Ma reggel 8-kor megkezdődött a 2009-es érettségi. Spiró György, Lázár Ervin és egy Petőfi-Vörösmarty összehasonlítás: e három feladat közül kellett választaniuk a középszinten érettségizőknek.
1. Érvelés Az alábbi interjúrészletben Spiró György, kortárs író az irodalomolvasás és az írás mai helyzetéről fejti ki véleményét.
„ A nyelvvel kapcsolatban különben az jut eszembe, hogy a magyar irodalom veszélyben van, mert rohamosan csökken az olvasók száma a fiatal generációkban. Régóta tanítok egyetemen, ott is látom. A baj az, hogy az általános iskolában nem szerettetik meg az olvasást a gyerekekkel. meggondolandó, nem kéne-e átírni egy csomó régi nagy magyar művet, például Jókai regényeit, hogy lehessen őket élvezni. A szavak felét a mai gyerekek nem értik.”
Érveljen a Spiró György által felvetett problémák mellett és/vagy ellen! Hivatkozzon olvasmányélményeire, olvasói tapasztalataira is!
VAGY
2. Egy mű értelmezése
Mutassuk be, miként alakul át a következő novellában a kocsma játéktérré! hogyan válik „felnőtt mesévé” a novella?
Lázár Ervin: Csapda
VAGY
3. Összehasonlító elemzés
Petőfi Sándor és Vörösmarty Mihály költeménye egyaránt a bordal műfaji hagyományához kapcsolódik. A közös eredet ellenére mégis jellegzetes különbségek mutatkoznak közöttük. hasonlítsa össze a két szöveg stílusát, hangnemét és a versekben megjelenő beszédhelyzetet!
Vörösmarty Mihály: Keserű pohár/Bordal „Czilley s a Hunyadiak” szomorújátékából/
Petőfi Sándor: Ivás közbenAz MTI értesülései szerint emelt szinten műértelmezési feladatként Tóth Árpád Erdő című versét kellett elemezni. A diákoknak emellett reflektálniuk kellett egy harmincas évekbeli kritikus idézetére, amely arról szól, az olvasók hogyan fogadják be az elolvasott műveket. Szövegalkotási feladatként arról a jelenségről kellett írni érveket és cáfolatokat felsorakoztatva, hogy a fiatalok napjainkban mennyi időt töltenek el bevásárlóközpontokban.
MegoldásokA magyar érettségi feladatok megoldó kulcsát és javítási útmutatóját .