Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Van olyan borsodi kisvárosi iskola, ahol öt tanári állás még mindig betöltetlen, az egyik gyógypedagógiai intézménybe két gyógypedagógust tudnának felvenni, ha lenne jelentkező. De nincs.
Különösen a halmozottan hátrányos helyzetű járások küzdenek pedagógushiánnyal, így a Bódva-völgye is. Itt van olyan kisvárosi iskola, ahol öt tanári állás is betöltetlen - mondta Molnár Zoltán, a Pedagógusok Szakszervezete Borsod-Abaúj-Zemplén megyei elnöke a boon.hu-nak.
Az okokat kutatva az elnök rámutatott: a pedagógusok bére még mindig elmarad a versenyszférában dolgozó diplomások bérétől, különösen a pályakezdőké. A feladat viszont nehezebb, mint 20–30 évvel ezelőtt volt. Az sem növeli a pálya vonzóképességét, hogy nincs egységes kötelező tanítási óraszám. Így jelenleg van olyan pedagógus, aki 22 órát tanít egy héten, és van olyan, aki 26-ot. Ha még ehhez hozzávesszük azokat az órákat, amelyeket az igazgató helyettesítésként elrendelhet, akkor előfordulhat, hogy ugyanannyi pénzért az egyik tanár 200 órával többet tanít egy tanévben, mint egy másik.
Döcögősen indult a tanév sok pedagógus számára. Saját óráik mellett hiányzó kollégáik óráit is meg kell tartaniuk azoknak, akik olyan iskolában dolgoznak, amely még mindig keres pedagógusokat egy-két, rosszabb esetben három-négy álláshelyre - a helyettesítésért pedig egy fillért sem kapnak. Három héttel a tanévkezdés után még mindig hemzsegnek a tanári álláshirdetések az álláshirdető oldalakon és a Facebookon.
A megyei elnök szerint a tanítók helyzetét pedig például az is nehezíti, hogy mivel a gyerekek egész nap az iskolában vannak, a pedagógus reggel fél 8-tól délután 3-ig szinte a vécére sem mehet ki, mert a kisdiákokat nem hagyhatja felügyelet nélkül.
Molnár Zoltán hozzátette: azokra a településekre különösen jellemző a pedagógushiány, ahol sok a roma gyerek, a főiskolák és egyetemek korábban nem készítették fel a tanítókat, tanárokat arra a helyzetre, hogy olyan gyerekekkel kell majd foglalkozniuk, akik családjában az iskolai teljesítmény nem érték.
A lap megszólaltatta a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei EGYMI Tornanádaskai Tagintézményének vezetőjét, aki azt mondta, jelenleg két gyógypedagógust tudnának felvenni, ha lenne jelentkező, de nincs. Nehezíti a helyzetet, hogy ebben az évben három gyógypedagógusuk vonul nyugdíjba.
Balog Zoltán szerint "minden napra akadna egy-egy jó hír, egy-egy biztató eredmény, egy új fejlesztés, egy megnyíló lehetőség". Az emberi erőforrások minisztere az oktatásról is beszélt. A tanárhiányról azt mondta, "lejárató szándékú hírgyártás" zajlik, a miniszter szerint ma mintegy kétezerrel több tanár dolgozik a pályán, mint 2010 előtt.