szerző:
Eduline
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Hogyan lehet felkészülni a szóbeli franciaérettségire? Érdemes-e osztálytársakkal együtt gyakorolni a vizsgára, hogyan lehet gazdagítani a szókincseteket, és miért jó, ha gondolattérképet is használtok a tanuláshoz? Ezekről kérdeztük a Budapesti Francia Intézet egyik oktatóját.

„A szóbelin számít ugyan a nyelvhelyesség, de azt összességében pontozzuk az összes feladatra, és a pontok nagyobb részét sem a nyelvtan teszi ki (arról nem is beszélve, hogy a nyelvhelyesség mellett szerepel a kiejtés is). A kommunikációs készség, a válaszadás minősége és a gyors a reakciókészség, a folyamatos beszéd számít” – mondta a szóbeli franciaérettségiről Ganczer Viktória középiskolai francia nyelvtanár, a Budapesti Francia Intézet oktatója, akit többek között arról kérdeztünk, hogyan lehet a leghatékonyabban felkészülni a szóbeli nyelvi érettségire.

Gondolattérkép és sok-sok gyakorlás

A szóbelire célzottan lehet „edzeni”: a Francia Intézet nyelviskolájában például van érettségire felkészítő tanfolyam azoknak, akiknek intenzív gyakorlásra van szükségük, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy év közben is készülni kell mind a szóbeli, mind az írásbeli vizsgára. Ugyanakkor a szóbeli előtt minden témakörrel kapcsolatban érdemes például végiggondolni, milyen szempontok fordulhatnak elő, és érdemes átnézni az Oktatási Hivatal oldalán az élő idegen nyelvi érettségi követelményeit is. A szóbeli fő részeire – a bevezető kérdésekre, a szituációs feladatra, az önálló témakifejtésre – mind fel lehet készülni. „A diákjaimnak azt szoktam tanácsolni, hogy készítsenek gondolati térképet, hiszen az egyes témáknál általában a logikai lánc, ha nem is egyformán, de meghatározott időt követel. Meg kell tehát tervezni a téma időszükségletét, ezzel nagyon megkönnyítjük a saját dolgunkat” – magyarázta a szaktanár, hozzátéve: a tételek más jellegű kidolgozása is hasznos, ahogy az is, ha egy diák elpróbálja a szóbelit a tükör vagy családtagok előtt, és persze az érettségizők saját tanárukkal is konzultálhatnak, ők is hasznos tanácsokat adhatnak.

null

null

A 10-es témakör például a Gazdaság - tapasztalataim szerint erre a tételre jut a legkevesebb idő, amelynek a felsorolt „altémakörei” a családi gazdálkodás, a pénz szerepe a mindennapokban és a vásárlás, szolgáltatások (pl. posta, bank). Elindulhattok a legkisebb egységtől a legnagyobbig, vagy fordítva. Így például a ti szerepetek a gazdasági életben (keresel pénzt? kapsz zsebpénzt? van-e ösztöndíjad?), aztán kiterjeszthetitek a család mikroegységére, ez esetben az a lényeges, hogy ki mit dolgozik, hányan éltek a családban, milyen költségek merülnek fel (rezsi, étkezés, szórakozás, ruházkodás, művelődés, nyaralás, állattartás) milyen bevételeitek vannak és azokat kik „termelik”. Hozhattok példákat, amikor a pénzt felváltja a csere, felvethetitek azt a kérdést is, hogy lehet-e pénz nélkül élni (tudjuk, hogy volt ilyen időszak, persze nem megyünk visszafelé, de levezetésnek mutatós). Mivel ebben a témakörben szerepel a vásárlás, a szolgáltatások témaköre is, természetesen felvázolhatjátok, hogy ki mit szokott vásárolni, mit szeretnétek, de drága vagy nem jó minőségű. A különféle fizetési módok is szóba jöhetnek (bankkártya, átutalás, készpénz), minek mi az előnye, hátránya

– említett egy témakört példaként Ganczer Viktória.

Ha nehezen megy a beszéd

Mit tehetnek a lámpaláz ellen azok a diákok, akik nehezen tudnak mások előtt megszólalni idegen nyelven? „A vizsgáztató középszinten általában a saját tanárotok, így már ismeritek annyira, hogy tudjátok, mire hogyan reagál. Próbáljatok elvonatkoztatni attól, hogy mások is bent ülnek a teremben, a döntést a teljesítményekről úgyis a szaktanár hozza. Mosolyogjatok, hiszen az némi magabiztosságot sugároz, de az sem baj, ha kicsit izgultok, hiszen vizsgáztok – az viszont lényeges, hogy nem az életetekért kell küzdenetek” – mondta a nyelvtanár, aki szerint érdemes akár csoportosan is készülni a szóbeli érettségire, hiszen így eljátszhattok szituációs feladatokat különféle szerepcserékkel, kérdezhettek egymástól, akár keresztkérdéseket is feltehettek egymásnak.

Ha szűkös a szókincs…

A következő hetekben a szókincseteket is gazdagíthatjátok, a szaktanár azt javasolja a diákoknak, hogy dolgozzák ki a témaköröket akár meglévő kérdéssor, akár a korábban említett mentális térkép alapján. Érdemes összefüggő, kerek mondatokat írni, ám ezeket tilos bemagolni, hiszen a vizsgán a kreativitás és a talpraesettség is számít. Mivel a középiskola négy éve alatt valószínűleg minden témát érintettek a végzősök, érdemes a szótárfüzeteket, a jegyzeteket, a tankönyv végén szereplő szószedeteket is átnézni és például témák szerint csoportosítani a szavakat. „Ehhez használhattok listát (egy A4-es lap, rajta felsorolva azok a szavak, amelyek például az étkezéshez kapcsolódnak). Érdemes szófajonként is csoportosítani a szavakat online szótárak, nyelvi oldalak (pl. https://www.lepointdufle.net) segítségével. Hasznosnak bizonyulhatnak még a különböző színű kártyák is, egyik oldalukra magyarul, másik oldalukra franciául kiírva a szavak. Egyébként ehhez remek oldal a www.quizlet.com: rengeteg szólistát találhattok, amelyeket bármilyen formában kinyomtathattok, szórakoztató tanulási módszer. Készíthettek saját listát is, nagy előnye, hogy a helyes kiejtést is gyakorolhatjátok” – mondta Ganczer Viktória.

Hogyan lehet elkerülni a szóbeli buktatóit?

„Mindenképpen szólaljatok meg. Nem baj, ha nyelvtanilag nem tökéletes, a semmire senki nem tud pontot adni, ha mindenről van némi gondolatotok, a kérdésekre reagáltok, akkor máris jár érte pont. Arra figyeljetek, hogy minimum 12,5%-ot el kell érni a szóbelin is ahhoz, hogy sikeres legyen a vizsga” – tanácsolja a szóbeli érettségizőknek a nyelvtanár, hozzátéve: „a szerepjáték nem más, mint a nyelvórákon gyakorolt szituációs játék. Alaposan végig kell gondolni a szituációt, hogy milyen szerepetek van, és hol vagytok éppen. A szerepetekkel azonosuljatok, így ha a vizsgáztató egy barátotokat játssza, tegezhetitek, hiszen ez a szerep lényege. Tartsátok szem előtt, hogy ezek a szituációk a valós életben is előfordulhatnak, így tudtok majd francia nyelvterületen információt, útbaigazítást kérni, panaszt tenni és szállodaszobát foglalni, ha arra van szükségetek”.

A szaktanár szerint – mivel az önálló témakifejtés képleírással kezdődik – a diákoknak mindenképpen érdemes átismételniük a tíz témakör szókincsét és végiggondolniuk, hogy mit tudnak az adott témáról elmondani. A képeket érdemes gyorsan leírni és megtalálni közöttük az összefüggést – ez lehet például ellentét, lehet közös tulajdonság, régen és most –, a monológba személyes élményeket vagy akár olvasmányokat beleszőni. „Ne feledjétek, hogy nem igazmondó versenyen vagytok, hanem a kreatív gondolkodásotokra vagyunk kíváncsiak. A je ne sais pas pedig tiltott kifejezés” – tette hozzá.

A diákok a szóbeli nyelvi érettségire maximum 33 pontot kaphatnak – a feladatokra külön-külön 6 pontot, az első feladatnál pontozzák az interakciót és a szókincset, a szerepjátéknál a kommunikáció és az interakció, valamint a szókincs számít, az önálló témakifejtésnél az ötletgazdaság és a szókincs – magyarázta Ganczer Viktória. A nyelvtanra, a nyelvtani szerkezetek skálájára és a kiejtésre összesen 15 pontot kaphatnak az érettségizők a szóbelin, így a háromszor 6 pontból és ebből a 15 pontból áll össze a maximálisan elérhető pontszám.

Nyelvtanulás nyáron? Így is lehet

Azok, akik az érettségi utáni hónapokban is fejlesztenék – vagy legalább szinten tartanák – nyelvtudásukat, számos lehetőség közül választhatnak. „Nagyon hangulatosak, beszédcentrikusak, sok érettségizettet rávezettek eddig is arra, hogy a középszinten túl is érdemes tanulni, hiszen a B1-es szint a küszöbszint, fejlődni pedig mindig jó” – mondja a Francia Intézet nyári kurzusairól Ganczer Viktóra, hozzátéve: érdemes francia nyelvű szövegeket olvasni, feliratozott francia nyelvű filmeket nézni, de a diákok kereshetnek francia nyelvű programokat akár a Francia Intézetben, akár a hozzájuk közeli Alliance Francaise-ben. A franciául tanulók a TV5Monde vagy az RFI oldalán hallgathatnak-nézhetnek híreket, de más internetes oldalakon is korlátlan mennyiségben találhatnak francia nyelvű anyagokat. „Be is iratkozhattok könyvtárba – például a Francia Médiatheque-be – ahol mindenféle audovizuális anyag megtalálható. Ha pedig tehetitek, keressétek Magyarországon élő frankofónok társaságát, sokan élnek itt, és szeretik, ha a saját nyelvükön szólunk hozzájuk” – tanácsolja a diákoknak a nyelvtanár.

Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!