Hátráltathatják az olvasni tanuló diákok olvasási készségének fejlődését a gyenge képességű tanárok - mutatták ki első alkalommal amerikai kutatók, akik általános iskolás ikerpárok és osztálytársaik olvasási képességét mérték fel. A tanár akkor kaphatott pozitív értékelést, ha az év végi teszteredmények jobban sikerültek, mint az annak elején tapasztaltakból következett volna - írja a Science folyóiratban megjelent tanulmány alapján az Origo.
A Science folyóiratban megjelent tanulmány szerint ugyan genetikai tényezők határozzák meg nagyobb részt az olvasási teljesítményt, a környezet szerepe sem elhanyagolható. "A jobb tanárok olyan környezetet teremtenek, amely lehetővé teszi a gyerekek számára, hogy maximálisan kiaknázhassák a bennük rejlő lehetőséget" - írja a szerző, Jeanette Taylor, a Florida Állami Egyetem pszichológusa.
A vizsgálat során 280 egypetéjű és 526 kétpetéjű ikerpár esetében vizsgálták meg a szóbeli olvasás folyékonyságát, miközben a teszteken az osztálytársaik is részt vettek. A gyerekek különböző minőségű floridai általános iskolák első és második osztályából kerültek ki, az olvasási teljesítmény felmérésében pedig a kutatók segítségére volt, hogy miközben az egypetéjűek genetikai állománya azonos, a kétpetéjűeknél a fele eltérő.
A kutatás szerint a genetikai különbözőség ellenére is egyenletesen alacsony teljesítményt nyújtottak a gyerekek gyengébb tanárok mellett. A tanár akkor kaphatott pozitív értékelést, ha az év végi teszteredmények jobban sikerültek, mint az annak elején tapasztaltakból következett volna.
edupress