Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Sorozatunk első részében pszichológus segítségével arra kerestük a választ, hogyan és mit érdemes tanulni az érettségi előtti utolsó percben. Ezúttal a vizsgadrukk legyőzésének módjairól faggattuk a szakembert. Hogyan lehet felülkerekedni a már-már kóros izgalmi állapoton? Segít-e az érettségizőn, ha a tanár – látva bénultságát – két vizsgafelelet között néhány percre kiküldi levegőzni?
„Sokan már a harmadik év végén, negyedik elején elkezdenek készülni az érettségire. Azok közül, akik segítségért fordulnak hozzám, akadnak jó tanulók, őket az érdekli, hogyan tanulhatnának hatékonyabban, míg másoknak az a tét, hogy megbuknak, vagy éppen átcsúsznak a vizsgákon, megint mások izgulósak és ezt szeretnék leküzdeni” – ismerteti a szakszerű segítségért folyamodó diákok helyzetét Bálint Xénia, aki tanulásfejlesztési tanácsadással foglalkozik.
Elmondása szerint a legtöbb diákot arra ösztönzi, hogy maga találja ki a számára legmegfelelőbb tanulási technikát. „Arra próbálom rávenni őket, készítsenek egy ütemtervet, hogy ne az utolsó pillanatban kapkodjanak, ezzel ugyanis kivédhetik a rájuk váró megméretés előtti stresszhatásokat” - teszi hozzá, hangsúlyozva, hogy az utolsó pillanatban – érettségi előtt pár héttel – már nem szívesen ad tanácsot, mert tapasztalatai szerint ilyenkor ez már nem hatékony.
A tanulás-módszertani oktatás a tanácsadás típusú szolgáltatás és az oktatás között húzódik – mondja. Egy átlagos képességű, komolyabb tanulási nehézséggel – például diszlexiával – nem küzdő diák esetében 8-10 órás foglalkozás után már látszik az eredmény. „Ilyenkor több héten keresztül figyelem a próbálkozásaikat, sikereiket, kudarcaikat, hogy megtalálják azokat az erősségeket, amelyekre a későbbiekben építhetnek” – magyarázza Bálint Xénia a módszertani oktatás lényegét.
„Előfordul, hogy valaki rettenetesen szorong, számonkéréskor az sem jut eszébe, amit egyébként tud. Ilyenkor a relaxáció segít” – teszi hozzá. Úgynevezett autogén tréning során speciális gyakorlatok segítségével a szorongó testileg és pszichésen ellazul. Ám ezt sem lehet két héttel az érettségi előtt „bevetni”, mert ahhoz, hogy a mélyen gyökerező szorongás oldódjon, hónapokra van szükség.
Hogyan lehet száműzni a negatív gondolatokat, amelyek a szóbeli érettségi közeledtével befészkelik magukat a diákok agyába? Erre, és sok-sok más felmerülő kérdésre kaphattok választ a cikk folytatásában (hvg.hu Karrier rovat).