Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Vajon létezik ideális nyelvtanulási forma? A válasz egyszerű: létezik, de egyéntől függ, hogy kinek melyiket ajánlják - mondja nyelvi szakértőnk, aki most összeszedte, hogy milyen körülményeket mérlegelve hozhatunk jó eséllyel olyan döntést, amellyel nem foghatunk mellé.
Csoportos tanulás nyelviskolában
A nyelvtanulás talán legelterjedtebb módja, hogy iskolai keretek között, csoportban tanulunk. Ezen belül számos formában (céges továbbképzésen, nyelviskolában, nyelvi stúdióban, stb.) működnek nyelvcsoportok, amelyeknek azonban sok közös tulajdonságuk van. Mivel egy nyelvcsoportban többen tanulnak együtt, így ez a tanulásnak egy nagyon interaktív és kommunikáció központú formája, amely kifejezetten alkalmas arra, hogy életszerű szituációkban lehessen gyakorolni a nyelvet. Mivel az egyes tanulóknak más-más erősségeik lehetnek, így segíthetnek minket illetve motiválhatnak anélkül, hogy az az érzésünk lenne, hogy a másik mindent tud, mi pedig semmit (mint például egy magántanárral). Illetve a társaságnak köszönhetően közös élmény lehet a tanulás. Természetesen számos tényező megléte kell ahhoz, hogy egy csoport hatékonyan tudjon működni.
1) Csoportlétszám: általában a kisebb létszámú (3-6 fős) csoportokat tekintik hatékonyabbnak, hiszen itt egyszerre érvényesülhetnek a csoportos forma előnyei és az egyénre szabott módszerek és odafigyelés. Azonban a nagyobb létszámnak is lehetnek előnyei, például egy szintentartó, vagy társalgási csoport esetén.
2) Előzetes szintfelmérés: mivel az emberek többsége már általában valamilyen formában tanult nyelvet, így fontos, hogy olyanok kerüljenek egy csoportba, akik hasonló nyelvtudással rendelkeznek, azonos szinten tartanak. Ennek felmérésére a legtöbb nyelviskolában szintfelmérő teszteket vagy a tanárral való előzetes beszélgetést alkalmaznak.
3) Csoport összetétel: a jó hangulatnak és a hatékony együttműködésnek is feltétele, hogy az egy csoportot alkotók megtalálják a hangot egymással, legyen közös pont az érdeklődésükben, illetve hasonlóak legyenek az elvárásaik és a céljaik. Különösen fontos lehet például előzetesen felmérni, hogy ki az aki nyelvvizsgát szeretne tenni és ehhez keres felkészítést és ki az, aki a mindennapjaiban (munkahelyen, külföldi tartózkodás során, stb.) szeretné használni a tanultakat.
A csoportos nyelvtanulás jó választás, ha: -mindennapi használatra vagy külföldi tartózkodáshoz kell a nyelvtudás -jobban tud másokkal együtt tanulni, ha motiválja a többi csoporttag -életszerű, gyakorlati nyelvtudásra vágyik -kezdő, illetve alacsonyabb szinten van -önállóan nehezen szánja rá magát, hogy a tanulással foglalkozzon
Tanulás egyénileg, magántanárral
Ha nem csoportban szeretnénk tanulni, akkor kereshetünk magántanárt, aki csak velünk foglalkozik és így akár speciális igényeinket is figyelembe tudja venni. Ez jelenthet bármilyen különleges szempontot: állandóan változó időbeosztást, amihez nem lehet csoportot igazítani, speciális tanulási stílust vagy igényeket, egy meghatározott helyzetre, pl. idegen nyelvű interjúra való felkészítést, vizsgafelkészítést csak bizonyos készségekből, stb. A legfontosabb, hogy megfelelően válasszunk tanárt, hiszen az egyéni tanulás még önmagában nem szavatolja a sikert. A következő szempontokat mindenképpen mérlegeljük mielőtt valaki mellett elköteleződünk:
1) Céljaink: Legelőször azt kell végiggondolnunk, hogy mit szeretnénk elérni, mi a legfőbb célunk a nyelvtanulással. Ha például nyelvvizsgára készülünk, akkor olyan tanárt válasszunk, aki tájékozott az adott nyelvvizsga típus követelményeit illetően és van gyakorlata a felkészítésben. Mivel a vizsgafelkészítés a nyelv ismeretén kívül speciális készségek megtanítását is magában foglalja, így ebben az esetben inkább válasszunk nem anyanyelvi, rutinos tanárt. Ezzel szemben, ha külföldre készülünk és a mindennapi boldoguláshoz van szükségünk a nyelvre, akkor ideális választás egy anyanyelvi tanár, aki lehetőség szerint a célországból származik, hiszen ő a helyi nyelvjáráson túl számos „bennfentes” jó tanáccsal is elláthat minket.
2) A tanár képzettsége: Fontos hogy olyasvalakit válasszunk aki rendelkezik a mi céljainknak megfelelő képzettséggel. Ha például szaknyelvet szeretnénk tanulni, akkor mindenképpen kérdezzünk rá, hogy a leendő tanárunk rendelkezik-e az adott szaknyelvi vizsgával, vagy anyanyelvi tanár esetén dolgozott-e az adott szakterületen.
3) A tanár személyisége: A magántanár kiválasztásánál a szakmai szempontok mellett szintén nagyon fontos, hogy olyan valaki mellett döntsünk, akivel emberileg is hatékonyan és jó hangulatban tudunk együtt dolgozni. Legyen szimpatikus és olyan egyéniség, aki inspirál a tanulásban: szigorú ha az motivál minket, vagy könnyed, laza, ha ilyen hangulatban tudunk legjobban tanulni. Olyan nyelviskolát keressünk, ahol ilyen egyéni igényeket is figyelembe vesznek amikor magántanárt választanak!
4) Költségek és minőségi biztosítékok: Az egyéni tanulás a legtöbb esetben költségesebb mint a csoportos tanulási forma, viszont sok szempontból rugalmasabb és személyre szabottabb. Fontos azonban, hogy ne vegyünk zsákbamacskát! Az újságok tele vannak magántanárok hirdetéseivel, de ha biztosra akarunk menni, akkor olyan tanárt válasszunk, akit ismerős kifejezetten ajánl, vagy akiért egy intézmény (nyelviskola, nyelvi intézet, kulturális központ, stb) vállal felelősséget!
Az egyéni nyelvtanulás jó választás, ha: -nagyon speciális igényei vannak -teljes mértékben személyre szabott módszerekre vágyik -szorongó típus, akire bénítólag hat a többiek jelenléte -csak egy készségből (írásbeli kommunikáció/olvasott szövegértés/hallott szövegértés/szóbeli kommunikáció) igényel fejlesztést, segítséget