szerző:
Székács Linda
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Nemcsak a politikában, de a szülők szerint az iskolákban is megjelennek a korrupció különféle formái.

Bevett szokás az iskolán belüli ajándékozás, ami tulajdonképpen a korrupció legklasszikusabb formája - erről ír még egy júniusi cikkében a Női Váltó.

A magazinnak szülők meséltek arról, hogy milyen módon fordulnak elő különféle kivételezések a gyerekeik iskoláiban. Volt, aki arról beszélt; nyílt titok, hogy a tehetősebb, az iskola fejlesztéseit nagyobb összeggel támogató, néha az igazgatónak is "csepegtető" családok gyerekei előnyökhöz juthatnak. Ez lehet akár csak olyan ártatlan dolog, mint az, hogy a rendezvényeken ők mondanak verset, viszont esetenként az is előfordul, hogy akár azt is "megsúgják" nekik, mikor lesz röpdolgozat, vagy hogy milyen feladatokat érdemes alaposabban átgyakorolni.

,,Nem túl ügyes matekból a gyerek. Viszem a tojást minden héten, közben persze beszélgetünk is, és megesett, hogy csupa jóindulatból szólt a tanárnő, hogy röpdolgozatot fog íratni, vagy megsúgta, milyen feladatokat gyakoroljunk otthon" - mondta például a szülő, akinek a lap szerint nem volt tudomása arról, hogy mindez tulajdonképpen korrupció.

A "sógor-koma" jelenség ugyanakkor nem csak a vidéki iskolákban van jelen, hanem a nagyobb városokban is. Egy apuka például arról számolt be; három év után azért vitte át a fiát egy másik intézménybe, mert rájött, hogy az osztályfőnök egy zárt messenger csoportban beszéli meg az osztály ügyeit, kizárólag az "elittel."

Úgy gondolták, hogy egyszerűbb lesz mindenkinek, ha csak néhányan beszélik meg maguk között az osztály ügyeit. Ők választottak fotóst, aki valamelyik testvére volt, a hozzájuk köthető üzletekből vásároltak az osztálypénzből, de azt is ők döntötték el, hogy hova menjen az osztály kirándulni több napra, és természetesen ők voltak kísérő szülők is.

Velük tegeződött az osztályfőnök, velünk, többiekkel megtartotta a magázódást, és a három lépés távolságot. Összejártak, csak egymás gyerekeit hívták zsúrokra, meg az osztályfőnök gyerekét, a többiekére akkor sem mentek, ha hívták őket – sorolta az érintett szülő.

Azzal mind a megkérdezett szülők, mind a pedagógusok egyetértettek, hogy a bárkit is hátrányosan érintő szituációknak nincs helye az iskolában. Sőt, voltak olyan szülők is, akik kifejezetten pozitív tapasztalatokról számoltak be. Például arról, hogy az osztályt érintő fontos kérdésekről demokratikus úton szavaznak, és tilos a külön ajándékozás minden formája, mert erről így rendelkezett az iskolaigazgató.

,,Karácsonykor közös mézeskalács díszítést és teázást tartunk, nem viszünk a tanároknak ajándékot. Év végén a virág megengedett, de csak osztálypénzből egy-egy szál minden gyerek kezébe. A gyerekek képeslapot készítenek a tanáraiknak, amin a saját szavaikkal köszönik meg, amit abban az évben tanultak, vagy csak jó pihenést kívánnak" - nyilatkozta egy anyuka.