szerző:
Edupress

Egyre több hazai felsőoktatási intézmény, főként fiatalabb magánfőiskola kínál külföldi egyetemekkel kooperációban megvalósított képzéseket, amellyel a bolognai rendszer által sokat emlegetett nemzetközi tapasztalatszerzés lehetősége valósul meg.

Az Educatio Kht. hivatalos honlapján, a felvi.hu-n megjelent összeállítás szerint ezek a képzések nem pusztán a vállalkozók által gyakran preferált külföldi diplomát biztosítják a hallgatóknak, hanem olyan interkulturális kompetenciák megszerzését teszik lehetővé, melyek sokkal nagyobb előnyt jelentenek a végezettek számára, mint a megszerzett tananyag. Az idegennyelven folyó oktatás, a külföldi professzorok és hallgatók nem csupán a nyelvtanulás, nyelvgyakorlás készségeit fejlesztik, hozzászoktatják a hallgatókat a kulturális különbségek elfogadására, a nemzeti sokszínűségek szépségeire, a kommunikáció és együttműködés gördülékenységére.

Vizsgálati eredmények szerint (HIS kutatás, Németország) a külföldiekkel kapcsolatos elutasítás az együtt töltött félévek során a kiinduló érték alig ötödére csökkenhet. A kapcsolatteremtési szokások nemzetenként eltérőek lehetnek, ezért nem célszerű túlságosan visszahúzódónak lenni, mert távolságtartó, hideg magatartásnak tűnhet. A közös, csoportos munkavégzés például az ismerkedésben, kommunikációs gátak leküzdésében is segíthet, de a feladat gördülékenységét, elvégzését is segítheti.

Az intenzív kapcsolattartás során a kultúra, a hétköznapi életvezetés, mentalitás különféle szempontjai is világossá válhatnak. Sokszor talán ódzkodnak a jelentkezők az idegen nyelven zajló képzés megjelölésétől, pedig sok szempontból hasznos lehet, többek között a legújabb információk többnyire először idegen nyelven érhetők el, így elolvasásuk szinte elkerülhetetlen. Ráadásul a fent említett interkulturális kompetenciák is fejleszthetők saját, hazai körülmények között, ha külföldi hallgatókkal együtt, külföldi oktatóktól tanul valaki.

A kiinduló nyelvtudás megfelelő szintje természetesen elengedhetetlen feltétel, de a tanulmányok során is elsajátíthatók azok a finom árnyalatok, amelyek a korrekt nyelvhasználathoz és az anyanyelvű beszélőkkel való kommunikációhoz szükségesek. Ha a kínálkozó lehetőségeket megragadják a jelentkezők, a bolognai rendszer egyik legfontosabb célkitűzése valósul meg, a nemzetközi tapasztalatszerzés fejlesztése.

(www.edupress.hu)