A Microsoft nyilvánosságra hozta, mely munkahelyek vannak a legnagyobb veszélyben a mesterséges intelligencia miatt: a listán szereplő 40 foglalkozás közül sok esetben akár teljesen átveheti a gépek feladatait az MI.
A nagy techcégek, köztük az Amazon, Klarna és Microsoft már most is robotizált megoldásokkal helyettesítik az emberi munkaerőt, és a jövőben további leépítések várhatók, írja a Világgazdaság.
Melyik munkakörök a leginkább veszélyeztetettek?
A Google 200 000 beszélgetést elemezve a Co-Pilot mesterségesintelligencia-alapú chatbotjával arra jutott, hogy a történészek és programozók munkájának akár 90 százalékát, az értékesítők és újságírók feladatainak 80 százalékát, a DJ-k és adatelemzők munkájának 75 százalékát végezheti el a MI.
Ha három-öt év múlva megnézzük ezeket a munkaköröket, nagyon nagy esély van rá, hogy teljesen felváltják őket”
– nyilatkozta egy mesterségesintelligencia-tanácsadó a Sky Newsnak.
A legveszélyeztetettebb 40 szakma között további példák: ügyfélszolgálati asszisztensek (72%), pénzügyi tanácsadók (69%) és termékpromoterek (62%). Hszirong Zu, az Imperial College London AI-kutatója szerint: „Ezek a típusú munkák természetüknél fogva a leginkább ki vannak téve annak, hogy teljes egészében felváltsák őket az eszközök.”
A fogalmazásukat a mesterséges intelligencia írhatta, mégis megkapták az érettségijüket angolból a budapesti diákok
Kinek kell leginkább aggódnia?
A TOP 10 legveszélyeztetettebb szakma a Microsoft tanulmánya szerint:
Szakma |
Átfedés a mesterséges intelligenciával (%) |
Tolmácsok és fordítók |
98% |
Történészek |
91% |
Matematikusok |
91% |
Korrektorok |
91% |
Automata gépi kódolók |
90% |
Írók és szerzők |
85% |
Statisztikai asszisztensek |
85% |
Értékesítési képviselők |
84% |
Műszaki írók |
83% |
Újságírók |
81% |
Ezek a szakmák maradnak biztonságban a mesterséges intelligencia korában
Kiran Tomlinson, a Microsoft vezető kutatója szerint a felmérés azt vizsgálta, mely munkakörök tudják produktívan használni a MI-t, nem pedig azokat, amelyek azonnal megszűnnek. Az írók és művészek viszont figyelmeztetnek: „A nagy tech cégek csak a számukra előnyös narratívát akarják eladni.”