szerző:
Tornyos Kata
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A HVG Diploma 2024-es kiadványában számos felsőoktatási rangsort találtok, többek között a hazai egyetemek hallgatói kiválósági, oktatói kiválósági, képzésterületi és kari rangsorait, és természeresen az összesített egyetemi rangsort. A társadalomtudományok, műszaki képzések és a pedagógusképzés elemzésében segített Fábri György, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar docense, és a Társadalmi Kommunikációs Kutatócsoport vezetője.

Társadalomtudományok

A klasszikus természettudományi szakok (biológia, fizika, földrajz, kémia, matematika) rangsorainak mindegyikét az ELTE TTK vezeti, bár a természettudományok népszerűsége a továbbtanulók között továbbra is viszonylag alacsonyabb. A nyelvvizsgások aránya a fizikusok és matematikusok között is Szegeden a legmagasabb.

A kémia szakon az elsőhelyes jelentkezők között nem ekkora az ELTE-előny, azonban az átlagpontszám és a nyelvvizsgás-arány alrangsorában is értékei messze kiemelkednek. Az elsőhelyes jelentkezők száma a földrajzosok között a leginkább kiegyenlített, hiszen itt „csak” a második helyezett Szeged számát duplázza meg az ELTE, viszont az átlagpontszám itt már hatvanhárommal magasabb, mint a szegedieknél.

Lesz majd top 100-as magyar egyetem? Hogyan kell olvasni a középiskolai, egyetemi rangsorokat?
Ha még nincsen programotok január 24-én délutánra, akkor ajánlunk nektek egy izgalmas szakmai napot a középiskolai és a felsőoktatási rangsorokról.
A rendezvényen a részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött!
Regisztrálni itt tudtok:

Műszaki képzési terület

A műegyetemi karok valamennyi alrangsort vezetik, illetve a szakos rangsorokat is. Mögöttük azonban sokszínű a mezőny, szakonként változnak az őket leginkább megközelítő intézmények. A legnépszerűbb mérnöki szak a gépészeké, másfélezren jelölték meg elsőhelyen valamely képzőhelyét a 14-ből – több mint ötödük pedig a BME Gépészkarát. Az Óbudai Egyetem szerezte meg a második helyet.

Pedagógusképzés

Az összehasonlíthatóság érdekében a rangsorban a közoktatás alsóbb szintjei számára történő pedagógusképzéseket vizsgálták, valamint a gyógypedagógus-képzést. A képzési irány hagyományosan vezető intézményeként itt is az ELTE vezeti az összes szakos rangsort és az alrangsorok döntő többségét is. A csecsemő- és kisgyermeknevelőknél szakos rangsorban a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kara a második.

Egy korosztállyal fentebbi gyerekeket képző óvópedagógiai intézményeknél az ELTE TÓK mögötti dobogós helyeket a Soproni Egyetem és a Károli Gáspár Református Egyetem szerezte meg. A tanítóképzés az egyetlen olyan szak, ahol két alrangsorban sem az ELTE TÓK van az élen: a Pécsi Tudományegyetem Kultúratudományi, Pedagógusképző és Vidékfejlesztési Karára magasabb átlagponttal kerültek be, és Pécs mellett a Károlin is nagyobb a nyelvvizsgások aránya.