szerző:
Eduline

Csősz Ildikó közel 15 éve tanít angol nyelvet, 4-5 évig nyelvtanár trénerként is dolgozott. Nyelviskolája idén lesz 5 éves. Az egyszemélyesként indult cég mára 8-10 fős tanári gárdává bővült, amely mellett óraadók is dolgoznak.

Az OktaTárs Nyelvstúdió (http://www.oktatars.hu/) fejlődésében most egy újabb lépcsőfokhoz ért. Idén ősszel vezetik be a blended learning oktatást, olyan „kombinált” tanfolyamokat indítanak, melyekben a hagyományos órákat online gyakorlás egészíti ki. Ildikót a várakozásokról és a bevezetésről kérdeztük.

Miért döntött úgy, hogy blended learning tanfolyamokat indítanak?
Nagyon régóta gondolkodtam rajta, hogyan lehet a tanulók otthoni tanulását segíteni, kicsit jobban motiválni, kicsit jobban szervezni, rendszerezni. A szóbeli kommunikáció fejlesztése a nyelvórán történik, de a többi készséget lehet otthon is fejleszteni. A blended learning ötlete már 3-4 éve megfogalmazódott bennem, azért is, mert kevesebb a pénze a tanulóknak, kevesebb az az idő, amit az órán tudnak eltölteni, és vannak tanulók, akik az idejüket otthon rá tudják szánni a nyelvtanulásra, de a kevesebb pénz miatt nem tudnak annyi kontakt órát venni. És erre is tökéletes megoldás a blended learning.

Akkor már régebben elkezdték?
Nagyjából 1 éve kezdtük el azt, hogy a tanulók e-mailben küldték nekünk a házi feladatokat, amelyeket korrektúrával kijavítva visszaküldtünk. Ez a módszer hatékonynak bizonyult, de nem volt mögöttünk egy olyan technikai háttér, lehetőség, ami lehetővé teszi, hogy ez széles körben és más típusú feladatokra is igaz lehessen. Ez az e-mailes küldözgetés kicsit körülményes volt, viszont a nyelvoktató rendszer, amivel most elkezdtünk dolgozni, óriási segítség.

Példák blended learningre
Mondana néhány konkrét példát, hogy mihez jó a blended forma?
Például vizsgaelőkészítő csoportoknál, amikor rengeteg tesztet kell írniuk a diákoknak. Most ezeket, sőt a próbavizsgákat is megoldhatják online. Az azonnali visszajelzés nagyon jó a gyakorláshoz, és nekünk sem kell kézzel javítani, csak a fogalmazásokat. Tehát ez egy tökéletes megoldása arra, hogy hogyan tudjuk kiterjeszteni az órai időt, és hogyan tud ez hatékonyan átmenni otthoni tanulássá.

Más típusú tanfolyamnál is használható a blended learning?
Bármilyen tanfolyamnál használható, de kiemelném például az intenzív, bentlakásos tanfolyamokat. Ezek eddig nem működtek olyan jól nálunk. Maga a tanfolyam igen, de 2 kurzus között nem tudtuk megtartani, amit megtanultak, pedig a konszolidáció nagyon fontos. Ez viszont az otthoni tanulás feladata. Most ehhez is megoldást látok a blended formában.

És ha nem tanfolyam típusról van szó…
Az írásbeli szintfelmérést is megkönnyíti a rendszer, mert a diák otthon is megoldhatja, illetve nincs szükség tanár jelenlétére. A „szabad” feladatokon kívül (pl. fogalmazás) a javítást és értékelést is elvégzi maga a rendszer, így ez nem csak hatékony, de költségkímélő megoldás is.

Távtanulás és blended learning
Több elképzelése is van…
Igen, négyféle online tanítási koncepciónk van. Ezek közül kettőnél távtanulást kínálunk, kettőnél blended learninget.

Milyen távtanulási lehetőségeket kínálnak?
Van a "sima" távoktatás. Ez azt jelenti, hogy távoktatási csomagokat készítünk, és a diák havonta kapja a feladatokat. B1-től felfelé fogjuk ezt ajánlani, C1-ig. Erre nemcsak a Magyarországon élők jelentkezhetnek, piaci szempontból tehát elég tág rétegnek szól. A másik variáció szintén távoktatás, de live-online órákkal kombinálva. Ezek 1-2 fős, interneten, tanárral megtartott órák lesznek.

Hogyan nyújtanak blended learning oktatást?
A harmadik koncepció, maga a blended learning egy kombinált nyelvtanulás, ami a nyelviskolai oktatás és az online távoktatás kombinációját jelenti. Vagyis a diák bejár az órákra, de a házi feladatokat nem papíron, vagy nemcsak papíron végzi, hanem online is. Ebbe beleillik egyébként a live-online forma is úgy, hogy a diák például havonta vesz 1-1 live-online órát is a tanárától, ha valamilyen problémája van.

Mi a negyedik koncepció?
A negyedik, amit kitaláltunk azok a bentlakásos, szuper-, hiperintenzív tanfolyamok, tehát internzív nyelvtanfolyamok, vagy hétvégék, vagy több hetes nyelvtanfolyamok távoktatással kombinálva.

Mikor indulnak?
Most szeptember 15-én indulnak a nyelvtanfolyamok, és akkor indulunk a többi online formával is. Ez egy folyamatos fejlődés lesz, ezt a szemesztert inkább egy kísérleti stádiumnak gondolom. Ezért is nem kérünk érte pénzt, de a későbbiekben sem fogunk valószínűleg. A diákoktól is visszajelzéseket kérünk majd, ahogy a hagyományos tanfolyamoknál is. Azt gondolom, hogy ebből profi blended learning a 2. félévtől lesz. Egy fél év biztosan kell, hogy kiforrjon, hogy tényleg jól működjön.

Fiataloktól a 60-as korosztályig
Mennyire fogékonyak erre a tanulók?
Azok érdeklődhetnek, akikhez közel áll a számítógép, vagy sokat dolgoznak gép előtt. És ez ma már elég jelentős létszám, főleg a fiatalabb korosztályban, de idősebbek is érdeklődnek, most is van például egy 60 év körüli hölgy, aki jelentkezett. Volt egyébként egy rövid tesztidőszak is nálunk, és a diákok nagyon lelkesek. Szerintem egyre nagyobb teret fog hódítani ez a kombinált tanulás.

Miért gondolja ezt?
Mert itt az otthoni gyakorlásnál rögtön van visszajelzés, nem kell megvárni a tanár javítását. És ez motiváló erő lehet. Azoknak is, akik eddig nem szerették a házi feladatokat. A papír alapút lehet, hogy nem vette elő a munkahelyén, de most két munka között megold 2 feladatot. És így rendszerezettebb is a tanulás, mert sokszor érzem azt, hogy a diákok elvesznek a sok papírban, hova teszem, hogy rendezem, elveszítettem, itt nem tudja elhagyni.

Mennyibe kerül majd a tanulónak a blended learning?
Árban nem fog a tanulóknak többe kerülni, mert a tanfolyamok árába ezt belekalkuláljuk, legalábbis a lakossági csoportos tanfolyamoknál. Az egyéni tanfolyamoknál egy kedvezőbb árat kapnak a „sima” távoktatás alapárához képest, és a vállalati tanfolyamoknál olyan 40-50%-os kedvezményt kapnak majd a diákok. Gondolunk a kipróbálásra is, minden érdeklődő 3 nap ingyenes hozzáférést kap nálunk.

Rásegítve a nyelviskola marketingjére
Hogyan hirdetik a blended learninget?
Úgy ahogy eddig a tanfolyamokat. A „sima” távoktatást azt máshogy kell majd hirdetni, ott internetes hirdetések is szóba jönnek, egyelőre ingyenesek. A blended learning pont azért jó, mert mindkét oldalról megközelíthető: aki tanfolyamra jelentkezik, annak ajánlhatjuk a blended learninget. Aki távoktatásra jelentkezik és helyben lakik, annak fel lehet ajánlani a tanfolyamainkat, hogy így tudja kombinálni a kettőt, és ez anyagilag és hatékonyságban is jó. Így a távoktatással tanulók egy részét be tudjuk hozni a nyelviskolába.

Akkor így több tanulóra számít?
Mivel a diákokban egyre nagyobb az igény, hogy online és interneten keresztül is tudjanak tanulni, ezért amióta mi így hirdetjük magunkat, úgy gondolom, hogy több jelentkezőnk van. Vagyis visszafelé is működik a dolog. Az online forma segít rá a nyelviskola marketingjére. A nyelviskolában tanuló lehet, hogy pont azért nem más nyelviskolába megy el, mert itt kap távoktatási lehetőséget is, akár ingyen, vagy minimális összegért.