbecsültséggel és szakmai elismertséggel jár, folyamatosan fejlődő, képzett tanárokat kapnak a diákok. A Klebelsberg-ösztöndíj 2013. szeptemberi bevezetésével a tanárképzésben részt vevő diákok ösztöndíjat kapnak, ez által ismét népszerűbbek lesznek a tanárszakok, a létrejövő Nemzeti Pedagógus Kar pedig hozzájárul a magas színvonalú munkavégzéshez és a teljesítmény elismeréséhez - mondta a miniszter. Az új, osztatlan tanárképzésről itt, a kötelező tagságú Nemzeti Pedagógus Karról pedig itt olvashattok.