szerző:
Eduline

Egy új tanulmány megmagyarázza, miért mozognak annyit a hiperaktív gyerekek, és arra ösztönzi a pedagógusokat, szülőket, hogy ennek ne szabjanak gátat.

Egy új, University of Central Florida-i tanulmány választ adhat arra a kérdésre, hogy a figyelemhiányos hiperaktivitás zavarral (ADHD) rendelkező gyerekek miért mozognak annyit. Az eredmények szerint ennek nagyon egyszerű oka van: a folyamatos mozgás segíti őket abban, hogy kellően éberek maradjanak a feladatok befejezéséhez.
 
A kutatás során 8-12 éves fiúkat vizsgáló Mark D. Rapport pszichológus professzor azt tapasztalta, hogy az ADHD-s, és a zavarral nem rendelkező gyerekek viszonylag nyugodtan ültek a Star Wars nézése és egy számítógépes festőprogram használata alatt egyaránt. Minden gyerek aktívabbá vált, amikor a számítógép által generált betűkkel, számokkal, és alakokkal kellett foglalkoznia, amely ráadásul az emlékezőtehetségét is igénybe vette. Ám a tipikusan fejlődő társaikhoz képest a figyelemhiányos hiperaktivitás zavaros fiúk jelentősebb változást mutattak a feladat megoldása alatt: mozgatták a kezeiket, lábaikat, forogtak a székükkel.

Rapport vizsgálata azt mutatja, hogy az ADHD-s gyerekek számára több mozgás szükséges ahhoz, hogy a munkamemóriájuk (rövidtávú emlékezet) számára kihívást jelentő feladatok megoldásához fenntartsák a szükséges éberségi szintjüket.
 
Például, a matematikai feladatok végrehajtásának összetettsége - mely magában foglalja a rövid időn belüli információkra való emlékezést és azok kezelését - igényli a munkamemória használatát. „Azt már régóta tudtuk, hogy az ADHD-s gyerekek jóval aktívabbak társaiknál” – mondta Rapport. „Csak azt nem tudtuk, miért.”
 
„Arra használják a fokozott mozgást, hogy éberen tartsák magukat” – tette hozzá. „Nehéz számukra egy helyben ülni, kivéve, ha olyan erősen ingerlő környezetben vannak, ahol nincs szükség a munkamemóriájukra.” A szakember a gyerekek fokozott mozgását a feladatvégzés során ahhoz hasonlította, amikor a felnőttek az elnyújtott tárgyalások során izegnek-mozognak a székükben, hogy el ne veszítsék a fonalat.
 
A kutatási eredmények bizony nagyon értékesek a figyelemhiányos hiperaktivitás zavarral rendelkező gyerekek kezelésére/nevelésére vonatkozóan. A szülők és a pedagógusok számára kinyíltak a lehetőségek, számos módszert és stratégiát alkalmazhatnak, hogy minimalizálják a kudarcot. Írott instrukciókkal, az összetett utasítások egyszerűsítésével, vizuális elemek használatával segíthetnek a gyerekeknek.
 
„A házi feladat készítése során hagyjuk, hogy mocorogjanak, felálljanak, rágózzanak – tegyük ezt mindaddig, míg nem válnak ön- és közveszélyessé” – mondta a szakember.
 
Rapport eredményei azt is megmagyarázzák, hogy a stimuláló szerek miért javítják a legtöbb ADHD-s gyerek viselkedését: a készítmények fokozzák az éberségüket. Korábbi tanulmányok pedig azt mutatják, hogy a serkentő szerek átmenetileg javítják a munkamemória képességeket is.