szerző:
Eduline

A közvélemény az ügynököket a házalókkal azonosítja, a róluk kialakított előítéletekkel teli kép pedig nehezen változik, noha, ahogyan orvosra, úgy a pénzügyi és biztosítási területeken is szükség van szakértőkre. Ügynökök helyett ma már teljesítményorientált, mozgékony, kapcsolatépítésben erős, nagyon széleskörű tudással rendelkező tanácsadók vannak a munkaerőpiacon. Ferencz Zoltán, a K&H Biztosító biztosítási disztribúció vezetőjével készített interjúnkból kiderül, hogy kik alkalmasak erre a pályára, és milyen kompetenciák szükségesek a sikerhez.

Mitől lehet vonzó a szakma, és kik számíthatnak itt sikerre?
A biztosítási ügynök egy folyamatosan fejlődő és egyre újabb termékekkel bővülő értékesítési szakma. A közvélekedésben azonban csak nagyon lassan változik meg az a kép, ami az ügynök szóhoz kapcsolódik, és amit gyakran a házalással azonosítanak. Ahogy az embereknek szüksége van orvosi, táplálkozási, könyvelői vagy jogi tanácsadásra, úgy az is természetes, hogy pénzügyi és biztosítási kérdésekben is szakértőhöz forduljanak. Ez számunkra azt jelenti, hogy munkánk a magas presztízsű szakmák közé tartozik, hiszen az ügyfél pénzügyi és biztonsági jelenét és jövőjét alakítjuk. Ezért ez a munka nagyon széleskörű tudást igényel a pénzügyi ismeretektől a biztosításszakmai és kárrendezési ismeretekig. Emellett elengedhetetlen a magas fokú informatikai ismeret is.
Az egyik legvonzóbb dolog ebben a szakmában, hogy a jövedelem teljesítményfüggő, és így 3-5 év elteltével az átlagjövedelem többszöröse lehet.

Sikert az tud elérni, aki rendelkezik értékesítési, kommunikációs vénával, meg tudja tanulni a termékeket és magas színvonalon kiszolgálni az ügyfelét.

Milyen iskolát válasszon az, akit érdekel ez a terület?

A felsőfokú végzettség előny, pénzügyi, műszaki ismeretek pedig szükségesek ehhez a szakmához.

 Mihez kell érteniük, termék szinten és értékesítési területen is?

Elsőként is az értékesítés folyamatát kell megérteni az első találkozás és a szimpátia megteremtésétől az eladási beszélgetés strukturált véghezvitelén keresztül az ügyfélkiszolgálás - például kárrendezés - során történő segítségig.
A termékismeret alapelvárás, hiszen e nélkül nincs mit átadni az ügyfélnek. A termékpaletta pedig egy biztosító esetén széles: életbiztosítások, gépjármű és vagyonbiztosítások. Mindez egy bankbiztosító esetén banki számlacsomagokkal, hitelekkel, lakáskassza termékekkel bővül.
Van mit megtanulni!

Szükséges-e a folyamatos képzés, és ez hogyan oldható meg, például a K&H-n belül?

A tudást egyrészt meg kell szerezni, majd utána folyamatosan karban kell tartani, mivel a termékek, az ügyféligények és a versenytársak miatt mindig változnak. Ilyen környezetben csak rendszeres képzéssel lehet fennmaradni. A K&H a kezdők számára kifejlesztett egy egyéves oktatási programot, a régebben nálunk dolgozók pedig havi rendszerességgel vesznek részt termék vagy értékesítési képességfejlesztő oktatásokon.

Kell-e idegen nyelv ismeret, szakmai nyelv?

Azon tanácsadóknak, akik idegen nyelveket beszélnek, lehetőségük nyílik szélesebb, gyakran nagyobb üzleti potenciállal rendelkező ügyfélkörben mozogni. Az idegen nyelv tudás önmagában nem elegendő, a szaknyelvet is el kell sajátítani vagy a Biztosítási Oktatási Intézet által szervezett kötelező képzésen vagy a biztosítók által kialakított programokban.

A mai köz- vagy felsőoktatásból kilépő pályakezdők alkalmasak-e a pályára, vagy az elmélet és a gyakorlat nem találkozik?

A teljesítményorientált, mozgékony, kapcsolatépítésben erős pályakezdők sikerre számíthatnak ezen a területen. Akik inkább a fix jövedelemben hisznek, azok számára nem javasoljuk ezt a pályát.

Egy biztosításokkal foglalkozó szakember munkája elvesztése esetén milyen más pályára alkalmas radikális átképzés nélkül?

Azok a biztosítási tanácsadók, akik 3-5 évig intenzíven építik ügyfélkörüket, eltántoríthatatlanok ettől a szakmától, hiszen az ügyfélkörük egyféle praxist teremt számukra. Ha valaki mégis úgy dönt, hogy vált, bármilyen más értékesítési területen megállja a helyét.

Melyek a főbb képességek, amelyekkel érdemes rendelkezni ehhez a területhez?

A korábban elmondottakon túl kulcsfontosságú az ügyfelek szeretete, a kitartó munka és alázat a szakma iránt.

Mi a jó biztosítási ügynök titka?

A kollégáimat tanácsadónak hívom, és a sikerük titka a mosoly, a kiszámíthatóság és a professzionális szakmai tudás.