Vannak tanárok, akik naponta ingáznak a sajátjuk mellett két-három másik iskolába, akár ötven kilométeres távokat is megtéve. Közben az ő iskolájukba is járnak utazó tanárok, hogy kipótolják a hiányzó matek vagy fizika szakosokat. Ilyen régen is előfordult, de a kisebb iskolákban az utóbbi években rendszeressé vált – írja az Abcúg.
A lap szerint a tankerületek így próbálják kezelni a gyerek- és tanárhiányt, amit a diákok is megéreznek. A tanáraik sokszor évente cserélődnek, és a helyi viszonyokban ismeretlen pedagógusok nem is tudnak olyan hatékony munkát végezni. Más megoldás viszont tényleg nem látszik, hacsak nem teszik valahogy vonzóbbá a tanári pályát.
“Talán egy-két kollégám van, aki tényleg a saját munkahelyére jár be dolgozni. A többiek mind heti egy-két napot máshol csatangolnak” – mondta az Abcúgnak egy kelet-magyarországi általános iskola igazgatóhelyettese azokról a tanárokról, akiket a tankerület utazó pedagógusnak jelölt ki. Ezzel arra utasította őket, hogy ne csak a saját intézményükben, hanem más iskolákban is tartsanak órákat. Ők a munkaidejük egy részét a kollégáiktól és tanítványaiktól távol, 10-15 kilométerre levő településeken töltik.
A tanárok cserélgetése kölcsönösen történik. “Nemcsak tőlünk járnak át, hozzánk is járnak” – folytatta. “Legalább öt éve létezik ez a gyakorlat, volt olyan év, amikor az ötödikeseket, a hetedikeseket és a nyolcadikosokat három informatikatanár tanította, akik három különböző iskolából érkeztek. Ez az egész tankerületet érinti”.
Nyilvánosságra hozta a közoktatás állapotáról szóló helyzetértékelést a Nemzeti Pedagóguskar: a tanári kar elöregedett, az iskolák működtetése azonban olajozottabb, mint korábban. A kar honlapján is elérhető 24 oldalas dokumentum 11 témakörben értékeli a közoktatás jelenlegi helyzetét és fogalmaz meg javaslatokat. Az egyes témakörökben folyamatosan készülnek a részletes, adatokkal alátámasztott elemzések, javaslatcsomagok.