szerző:
Eduline

Nyílt levelet írt az Emberi Erőforrások Minisztériumának egy tanár, aki attól tart, a szakgimnáziumokba járó diákok jövőjét veszik el, ha tényleg csökkentik a közismereti tárgyakat, és a természettudományos órák számát is megvágják.

A tervek szerint ősztől a mostani szakközépiskolákat szakgimnáziumokká nevezik át. Bár még mindig nem tudni, milyen érdemi változásokat hoz ez, a tervek szerint alaposan csökkenne a közismereti- és a természettudományos tárgyak száma a szakmai tárgyak érdekében.

Sulyok Blanka, egy budapesti szakközépiskola magyar-német szakos tanára írt nyílt levelet az EMMI-nek, amiben a tervbe vett változtatások ellen szólal fel.

Mint írja: „Azért is szeretek itt tanítani, mert hihetetlenül sokszínű világ ez – számos diákunk épp különleges egyénisége miatt illeszkedik csak nehezen a(z egyre szűkülő) „rendszerbe”. Nincs nagyobb öröm annál, mint amikor felszínre bukkan a tehetség – és erre akkor van jó esély, ha több területen is kipróbálhatják magukat a fiatalok. Barbara, volt tanítványom, aki pár éve olyan gyönyörű képzelt riportot írt Paul Verlaine-nel, ma ösztöndíjas, kommunikáció szakos hallgató. Gergely néhány slam-szövege már nyomtatásban is megjelent. Dávid zenét szerez. Az idén érettségiző, több szempontból „problémás” osztályomból Zalán biológiából vizsgázik emelt szinten, Tamás pedig matematikából, és végül is nem faipari, hanem építészmérnöknek készül. Milyen szerencse, hogy ezeket a fiatalokat nem állították rá arra az egysíkú „életpályára”, mely talán – ha a tiltakozásunk nem talál értő fülekre, – a következő generációkra vár”.

„A szakképzésben tanul a magyar fiatalok két harmada. Ha elveszik a tanítványaink jövőjét, az ország jövőjét is elveszik. Ez nem praktikus. Nem szakszerű. Nem gazdaságos. Nem igazságos. És nem emberséges” – zárja a levelet.

Sulyok Blankával a hvg.hu készített korábban interjút, amit itt olvashattok.