szerző:
Eduline

Több sebből is vérzik a tanárok minősítése, a procedúra elég bizarr: olyan felügyelők nézik a tanárok munkáját, akik nem feltétlenül értenek az adott tantárgyhoz.

„Volt tapasztalatom a szocializmusban is tanfelügyelővel, de ez most sokkal durvább, mint akkor volt. Most az óralátogatáson túl rengeteg anyagot is bekérnek. Olyan temérdek információt kell az Oktatási Hivatal számítógépes rendszerébe feltölteni, hogy azok alapján bárkiből lehet szakmai hullát csinálni” – összegezte az élményeit a hvg.hu-nak a pedagógusi értékelési rendszerek működéséről egy neve elhallgatását kérő általános iskolai nyelvszakos pedagógus, aki elsők között esett át a múlt héten kezdődött tanfelügyeleti látogatáson.

A portfóliókészítés gyötrelmeiről az Eduline is írt cikket, amelyet az "Úgy érzem magam, mint akit szembeköptek" - egy tanár vallott a portfólióról címen megtaláltok.

Bár a rendelet szerint júliusig kell közölni, mely tanárok számíthatnak ellenőrzésre, sokakkal csak nemrég közölték, sőt, van olyan is, akit december 18-án fognak vizsgálni, az utolsó tanítási napon. Lesre állítva: elindultak a PÖCS-ök az iskolákban

Maga a procedúra a tanár elmondása szerint elég bizarr volt: olyan szakos tanárok ültek be az órájára, akik nem beszélték azt a nyelvet, amit tanít. Szakmai hozzáértést szerinte így nehéz ellenőrizni, a gyerekekkel való bánásmód pedig „szubjektív dolog”. Kértek be tőle óravázlatokat: akik tanítanak, azok tudják, hogy az órára lebontott tanmeneteknek mennyi közük van a valósághoz. Ezen kívül beszedték öt diák füzeteit, munkafüzeteit, és elvitték az osztálynaplót, hogy ellenőrizhessék, tényleg azzal foglalkozik-e a pedagógus, mint amit az előzetes óratervekben leírt.

„Miért kellett az egyentankönyv és az egyentanterv? Hogy a tanfelügyeletet vissza lehessen hozni” – ez már Szüdi János jogász, oktatási szakértő véleménye. (Szüdi 2002 és 2010 között először a kulturális és oktatási tárca közigazgatási államtitkára, majd közoktatási szakállamtitkár volt.) Szerinte a tantervi szabadság összeegyeztethetetlen a jelenlegi formájában megvalósuló tanfelügyeleti rendszerrel. „Ha ugyanis tanszabadság van, akkor minden iskolában más pedagógiai programot valósítanak meg”. Más országokban intézményi mérés van: az iskola sajátosságaihoz mérten mérik az oktatás minőségét.

Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!