szerző:
Eduline

Minden magyarországi iskolában dolgoznak majd szociális munkások, akik kizárólag a problémás gyerekekkel foglalkoznak - közölte Nyitrai Imre helyettes államtitkár az iskolai erőszak témakörében tartott csütörtöki budapesti konferencián.

Az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) Teve utcai székházában tartott rendezvényen a Nemzeti Erőforrás Minisztérium szociális, család- és ifjúságügyért felelős helyettes államtitkára azt mondta: a kormány elindított egy megújítást, egy megújulást, ennek folytatásaként hamarosan bevezetik a már több országban, főleg Angliában működő rendszert. Nyitrai Imre közlése szerint erre a hálózatra azért van szükség, hogy ne a pedagóguskarra tolják a szociális munkási feladatot.
   
Hatala József országos rendőrfőkapitány a konferencia megnyitóján arról beszélt, hogy az iskolai erőszak kezelése nem a rendőrség, hanem az oktatáshoz értő tudósok, szakemberek feladata, nekik kell megoldást találniuk arra, hogy ezt a probléma minimalizálódjon, nem biztos, hogy a hatósági szankció a megoldás erre a kérdésre.

Az altábornagy megjegyezte: azokban az intézményekben, amelyek arra szolgálnak, hogy a gyerekeket az életre felkészítsék, munkára neveljék, a különböző csoportok, diák és diák, tanár és tanuló között is probléma alakult ki, az agresszió pedig növekszik, ezért az iskolai erőszak nagyon fontos kérdéssé vált napjainkban. 

Feltette a kérdést, milyen felnőtté válhat az a gyerek, aki ilyen közegben szocializálódik, indulatainak teret enged, sérelmeit erőszakkal akarja rendezni. Előbb-utóbb felnőttként is ezt akarja továbbvinni, így potenciális elkövetővé válik, vagy a sértettek újra áldozatai lesznek ilyen cselekményeknek - mutatott rá az országos rendőrfőkapitány.
   
Az iskolai erőszak visszaszorításában a legfőbb feladatuk és felelősségük a szülőknek, a tanároknak és a hatóságoknak van - mondta Hatala József, hozzáfűzve ugyanakkor, hogy ezt a kérdést csak közösen lehet kezelni. Az ORFK vezetője ezért a megelőzés fontosságát hangsúlyozta, azt, hogy egy egységes normarendszerrel segítsék a gyerekeket, és ne büntessék őket. Az egész napos szakmai konferencián az iskolai erőszak okairól, a helyzet javításáról tanácskoznak, bemutatva különböző országok gyakorlatát, konfliktuskezelő programokat, valamint a média szerepét és lehetőségeit kutatják.

Mobiltelefonnal felvett verekedések, tettlegességig fajuló tanár-szülő konfliktusok és a verbális agresszió minden formája - egy friss felmérés szerint minden tizedik diákot ért már bántalmazás az iskolában, a kiabálás, a megszégyenítés és a káromkodás pedig lassacskán mindennapossá válik az osztálytermekben. A felmérésről és az elmúlt években bevezetett intézkedések hatékonyságáról szóló cikkünket itt olvashatod.

MTI