Évek óta tapasztalható, hogy az alternatív pedagógiai programmal működő iskolák iránt hatalmas az érdeklődés. Mégis sokakban máig él az a felfogás, hogy ide csak a tanulási nehézségekkel küzdő diákokat íratják, vagy azokat a gyerekeket, akik nem tudnak beilleszkedni a hagyományos osztályközösségekbe. Az ugyan igaz, hogy számukra előnyösebb lehet egy ilyen típusú oktatási rendszer, azonban ez nem csak a nehézségekkel küzdő gyerekeknek lehet előnyös forma.
A szülők nagy része a különleges pedagógiai módszerek, az alternatív értékelés, vagy a sokkal oldottabb iskolai légkör miatt dönt úgy, hogy a hagyományostól eltérő iskolába járatják gyerekeiket. Ugyanis sokan szimpatizálnak a hagyományos - sok esetben régimódinak gondolt - frontális oktatástól eltérő alternatív módszerekkel. Ezekben az iskolákban nagy hangsúlyt kapnak a közösségi programok, a kooperatív oktatás és a csoportos tanulásra jellemző tanórák.
Az is közismert tény ezeknél az iskoláknál, hogy a felvételi rendszerük jócskán eltér a hagyományos iskolákétól. Mivel a legtöbb helyen október környékén indulnak az első nyílt napok, ezért megnéztünk 5 budapesti alternatív általános iskolát, hogyan zajlik náluk a jelentkezés.
Waldorf iskolák
Az egyik legnépszerűbb alternatív iskolának számító Waldorfból csak Budapesten találni 12 általános iskolát és/vagy gimnáziumot. A fővároson kívül szinte minden vármegyeszékhelyen vagy más városban is működik legalább egy, amiknek a teljes listáját itt lehet megtekinteni. A Waldorf iskoláknak saját kerettantervük van, ahol a tantárgyakat blokkokban tanítják.
A jelentkezések menete és határideje eltérhet az iskolákon belül, ezért érdemes külön is utánajárni a kiszemelt hely saját szabályainak. Mi az Óbudai Waldorf Általános Iskola Gimnázium és AMI-t néztük meg.
Az első osztályba való jelentkezés kezdetét ugyan még nem tették közzé, de a bemutatkozó, több alkalmas előadások várhatóan januárban fognak elkezdődni.
A szülőknek szóló több előadásból álló bemutatkozó mellett a felvételin játékos ismerkedést tartanak a gyerekekkel, ahol 1 órás foglalkozáson kell a jelentkezőknek részt venni. Ezalatt pedig a várakozó szülőkkel a vezetőség tagjai beszélgetnek.
Gyermekek Háza
A Gyermekek Háza befogadó (inkluzív) iskola, osztályaikban együtt tanulnak ép és sérült, különböző adottságú, érdeklődésű, eltérő ismeretekkel, lehetőségekkel bíró diákok. Az első osztályba 24 gyereket vesznek fel, ebből három hely sajátos nevelési igényű tanulóknak van fenntartva. Az iskola a szülőknek februárban tart nyílt napot, a gyerekeknek pedig márciusban nagy ismerkedős játszóházat.
Az induló első osztályunk iránt érdeklődő szülők számára 2024. február 12-én 9 órakor tartanak tájékoztatót.
A jelentkezés során egy szándéknyilatkozatot kell kitölteni a szülőknek, amit egy az iskola által kitöltött kérdőív követ. Majd ezután lesznek a szülőkkel és a gyerekekkel szervezett ismerkedések. A sajátos nevelésű gyerekek jelentkezése az integrált helyre ettől eltérő módon zajlik.
Budapesti Montessori Általános Iskola és Gimnázium
A 2004-ben létrehozott Montessori iskola olyan családias hangulatú intézmény, ami a magyarországi családok számára nyújt egy sajátos, egyénre szabott nevelési-oktatási alternatívát.
Az iskola nem szervez külön nyílt napokat a felvételizők számára. Itt előre egyeztetett kiscsoportos foglalkozáson figyelik meg a tanítók a gyerekek tevékenységét, együttműködésüket a többi gyerekkel és egyéb olyan tulajdonságaikat, amik fontosak lesznek majd a tanulás során.
Carl Rogers Személyközpontú Óvoda és Általános Iskola
Az iskolában a felvételt megelőzi egy alapos ismerkedési folyamat, melynek célja a lehetőségekhez képest egymás kölcsönös megismerése. Ennek során megnézik, hogy a család egésze hogyan viszonyul az iskola szemléletéhez és pedagógiai elképzeléseikhez. Emellett további szempontjaik: közösségben való mozgás, kapcsolatteremtés, együttműködésre való készség, figyelem és fegyelem-szabálytartás, korosztálynak megfelelő kognitív képességek, dönteni tudás, kitartás egy elvállalt feladatban.
Nyílt napok:
- 2023. október 11.
- 2023. november 29.
- 2024. január 10.
SEK Budapest Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium
A SEK a nemzetközi oktatási rendszer elkötelezett híve, ahol több mint harminc országból származó diákok tanulnak együtt. Nemzetközi jellege miatt ugyan első ránézésre eltér az eddig felsorol iskoláktól, azonban a diákközpontú, személyre szabott oktatási módszerei miatt úgy gondoltuk, hogy felvesszük a listánkra.
Ennél az iskolánál sincsenek nyílt napok meghirdetve. Ehelyett az igazgatóhoz kell a szülőknek időpontot foglalni, hogy megismerkedhessenek az iskola tantervével és szemléletmódjával. Ezután a felvételiző gyerekekkel egy interjút készít az iskola pszichológusa. Miután megkapják a gyerek felvételijéről szóló határozatot, akkor derül ki, hogy tudnak e a tanulónak helyet biztosítani.
Tandíjak
Köztudott, hogy ezeknél az iskoláknál tandíjfizetési kötelezettség is hárul a szülőkre. Az iskolák tandíjait azonban igen nehéz kideríteni. Az általunk megnézett helyeken szinte sehol sem tüntették fel az árakat, így nem tudunk egy általános összegel szolgálni a most felvételizők számára. Az viszont nagyon valószínű, hogy több százerer forintos kiadásra kell számítania a felvett gyerekek szüleinek, ami adott esetben a több millió forintos összeget is elérheti egy tanévben.
Általánosságban a felvételikről
A tapasztalataink szerint a felvételi eljárás mindenhol különbözik egy kicsit a többitől. Azonban le lehet vonni egy olyan általános következtetést, ami szinte kivétel nélkül ráillik az összes alternatív általános iskolára.
A gyermekközpontú oktatási szemlélet miatt a felvételin a gyerekekket különböző szempontok alapján vizsgálják. Az iskolákat érdekli, hogy milyenek a felvételiző azon képességei, amik a tanulás során majd fontosak lesznek, de mellette a szocializációs képességeiket is megnézik. Gyakran tartanak kiscsoportos foglalkozásokat, hogy lássák hogyan működnek együtt a gyerekek. Viszont a szülőknek is nagy figyelmet szentelnek. Legtöbb esetben velük külön elbeszélgetésre is sor kerül, még akár az igazgató jelenlétében is. Nem csak a gyerekek képességeire kíváncsiak, hanem a családi háttérre is, ami különösnek tűnhet az állami rendszerhez szokottak számára.