Nem minden hatéves elég érett az általános iskolához, a túl korai iskolakezdés sorozatos kudarcokat eredményezhet.
A köznevelési törvény alapján minden gyermek tanköteles, aki az adott év augusztus 31-ig betölti a hatodik életévét. Viszont a hatévesek egy része még nem áll készen az iskolakezdésre. A túl korai iskolakezdés sorozatos kudarcok és az önbecsülés csökkenését eredményezhetik. A felmerülő problémák megelőzése érdekében érdemes iskola-előkészítő csoportot keresni – olvasható az óvodát, iskola-előkészítőt, iskolát működtető KONELI közleményében.
A szülőknek áprilisban kell leadniuk a jelentkezési lapokat azokba az általános iskolákba, ahova szeretnék beíratni a gyermeküket. Ebből adódóan az óvodapedagógusok a következő hetekben döntenek a hozzájuk járó gyerekek iskolaérettségéről.
„Az iskolaérettség testi, értelmi, érzelmi, pszichés és szociális alkalmasságot jelent az iskolára. A gyermekek ebben az időszakban nagyon sok testi-lelki változáson mennek keresztül. A központi idegrendszerben is jelentős érési folyamat megy végbe. Ez a folyamat általában 7-8 éves korra zárul le” – mondta Szakács Adrienn, a KONELI intézmények gyermekpszichológusa.
Az iskolákban már az első pillanattól kezdve hatalmas elvárásoknak kell megfelelni, ami azt jelenti, hogy az óvodai ballagás után a gyerekeknek két hónap alatt hirtelen kisiskolássá kellene válniuk, ami természetesen lehetetlen. Ez a folyamat akár két évig is eltarthat.
„A gyermekek 7-8 éves korára állnak teljesen készen azok a készségek, amelyek a folyamatos, sikeres és eredményes iskolai munkavégzéshez szükségesek: a figyelemtartás, a finomkoordinációs szervezettség, a feladattudatosság, a szándékos figyelem stabilizációja. Éppen ezért az iskola első két évének valójában egy átmeneti időszaknak kellene lennie a két intézmény között” – tette hozzá Szakács Adrienn.
A gyermekpszichológus szerint az iskolaérettség összetett dolog, és minden gyermeknél egyéni esetről van szó. A KONELI szakemberei szerint annak érdekében, hogy a gyermek sikeresen indíthassa az iskolai éveit, érdemes már egy évvel korábban iskola-előkészítő csoportot keresni neki, ahol konkrétan azokat a kognitív, érzelmi, szociális, pszichés, mozgásos és beszédkészségeket fejlesztik, amelyek nélkülözhetetlenek az eredményes és kiegyensúlyozott iskolakezdéshez.
Debrecenben a hatodik életévüket betöltött gyerekek harmada tölt egy extra évet az óvodában iskolakezdés előtt.