szerző:
Eduline

Saját készítésű digitális táblán folyik a tanítás a csepeli általános iskolában

A korszerű, digitális taneszközök használata nem mindig csak pénz kérdése. Egy csepeli általános iskola matematika, fizika és informatika tanárnője addig nem nyugodott, amíg – a pénz híján reménytelennek tűnő iskolai interaktív tábla beszerzés helyett - maga el nem készítette az iskola első digitális tábláját – számol be az Interaktív Oktatástechnika Portál

„2007 decemberében egy blogban olvastam először egy saját készítésű infravörös fénnyel működő eszközről, mellyel bármilyen felület (monitor, vetített kép) interaktívvá tehető” - emlékszik vissza Klacsákné Tóth Ágota tanárnő. „A cikkben egy amerikai fiatalember (Johnny Lee) videón, a wii konzoljáték távirányítóját használva, saját ötletű szoftverrel és tollal olcsón megvalósítható interaktív táblát mutatott be.”

Magad uram, ha szolgád nincs
A tanárnőt mindig érdekelték az új tanítási módszerek, a lehetőségek, amivel a gyerekek érdeklődését, figyelmét fel lehet kelteni. „Már régóta irigykedve olvastam azokat a tanári beszámolókat, melyek interaktív táblák tanórai hasznosításának előnyeiről írtak. A mi iskolánk nem rendelkezik ilyen eszközzel, magam is csak egy bemutatón láttam ilyet.”

Alkalmazását az oktatásban olyannyira jónak tartotta, hogy utánajárt, tényleg olyan könnyen el lehet-e készíteni, mint ahogyan ezt sokan megtették. „Annyit tudtam a wii-ről, hogy egy divatos drága játék, de soha nem láttam még ilyet. Az egyik áruházban ki lehetett próbálni a játékot, a kisebbik fiam le volt nyűgözve és rögtön rájött, hogyan kell kezelni.”

A tanárnőt azonban a működési elv érdekelte. „Vettem egy olcsó USB-s bluetooth eszközt és kipróbáltam az otthoni laptopon: valóban a Lee-féle szoftver azonnal felismerte a távirányítót.”

Rajzolás az öngyújtó lángjával
Mivel infraceruzája még nem volt, először öngyújtó lángjával végezte a kalibrálást - hiszen a lángnak van infravörös tartománya -  mondta a háromgyerekes, általános iskolai tanárnő. „Döbbenetes volt, amikor a lángot először érzékelte a távirányító! Nyilván nem lehetett vele pontosan kis helyre fókuszálni, de már tudtam vele vonalakat húzni. Ezt érdemes megmutatni a tanulóknak is, roppant látványos egy öngyújtóval rajzolni a táblára.”

A felfedezés, hogy tényleg működőképes eszközt hozott létre, felvillanyozta és arra az elhatározásra jutott a pedagógus, hogy oktatásra alkalmas változtatásokat hajt végre rajta. „Az első órát a saját készítésű interaktív táblán 2008. februárban tartottam, a gyerekek körében hatalmas sikerrel. Azóta folyamatosan használom az eszközt tanítási órákon, egyre jobbá továbbfejlesztve azt.”

Átlagtanár el tudja készíteni, tudja használni?
A leírás alapján a ceruzát átlagos műszaki érzékű tanár(nő) össze tudja rakni. Ha mégsem, az iskolában biztos lesz segítőkész kolléga (informatika, fizika szakos, oktatás-technikus, rendszergazda stb.) esetleg diák, akinek a cikk olvasása közben felcsillan a szeme, és segít a barkácsolásban.

A tábla beüzemelését meg lehet tanulni, ha egyszer már sikerült egymáshoz illeszteni az eszközöket, valószínűleg máskor is működni fog. A gyerekek kezdettől fogva érdeklődnek, hogyan is működik a tábla, főleg, hogy a wii-t ismerik és itt egészen más alkalmazásban látják.

„Minden osztályban van egy-két műszaki érdeklődésű tanuló, akiknek ha egyszer megmutatja valaki a tábla összerakását, szívesen segítenek minden óra előtt összeállítani azt. Nekem minden osztályban van két-három tanuló, akik beállítják a táblát, mire becsengetnek. Itt hátrányban vannak a tanító nénik, hiszen az ő tanítványaik túl kicsik. De talán nekik van olyan előnyük, hogy mindig ugyanabban a teremben tanítanak, így az eszközök nagy részének (projektor, tábla, wiimote) helyét fixen ki lehet jelölni, megkönnyítve ezzel a beállítást.”

Érdemes megcsinálni?
Az interaktív táblát ellenzőkben biztosan felmerül az, hogy érdemes-e ennyit vacakolni egy tábla összerakásával. Nos, az interaktív tábla nem fogja egy csapásra megoldani az oktatás problémáit, de elvitathatatlan jó alkalmazhatósága.

Csakúgy, mint más „mindenható” módszert, mint pl. csoportmunka a helyén kell alkalmazni. Csak a különböző módszerek változatos alkalmazása valamint a pedagógus által hozzáadott érték teheti színvonalasabbá és eredményesebbé az oktatást.

Összehasonlítás az „igazi” táblával
„Tisztában vagyok vele, hogy a kereskedelemben kapható interaktív táblák, illetve mobil eszközök jobb minőségűek, könnyebben kezelhetők. Nekem is kényelmesebb lenne, ha minden teremben ott állna a jól beállított gyári interaktív tábla.
 
Egy átlagos interaktív tábla alapvető funkcióit azonban ez is biztonsággal tudja, ára pedig kijön egy négytagú család hétvégi nagybevásárlásának árából.

Csakúgy, mint nekem, igen nagy lehetőséget jelenthet kevés anyagi forrással rendelkező, de megújulásra vágyó intézményeknek.
 
Ez az eszköz felbecsülhetetlen segítséget nyújt nekem a tanítás során. Látni, hogy a természettudományok iránt motiválatlan diákok figyelnek órán, sőt örömüket lelik a tanulásban, megérte azt a munkát, melyet az eszköz elkészítésére fordítottam.”
 
Elkészítés lépésről-lépésre
„Szerettem volna megosztani tapasztalataimat azokkal a tanárkollégákkal, akik szintén nyitottak az új módszerekre, iskolájuk anyagi lehetőségei pedig nem engedik meg, hogy drága interaktív táblájuk legyen.

Az aktívtábla elkészítésének menetét, és tapasztalataimat részletesen leírtam egy e-könyvben, amit bárki ingyenesen letölthet az Interaktív Oktatástechnika Portálon

Mindenkit, akik nem rettennek meg egy kis barkácsolástól, arra bíztatok, hogy bátran vágjanak bele. Higgyék el menni fog!”