A diplomaosztók után pályakezdő nők ezrei állnak munkába, sokuknak már sikerült is elhelyezkedniük valahol. Mire érdemes vigyázni az első munkahelyen?
A The Globe and Mail által megkérdezett szakértők a leggyakoribb hibákra hívták fel a figyelmet.
1. Ne fogadd el az első bérajánlatot, ügyesen tárgyalj
Ha mesés ajánlattal fogadnak, természetesen azonnal igent mondhatsz rá, de nagyobb az esély arra, hogy a felvételiztető lentről indít, hátha kevesebbel is megelégszel. Ha félénkségedben azonnal elfogadod a szerényebb fizetést, ez végigkísérheti a pályafutásodat, és hosszú távon többmilliós veszteséget jelenthet.
De honnan tudhatod, mi a kedvező ajánlat? Nézz utána, hogy az adott területen milyenek a fizetések, és legyél tisztában azzal, mennyit érsz a munkaerőpiacon. Ha például a diplomád mellett több nyelven beszélsz, és komoly cégeknél voltál már gyakornok, nagyobb fizetés illet meg, mintha csak úgy beesnél az iskolapadból az első munkahelyedre.
A nagyobb cégeknél a fizetés mellett összetett juttatási csomag is jár a dolgozónak. Ha a bérből a munkáltató nem enged, kérheted, hogy más téren kompenzáljon: a cafeteriában. Sokan meglepődnek, amikor kiderül, hogy több pénzt egyelőre nem adnak, de szolgálati telefont, táblagépet, éves bérletet igen, és rugalmasak a szabadságokat és a munkaidő tartamát illetően.
2. Hallasd a hangodat, ne várd, hogy a munkád beszéljen helyetted
A fiatal női munkavállalók jelentős része úgy érzi, nem szabad felhívnia a figyelmet a jól végzett munkára, mert attól tart, emiatt nyomulósnak, karrieristának fogják gondolni. Majd előbb-utóbb úgyis észreveszik, milyen hasznosak a cég számára, gondolják. Sajnos nem igaz, hogy a jó bornak nem kell cégér – igenis mutass rá azokra az eredményekre, amelyeket rendszeresen elérsz.
Nem kell erőltetni egy találkozót a főnökkel, nehogy arrogánsnak tűnj. De ragadd meg az alkalmakat, amikor beszámolhatsz arról, milyen munkát végeztél, és érzékeltesd, hogy visszajelzést vársz.
3. Fogadd el, ha dicsérnek
Baráti társaságban az álszerénység természetes – miközben lelke mélyén persze mindenki örül a bóknak –, a munkahelyen viszont káros, ha látványos gesztussal hárítjuk a dicséretet.
Amikor a főnök azt mondja, hogy jól sikerült az általad kivitelezett projekt, ne mondd azt irulva-pirulva, hogy ez főleg a többieknek köszönhető, akik keményen dolgoztak – mert a végén még elhiszi. Nyugodtan tedd zsebre a dicséretet, és röviden köszönd meg. Méltathatod a többiek munkáját is, de soha ne úgy, hogy kisebbíted a saját érdemeidet.
4. Szólalj meg határozottan, de ne úgy, mint egy férfi
Nem csak az számít, mit mondasz, hanem az is, hogyan. Nagyon fontos, hogy a nők hitelesen és meggyőzően kommunikáljanak, miközben elkerülik a férfiasan nyers, túl rámenős beszédmódot.
Térj gyorsan a lényegre, utána fejtsd ki a részleteket, és legyen erős a zárás. Minden megszólalásnak az elejére és a végére szoktak emlékezni. Mondandódat ne kérdéssel fejezd be ("mit gondoltok?"), hanem kijelentéssel ("érdekel a véleményetek"). A kijelentéssel te kontrollálod a beszélgetést, és magabiztosabbnak tűnsz.
Tisztán és tömören beszélj. Ne hümmögj, ne vidd föl a hangod a mondat végén, tilos az olyan irtózatos töltelékszavak, mint az izé és a hogyishívják használata. A szlenget is kerüld. Tárgyaláson tarts szünetet, miután előadtad a mondandódat. Hadd gondolkozzon a másik, ne megint te legyél az, aki megszólal.
5. Tudd, mennyi munkát bírsz, és csak annyit dolgozz
Lehet róla vitatkozni, hogy biológiai vagy társadalmi okai vannak-e, de tény, hogy a nők nehezebben tudnak nemet mondani a munkahelyi feladatokra. Állíts fel rangsort a munkában, állapítsd meg, mennyi munkát tudsz elvégezni észszerű időtartam alatt, és csak ennyit vállalj. Meglátod, milyen csekély ellenállásba fogsz ütközni.
Hogyan illeszkedhetsz be az új munkahelyen? Hogyan találhatod meg azokat a feladatokat, amelyek sikerélményt adnak? Ez is kiderül a Jobline Női Karriernapon - további infót itt találsz.
|
Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!
|