szerző:
Eduline

Az oktatásban eltöltött évek száma hatással van az időskori mentális egészségre.

 

A hazai közoktatási törvény értelmében 18 év a tanköteles kor felső határa - ez csak azokra a tanulókra vonatkozik, akik az 1998/1999. tanévtől kezdték a tanulmányaikat, a korábban belépők esetében 16 év volt – ám e kor felett is érdemes a tanulmányokat folytatni, ugyanis a korai megszakítás negatív hatásai ötven év múlva is jelentkeznek.

 

A Cambridge Egyetem új tanulmányában idősebb emberek mentális képességeit hasonlította össze, és bizony különbségeket fedezett fel az iskolában eltöltött éveik száma alapján: akikre magasabb felső határ volt érvényes, jobb állapotban voltak öregségükre.

 

A szakértők szerint a közoktatás elhagyásának ideje ugyanis hatással van a szellemi egészségre, minél később kerül ki valaki az iskolából, annál jobban csökkenti esélyét az időskori elbutulás kialakulására. Ám ez még csak a kezdet, ahhoz, hogy további megállapításokat tehessenek, és pontosan megértsék, mi a szerepe az oktatásnak a folyamatban, újabb vizsgálatok kellenek. Az már régóta köztudott, hogy a tanulás növeli az agyi idegsejt-kapcsolódások számát.

 

Az európai előfordulási gyakoriság alapján, Magyarországon a - 60 éves és idősebb - népesség 10-15%-nál becsülhető valamilyen demencia. Az Egyesült Királyságban 700 ezer embert érint, a feltételezések szerint 2051-re számuk 1,7 millióra emelkedik.

 

A kutatást vezető Dr. David Llewellyn elmondta: „A demencia az élet késői szakaszában alakul ki, ám a változások már jóval előtte megkezdődnek.”A szakember szerint kutatási eredményeik azért fontosak, mert a jövőre vonatkozó következtetéseket tartalmaznak. „Nem azt mondjuk, hogy meg fogjuk állítani a demenciát, de a becsült számokhoz képest jobb eredményekre számítunk.”

 

Ennek ellenére Neil Hunt, az Alzheimer Társaság vezetője szerint az oktatás nem elég ahhoz, hogy kevesebb legyen a betegek száma, teljes életmód változtatásra van szükségük azoknak, akik szeretnék elkerülni. „A cukorbaj, az elhízás mind rizikófaktorok – sajnálatos módon, a friss kutatásnak akár ellentétes hatása is lehet.”