Még csak tizennyolc évesek, de már fejlesztettek webalkalmazást, dolgoznak egy önvezető kerekesszéken, következő céljuk pedig az, hogy minél előbb a diákok képernyőjére kerüljön Sophie, a virtuális tanár. Dani és Ádám már hétszáz órát fektettek az Avatar Projektbe, a Samsung és az EdisonKids közös versenyének, a Megoldások a holnapért fődíját is elnyerték vele. A két fiúval az általuk fejlesztett oktatási platformról, a közös munkáról és a versenyen szerzett tapasztalataikról beszélgettünk.
Egy virtuális mentor, ami személyreszabottan segít a tanulásban, tantervet állít össze, órát tart, válaszol, ha kérdezik és dolgozatot írat. Ez nem a jövő, nem is egy nagy vállalat fejlesztése, hanem két diák, a tizenegyedikes Bacsur Dániel és az idén érettségiző Vajda Ádám nyertes projektje. A budapesti gimnazisták a Polyp csapat tagjaiként neveztek a Megoldások a holnapért programba, ahol négy hónapon keresztül dolgozhattak a projektjükön, amivel végül sikerült elnyerniük a fődíjat.
Ádám és Dani online kezdték a gimnáziumot a koronavírus-járvány miatt, de az otthoni tanulásról nincsenek jó tapasztalataik.
"Szerintünk a digitális oktatás a személyes kapcsolatok hiánya miatt bukott el. Megoldásunk egy olyan virtuális tanár, aki az online tér ellenére képes emberi kapcsolatot kialakítani diákjaival. Ezáltal magántanulók, iskolából hiányzó beteg diákok, vagy éppen dolgozat előtt későn észbekapó tanulók ezreinek tudunk segíteni"
– mesélik a projektjükről, amivel még sok munkájuk van, de már most is rengeteg órát belefeketettek. Legnagyobb kihívás számukra az időbeosztás volt, az iskolát nehéz volt összeegyeztetni a sok munkával. De elmondták, hogy szerencsére nagyon támogatóak voltak a tanáraik a gimnáziumban: "hatalmas köszönettel tartozunk Kováts Lívia tanárnőnek, aki támogatóan kísér minket egészen a projekt kezdete óta" - emelték ki.
Az általuk fejlesztett oktatási platformon úgy néz ki a tanítás, hogy a tanulók a bejelentkezés után meg tudják szabni, hogy hányadikosok, hogy mit szeretnének megtanulni, és milyen szinten. Ezt követően az AI modellek összeállítanak egy egyéni tanrendet a nemzeti alaptantervben megfogalmazott elvárásoknak megfelelően. A virtuális tanárok a későbbiekben ezt a tervezetet követve tartanak meg olyan tanórákat, amelyek során elmagyarázzák a kiválasztott tananyagot, különböző kérdéseket tesznek fel és kvízkérdésekkel tesztelik a tanuló fejlődését.
Nem ez volt az első projektjük
A két fiú tavaly ismerte meg egymást az Országos Tudományos és Innovációs Olimpián, ahol még versenytársak voltak. Dani ekkor egy bankkártya méretű számítógéppel pályázott, amellyel cégeknek és nagyobb vállalatoknak oldotta meg a kiberbiztonsági problémáit és csökkentette az adatlopások gyakoriságát. Ádám már ekkor is a mesterséges intelligenciával foglalkozott: egy olyan radart és ahhoz tartozó AI modelleket fejlesztett, amellyel képes volt átlátni falakon és meghatározni emberek testhelyzetét.
A versenyen barátkoztak össze és ezután kezdtek el közösen dolgozni. Első közös projektjük egy olyan webalkalmazás volt, ami képes mesterséges intelligencia segítségével meghatározni, hogy egy videón valós személy, vagy deepfake látható. Most egyszerre két ötlet megvalósításán is dolgoznak: az Avatar Projekten és mellette a Farfler Önvezető Kerekesszéken január óta munkálkodnak. Dani augusztusban találta ki az Avatar Projektet, Ádám, pedig tavaly márciusban találta ki az önvezető kerekesszék ötletét.
"Mindkettőnket lenyűgöz az informatika világa, a mesterséges intelligencia és a robotika. Várhatóan ebben az irányban szeretnénk a további tanulmányainkat is folytatni" – részletezték terveiket. Azt is elárulták, hogy milyen sorsot szánnak az Avatar Projektnek: jelenleg az oktatási irányt szeretnék tökéletesíteni. Nagyon sok ötletük van a jövőre tekintve, de legfőbb céljuk, hogy minél hamarabb a diákok képernyőjén legyen Sophie, a virtuális tanár.
A diákok rendkívül céltudatosak, rövid távon szeretnék felvenni a kapcsolatot különböző oktatási intézményekkel, illetve lehetővé tenni Sophie számára, hogy egy virtuális táblán különböző ábrákkal és rajzokkal tudja alátámasztani azt, amit elmond a tanulóknak. Hosszú távon szeretnék az Avatar Projektet egy startuppá nevelni és a későbbiekben más irányokba is fejleszteni, mint ügyfélszolgálati asszisztens vagy akár egy virtuális pszichológus, aki bárkinek bármikor képes tanácsot adni.
Megoldások a holnapért
A Samsung az EdisonKids-dzel együttműködve már negyedik alkalommal biztosított platformot a fiataloknak, hogy kibontakoztathassák a holnapot formáló ötleteiket. Fenntarthatóság, a jövő oktatása és közösségi alkotás – ezek voltak a pályázat hívószavai, amire rengeteg érdekes ötlet érkezett. A döntőben a legformabontóbb projekteket mutatták be, mint például a látássérültek helyzetének könnyítése, a fiatalok olvasásra ösztönzése, a hungarocell fenntartható ruhaipari újrahasznosítása, környezettudatos, izgalmas és edukatív országjáró játék applikáció, a környezetre és az emberi szervezetre káros hőpapíros bizonylatok használata helyett digitális megoldás bevezetése. Ráadásul a diákokat mentoráló pedagógusok is fejlődhettek, ugyanis a Hősök Tere Alapítvány tartott számukra workshopokat, ahol különböző módszertanokkal bővíthették a tudásukat.
A 8 döntős csapat május 31-én a Budapest Music Centerben mutatta be ötleteit, ahol a Dr. Meskó Bertalan, orvosi jövőkutató vezette szakértő zsűri olyan szempontok alapján pontozta a prezentációkat, mint a megvalósíthatóság, a kreativitás, a kritikus gondolkodás, az előadásmód, illetve a csapatszellem. A harmadik helyet végül a budapesti Eötvös József Gimnázium tanulói szerezték meg, akik a menstruáció és a hormonháztartás témájához kapcsolódó, ismeretterjesztő oktatási anyag kidolgozását tűzték ki célul. A második helyezést pedig a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium diákjai szerezték meg, akik egyszerre két égetően aktuális problémára hoztak megoldási javaslatot: az idős emberek segítésére és az egyetemi hallgatók lakhatási nehézségére.
Ádám és Dani nagyon hálásak, hogy részt vehettek a programban, mert sokat tanulhattak a munka során: "Jelentős fejlődést értünk el a csapatmunkánk hatékonyságában. A projektmenedzsment készségeink is javultak, hiszen egy nagy volumenű projekt során folyamatosan figyelni kellett a határidők betartására és a problémák gyors orvoslására. A prezentációs és kommunikációs készségeink is fejlődtek, többek között a mentorálási alkalmaknak és a közös workshopoknak köszönhetőn" – mesélték.