Nem értenek egyet a köznevelési államtitkár javaslatával, miszerint az idei érettségin csak az írásbeli vizsgákat tartanák meg. A Szülői Hang Közössége is a lehetséges megoldásokat sorolja az idei érettségivel kapcsolatban.
Hasonlóan a Lauder Iskola végzős évfolyamához ők is kifejtik: kreatív megoldásokra van szükség és nem értenek egyet a köznevelési államtitkár javaslatával. A Szülői Hang Közössége szerint az írásbeli érettségi megtartása hozzájárulna a járvány terjesztéséhez, ezért a személyes megjelenést igénylő vizsgaesemények számának jelentős csökkentését javasolják. Megoldásként azt ajánlják, hogy a tanulók munkájuk alapján kapjanak megajánlott érettségi osztályzatot, így vizsgát csak akkor tartanának, ha a nem lehet megajánlott jegyet adni vagy a diákok nem fogadják azt el.
Szerintük a felvételizők nehéz helyzetét azzal lehetne enyhíteni: „ha idén a szokásosnál több tanuló kezdhetné meg tanulmányait a felsőoktatásban, ezáltal nem szorulnának ki azok, akik a járvány által támasztott nehézségek miatt hátrányba kerültek.” Véleményük szerint minél többen tanulnak a felsőoktatásban, annál kevésbé kell támaszkodni az érettségire a szelektálásban. Az írásbeli vizsgák megtartásával továbbá azért sem értenek egyet, mert szülőként féltik a gyerekeket, a tanárokat és az érintett családokat.
Álláspontunk szerint a jelenlegi helyzetben az írásbeli érettségi megtartása több mint 70 ezer tanuló esetén hozzájárulna a járvány terjesztéséhez.
Ezt azzal magyarázzák, hogy az iskolába való eljutáshoz a legtöbben a tömegközlekedést használnák és aránytalanul nagy kockázatot jelente az is, ha a diákoknak és tanároknak órákat kellene eltöltenie egymással, zárt térben, mindezt megfelelő védőfelszerelés nélkül. Közleményükben kitérnek arra is, hogy a tanulók most óriási terhelésnek vannak kitéve és mentálisan sem könnyű nekik ez a helyzet. Úgy kell készülniük, hogy nem minden feltétel adott.
Ebben a rendhagyó és embert próbáló helyzetben nem elvárható, hogy ugyanolyan írásbeli vizsgán adjanak számot tudásukról, mint ahogyan az vészhelyzet nélkül történne. Az esélyegyenlőséget is sérti, hogy ilyen feltételek mellett a felvételinél hátrányt szenvednek azok a tanulók, akiknél a hirtelen bevezetett digitális munkarend nehézségeket okozott.
- mondják. Szerintük az érettségi vizsgán elért eredmény elsősorban a felvételi szempontjából fontos, ezért megoldásként javasolják, hogy legalább azokból a tantárgyakból kapjanak a diákok megajánlott jegyet, amelyek számukra nem részei az egyetemi felvételinek. Úgy gondolják, hogy meg kell vizsgálni a későbbre halasztott időpont lehetőségét is, és hogy a tanulók lehetőleg a lakóhelyükhöz legközelebbi oktatási intézményben vizsgázhassanak. Szükségesnek tartják a szakmai szervezetek bevonását a megoldás kidolgozásához.
Nagy mértékben csökkent a felsőoktatásba jelentkezők száma 2020-ban az előző évihez képest - írja a keddi Népszava.
Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!
|