Sok diák számára kihívás az otthon tanulás, de főként azoknak a gyerekek, akiknek az iskolában is kiemelt figyelemre van szükségük, mert például tanulási zavarral, figyelemzavarral küzdenek. Gyarmathy Éva, pszichológus most nekik szeretne segíteni.
Milyen nehézségekkel kell most megküzdenie azoknak a szülőknek, akiknek gyereke az atipikus fejlődés okozta problémák miatt nagyobb figyelmet igényel? A Civil Közoktatási Platform oldalára felkerült egy „kisokos”, mely egy módszertani útmutató az atipikus fejlődésű gyerekek otthoni tanításához.
A módszertani útmutatót Gyarmathy Éva, pszichológus készítette. Kiemeli, hogy az otthontanulás többszörös kihívás az atipikus fejlődésű gyerekeket nevelő szülők számára. Úgy gondolja, hogy bár így sem lesz egyszerű, de a pedagógiai-pszichológiai módszerek ismeretével valamivel könnyebben megoldható az otthoni tanulás.
„Atipikus fejlődésnek nevezzük az olyan, nem mindig nyilvánvaló és biztosan azonosítható neurológiai alapú eltéréseket, amelyek gyakran együtt, és különböző kombinációkban jelennek meg” – írja a bevezetésben a pszichológus. A teljesítmény zavarok főbb csoportjai lehetnek, tanulási zavar, tanulási nehézség (diszlexia, diszkalkulia, diszgráfia), kontrollzavarok (figyelemzavar, hiperaktivitás zavar, impulzus kontrollzavar) és autizmus spektrum zavarok egy része - olvasható a CKP oldalán.
Az alapszabályoknál leírja a szakember, hogy a szokásos nevelési szabályok az ilyen esetekben is alkalmazhatóak, vannak azonban nagyon fontos különbségek, amelyekre figyelni kell. Fontosnak tartja, hogy alapvető szabályok sokkal következetesebben és intenzívebben legyenek betartva, hiszen a különlegesek esetében minden hatványozottan jelentkezik.
Egyértelmű határok, tiszta szabályok
„Tanulási zavar esetén egyértelmű tanulási útra van szükség” - írja a szakember. Például fontos, hogy diszlexiásként a diák mindig a helyes szavakat lássa leírva, a diszkalkuliás tanulónak pedig egyféle számolási módot kell rögzítenie. Ha kontrollzavarról van szó, akkor a szabályoknak nagyon szigorúaknak kell lennie, ahogy a pszichológus fogalmaz, "betonból" kell lennie. A tiszta szabályok lefektetése érvényes az autista idegrendszer számára is, mert ez biztonságot jelent neki.
Tanulási zavar esetén az ismétlés, az alapos begyakorlás lehet a segítség, ezért többet ér, ha lassabban halad a tanulás. Kontrollzavarok esetén a fokozatosság a lényeg, így rögzülnek a viselkedési szabályok. Autizmus esetén ugyancsak a lassabb tempó, a fokozatosság, a türelem a fontos, nemcsak a tanulásban, hanem a mindennapi életben is.
Tevékenységben tartás
A harmadik kulcs az otthoni tanulás könnyítésére az aktivitás. „Tanulási zavar esetén a tevékenységhez, mozdulathoz, képhez, hanghoz kötött tanulás, tehát az észlelési csatornák bevonása a siker titka” – fejti ki a pszichológus. A kontrollzavarokkal küzdők számára nagyon fontos például maga a tevékenység, ha nem csinálnak semmit, akkor nem működik a szabályozás.
A részletes kisokost megnézhetitek itt, ezekben van szó tanulási zavarról vagy figyelemzavarról, hiperaktivitásról, impulzus kontrollzavaról vagy autizmus spektrum zavarról is.
A távoktatás még a jól ellátott fővárosi iskolákban sem zökkenőmentes. Ott pedig, ahol a hó vége felé eladják az okostelefont, hatványozottak a problémák. Sok helyen képtelenség lesz végigvinni a tanévet - újabb beszámoló azokról, akiknek nem kifejezetten gördülékeny a távoktatás.
Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!
|