Milyen esszéfeladatok lesznek a hétfői magyarérettségin?
Petőfi Sándor, Csokonai Vitéz Mihály, Kosztolányi Dezső, Mikszáth Kálmán - az elmúlt években ezek a szerzők szerepeltek a leggyakrabban a magyarérettségin. Milyen művek kerülhetnek elő az idei írásbelin? Támpontot jelentenek-e az évfordulók?
Az egyik feladat biztosan novellaelemzés lesz - erre számítanak az eduline által megkérdezett végzős középiskolások. Ennek ellenére nem biztos, hogy jó taktika, ha valaki kizárólag a novellaelemzés szempontjait nézi át az érettségi előtt.
Tény, hogy a kétszintű érettségi 2005-ös bevezetése óta a legtöbbször novellát is elemezhettek a középszinten írásbelizők, de volt olyan év, amikor egy költeményről, balladáról kellett esszét írni: 2006-ban például Márai Sándor Halotti beszéd, 2012-ben Arany János Tetemre hívás című művét kellett elemezni.
Jól látható trend, hogy ha novellát is kapnak a diákok, általában kortárs, esetleg olyan XX. századi szerző művét választja a tételkészítő bizottság, aki nem része a törzsanyagnak - ilyen például Sánta Ferenc, Gelléri Andor Endre vagy Mészöly Miklós.
Évfordulók: számítanak?
Petőfi Sándor, Berzsenyi Dániel, Csokonai Vitéz Mihály, Vörösmarty Mihály, Kosztolányi Dezső, Márai Sándor, Karinthy Frigyes, Mikszáth Kálmán - 2005 óta ezek a szerzők legalább kétszer szerepeltek a középszintű írásbelin.
Év | Szövegértés | Szövegalkotás: érvelés | Szövegalkotás: műelemzés | Szövegalkotás: összehasonlító elemzés |
2005 |
Láng István: Környezetvédelem, fenntartható fejlődés (Mindentudás Egyeteme előadás) |
Kaffka Margit: Egy asszony ügye c. véleménye mellett vagy ellen |
Mikszáth Kálmán: Szegény Gélyi János lovai (novella, A jó palócok) |
Kosztolányi Dezső: Beírtak engem mindenféle Könyvbe József Attila: Levegőt! |
2006 | Horn Gergely: A turizmus hatása az ökológiai és a társadalmi sokféleségre | Umberto Eco: A rózsa neve c. regénye kapcsán a címadásról |
Márai Sándor: Halotti beszéd (vers)
|
Vajda János: Húsz év múlva (Gina emlékkönyvébe) Juhász Gyula: Anna örök |
2007 | Heltai András: Hangulat - vagy heuriger?... |
Mitől beteg a könyvforgalmazás? c. írás alapján az elektronikus és a hagyományos könyvek kapcsolatáról |
Sánta Ferenc: Kicsik és nagyon (novella) |
Csokonai Vitéz Mihály: Az eleven rózsához Ady Endre: Meg akarlak tartani |
2008 | Nádasdy Ádám: Miért változik a nyelv? (Mindentudás Egyeteme) |
Ancsel Éva Összes bekezdése alapján a technikai fejlődésről | Petelei István: A könyörülő asszony (novella) |
Berzsenyi Dániel: Horác Vas István: Vides ut alta stet |
2009 | Mikszáth Kálmán: Jókai Mór élete és kora (részlet) | Spiró György véleménye kapcsán arról, hogy a fiatal generáció kevesebbet olvas |
Lázár Ervin: Csapda (novella) |
Vörösmarty Mihály: Keserű pohár (Czilley s a Hunyadiakból) Petőfi Sándor: Ivás közben |
2010 | Somogyi F. Anikó: Előkerült a Janus Pannonius-életmű hiányzó darabja (Magyar Hírlap cikke) |
Szabó Magda interjúkötet Otthon c. írása alapján arról, hogyan hat a tárgyi környezet a személyre |
Gelléri Andor Endre: Pármai likőr (novella) |
Kosztolányi Dezső: A kis mécs (A szegény kisgyermek panaszai) Karinthy Frigyes: A kis edény (Így írtok ti) |
2011 | Nemes Nagy Ágnes: Párbeszéd a mai versről |
Szophoklész: Antigoné alapján az emberi magatartásformákról |
Móricz Zsigmond: A világ végén már szép és jó (novella) |
Csokonai Vitéz Mihály: Az álom leírása Petőfi Sándor: Az álom... |
2012 | Lukácsy Sándor: Nemzeti olvasókönyv |
Albert Camus: A pestis c. regénye kapcsán a heroikus életfelfogás mellett vagy ellen |
Arany János: Tetemre hívás (vers) |
Karinthy Frigyes: Tanár úr, kérem c. kötetéből "A jó tanuló felel" és "A rossz tanuló felel" |
2013 | Gósy Mária: A gyermeknyelv |
Leszek Kolakowski: Kis előadások nagy kérdésekről. Az utazásról c. műve kapcsán az epikai művekben szereplő utazásokról | Márai Sándor: Az árva (elbeszélés) |
Berzsenyi Dániel: Napoleonhoz Vörösmarty Mihály: Napoleon |
2014 | Veszelszki Ágnes: A digilektus hatása |
Márai Sándor: Az olvasásról c. írása (Füveskönyv) kapcsán a lassú olvasás mozgalmáról |
Bródy Sándor: Kaál Samu (novella) |
Berzsenyi Dániel: Életfilozófia Arany János: Visszatekintés |
Míg a régi érettségi rendszerben az irodalmi-történelmi évfordulók jó kiindulópontot jelentettek, a szaktanárok szerint a kétszintű érettségin ritkábban fordul elő, hogy évfordulós szerző művét kapják a diákok.
"Felesleges évfordulókban gondolkozni. Bár van némi hagyománya az érettségi írásbelik történetében, nem tartom relevánsnak ma az évfordulókra történő kizárólagos koncentrálást" - mondta el az eduline-nak Szabó Roland tanár. "Sokkal fontosabb tematikus egységekben gondolkodni: milyen szempontú összehasonlítások voltak eddig? Az összehasonlítások módszertanának ismerete és az ebben szerzett gyakorlat a mérvadó, nem a konkrét költemények. A művek értelmezésénél a szerzősség kérdése – gondolok itt a referenciális értelmezésekre – elhanyagolható a középszintű érettségi feladatainál, kiemelt szempont a mű(vek) poetológiai szempontú olvasása. Ha mégis megnyugtatóak az évfordulók, akkor: Kosztolányi Dezső (130), József Attila (110). Az én tippem erre a vizsgaidőszakra: Radnóti Miklós és Pilinszky János."
Szövegértés: nem számít a szerző, csak a téma
A diákok a középszintű magyarérettségin először a szövegértési tesztet kapják meg, hatvan perc alatt kell megválaszolniuk a kérdéseket, mindegyik a 800-1000 szó terjedelmű esszéhez, tanulmányhoz vagy publicisztikai műhöz kapcsolódik.Az elmúlt években a legtöbbször nyelvészeti témájú szöveget kaptak a vizsgázók. 2013-ban például Gósy Mária gyermeknyelvről írt tanulmányát, 2012 októberében Keszler Borbála nyelvész Írásjelhasználat és nyelvi kultúra című munkájának részletét kellett értelmezniük, míg 2008-ban Nádasdy Ádám Miért változik a nyelv? című előadásának levonatát.
Irodalmi témájú írások is több feladatsorba bekerültek: 2011-ben Nemes Nagy Ágnes Párbeszéd a mai versről, 2009-ben Mikszáth Kálmán Jókai Mór élete és kora című műből kaptak egy részletet a diákok, míg 2010-ben egy Magyar Hírlap-cikket kellett értelmezniük, amely egy Janus Pannonius-műről szólt. 2005 után többször volt környezetvédelmi-ökológiai témájú szöveg is.
Feladatsorok és megoldások az eduline-on |
Május 4-én a közép- és emelt szintű magyarvizsgával kezdődik a 2015-ös tavaszi érettségi: az első héten az irodalom mellett a matek, a történelem, az angol és a német kerül sorra. Az eduline-on az idén is megtaláljátok a legfrissebb infókat az érettségiről: a vizsgák napján reggeltől estig beszámolunk a legfontosabb hírekről, megtudhatjátok, milyen feladatokat kell megoldaniuk a középszinten vizsgázóknak, de az emelt szintű írásbelikről is nálunk találjátok meg a tudnivalókat. És ami a legfontosabb: az írásbeli után nálunk nézhetitek át először a szaktanárok által kidolgozott, nem hivatalos megoldásokat. Délutánonként arról olvashattok, hogy mit gondolnak a tanárok és a vizsgázók a feladatsorokról, és persze ti is leírhatjátok véleményeteket kommentben, sőt a szaktanároktól is kérdezhettek. Ha elsőként szeretnétek megkapni a megoldásokat, iratkozzatok fel hírlevelünkre, vagy lájkoljátok Facebook-oldalunkat. Az érettségiről itt találjátok legfrissebb cikkeinket. |
Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről! |