szerző:
Eduline

A világ lakosságának robbanásszerű növekedése jelentősen fékezhetővé válna, ha a fejlődő országok tinédzser lányainak lehetőségük lenne elvégezni legalább a középiskolát – állítja egy neves szakértő.

A középiskolai tanulmányok befejezése az egyik legfontosabb tényező abban, hogy elérjük: a fejlődő országok lányai kevesebb gyermeket vállaljanak az életük során - mondta Joel Cohen, a New York-i Rockefeller Egyetem népességgel foglalkozó professzora. Ezzel 2050-re a várt növekedést három milliárdra lehetne visszaszorítani – ha ugyanis az aktuális trend folytatódik, a jelenlegi 6,7 milliárd legalább 11,9-re emelkedik.

„A középfokú képzés növeli az emberek képességét és motivációját abban, hogy kordában tartsák saját termékenységüket, javítva ezzel gyermekeik életkörülményeit, figyelembe véve saját és családjuk egészségét” – mondta Cohen. „Az oktatás révén ugyanis fontosabbá válik a gyerekek minősége, a mennyiség helyett.”

Ez a módszer enyhítené a környezeti erőforrásokat felhasználók számát a jövőben, viszont növelné az egyének és társadalmak kapacitását ahhoz, hogy megbirkózzanak a környezeti változásokkal.

Az emberi népességben végbemenő emelkedés ugyanis súlyosbítja a környezet elhasználódását, ahogy egyre több ember küzd – nem ritkán erőszakos módon – a korlátozott mennyiségben rendelkezésre álló élelemért, vízért és területért. Noha eddig leginkább a születésszabályozásban tettek nagy erőfeszítéseket, most úgy tűnik, a nők oktatása is egyre fontosabbá válik a kérdésben.

Az ENSZ becslései szerint 2050-re a Föld lakosságának száma eléri a 9,1 milliárdot, a növekedés természetesen a fejlődő országokban megy végbe: Afrikában, Ázsia délkeleti részén. Ám ez egy „közepes” kalkuláció, amely a termékenységi rátákon alapul: éppen mennyi gyermeke van a világ összes asszonyának - és figyelmen kívül hagyja azt a tényt, hogy a napjaink 2,55 gyerek/nő aránya hogyan változik 2050-ig.

„Tudniillik, ha az ENSZ számításához képest az átlag mindössze 0,5-del nő, 2050-re már 10,8 milliárd ember lesz a Földön, ha ugyanennyivel csökken, 7,8 milliárdnyian leszünk” – mondta a professzor. „Csupán egyetlen gyerek/nő termékenységi különbség 3 milliárd változást okozhat, amely egyenlő az 1960-as évek összlakosságával” – írta a Nature folyóiratban.

„A középfokú oktatás viszont magában rejti annak lehetőségét, hogy drámaian befolyásolja ezt az eredményt. Bár sok más tényező is szerepet játszik, a fejlődő országokban azok a nők, akik középiskolát végeztek, átlagosan egy gyermekkel vállalnak kevesebbet, mint akik csak az általános tanulmányaik végére jutottak.”

Például, Nigériában a középfokú végzettségű nők átlagosan 4,6 gyermeket vállalnak, egyharmaddal kevesebbet, mint az általános iskolát végzettek. Ugyanez igaz Jemenre, ott 3,1 gyerek jut a középfokúaknak, míg 4,6 az általános ismeretekkel rendelkezőknek.

„Az egyik oka annak, amiért az oktatás alacsonyabb termékenységhez vezet, a gyermekhalandóság csökkenése. Azok a szülők, akik biztosabbak a gyermekeik túlélésében, nem éreznek késztetést arra, hogy sok gyerekük legyen” – mondta Cohen.

Sajnálatos módon, sok fejlődő országban inkább a fiúk azok, akik középfokú végzettséget szereznek. Beninben a fiúk 38 százaléka középiskolás, míg a lányoknak mindössze 17 százaléka, Indiában 58 százalék fiú dönt középfokú tanulmányok mellett, míg ez a lányoknak csak 47 százalékára igaz.

Cohen professzor szerint a nemzetközi szervezeteknek is támogatni kellene a fejlődő országokban a lányoktatást, mely a globális népesség megfékezésének egyik eszköze. „A gyerekek megfelelő oktatása fáradságot megérő, megengedhető és kivitelezhető stratégia ahhoz, hogy olyan emberekkel legyen tele a világ, akik képesek megbirkózni a problémákkal, és az előre nem látott dolgokkal egyaránt.”