szerző:
Eduline

Egy új tanulmány szerint a tanárok a diákok színe alapján választanak iskolát, ezért részesülnek magas színvonalú oktatásban inkább a fehérek.

A legfrissebb Journal of Labor Economics számban olvasható az a tanulmány, mely szerint a kiváló oktatók hajlamosak elhagyni azokat az iskolákat, ahol a fekete tanulók száma növekszik. A tanulmány szerzője, a Cornell University szakembere, C. Kirabo Jackson leszögezte, hogy ez az első olyan tanulmány, amely bebizonyítja: egy iskola „színezettsége” közvetlen hatással van tanárai minőségére.

„Köztudott, hogy azokban az iskolákban, ahol többségben van a kisebbség, kevésbé minőségi az oktatás” – mondta Dr. Jackson. „De eddig az tisztázatlan volt, hogy vajon ezek az iskolák pusztán olyan helyen vannak, ahol a jó tanárok hiánycikknek számítanak, vagy a környezet, esetleg az iskolát körülvevő gazdasági tényezők tartják távol a minőségi pedagógusokat, vagy talán direkt kapcsolat van a tanulók milyensége és tanáraik minősége között.”

Dr. Jackson kutatásai szerint nem a környezeti faktorok miatt kerülik el nagy ívben az egyes iskolákat az elittanárok, hanem a tanulók miatt, akiknek származása közvetlen kapcsolatba hozható ezzel. „Ez megdöbbentő, hiszen ez azt mutatja, hogy a máskülönben minden tekintetben egyenlő színes bőrűek szisztematikusan alacsonyabb minőségű oktatásban részesülnek. Ez az összefüggés lényegesen meghatározza a feketék és fehérek előremenetele közötti mély szakadékot az amerikai iskolákban.”

A tanulmány az Észak-Karolina Charlotte-Mecklenberg iskolai negyedére fókuszált. Még 2002-ben végeztek egy rassz-alapú programot, mely során egyenlően osztották el a körzet kisebbségét az iskolákban. Mikor a célkitűzések megvalósultak, néhány tanintézetben hirtelen hatalmas mennyiségű fekete tanuló jelent meg. Míg a „sokszínűség” megváltoztatta az iskolát igen hirtelen, a környezeti és gazdasági faktorok megmaradtak, így Jackson pontosan lemérhette a tanulóállomány és a tanárok minősége közötti összefüggést.

Az Észak-Karolina-i Education Research Data Center adatait használva Jackson azt találta, hogy azok az iskolák, ahol megnövekedett a fekete beiratkozások száma, vesztettek minőségi tanáraik mennyiségéből, valamint a tanárok hatékonysága, a feketék beáramlásával egyenes arányban romlott. A minőségi változás minden iskolában általánosan ugyanabban az évben ment végbe, amely azt mutatta, hogy a jó tanárok a fekete diákokkal ellentétesen mozognak. „A tanulmány szerint a tanárok előszeretettel dolgoznak olyan iskolában, ahol jóval több a fehér.”

A fekete tanárok valamicskét hajlandóbbak voltak azokban az iskolákban maradni, ahova beáramlottak a feketék, mindazonáltal, azok a fekete tanárok, akik elhagyták az intézeteket, rendelkeztek a legmagasabb képesítéssel. Tehát, a minőségi hanyatlás nagyon jellegzetes a fekete tanárok között a fehérekhez képest.