Hónapokon át tartó vita után a texasi oktatási bizottság a múlt héten jóváhagyta, hogy helyezzenek nagyobb hangsúlyt az Egyesült Államok alapítóinak zsidó-keresztény gyökereire, és tanítsák azt a gyerekeknek, hogy "az állam és egyház szétválasztása" kitétel nincs benne az alkotmányban.
Hónapokon át tartó vita után a texasi oktatási bizottság a múlt héten jóváhagyta, hogy helyezzenek nagyobb hangsúlyt az Egyesült Államok alapítóinak zsidó-keresztény gyökereire, és tanítsák azt a gyerekeknek, hogy "az állam és egyház szétválasztása" kitétel nincs benne az alkotmányban.
Mivel Texas állam Kalifornia után a tankönyvek második legnagyobb felvevő piaca, történelmileg óriási befolyása van annak eldöntésében, hogy milyen tananyagot oktassanak az osztálytermekben szerte az országban. Emiatt figyelték éberen a szövetségi állam határain túl is a texasi oktatási bizottság legutóbbi határozatát az új társadalom-tudományi alaptantervről.
Arne Duncan szövetségi oktatási miniszter Washingtonban úgy vélekedett, hogy az állásfoglalás a tananyagról döntő helyi (állami) politikusok ügye. Kaliforniai törvényhozók egy lépéssel tovább mentek, és azt javasolták: az oktatással foglalkozó helyi tisztségviselők fésüljék át a tankönyveket, hogy biztosak lehessenek abban, a texasi tananyag nem szivárgott át a történelem-tantervbe.
"Idén, amikor az egyes államok mérlegelni fogják, hogy melyik tankönyvet szerezzék be, bizonyára megkérdezik majd, hogy Texasban melyik van forgalomban" - vélekedett Kathy Mickey, a Simba Information piackutató cég elemzője. Texas befolyása a 7 milliárd dolláros országos tankönyvpiacra mindazonáltal számottevően gyengült az utóbbi időkben. Az új technológiáknak köszönhetően a kiadók könnyűszerrel megengedhetik maguknak, hogy a tankönyveket a különféle elvárásokhoz igazítsák. Ez különösen igaz abban a húsz másik államban, ahol Texashoz hasonlóan oktatási bizottságok hagyják jóvá az állami szinten használható tankönyveket.
"Nem hiszem, hogy a texasi tananyag máshova is átterjed" - mondta Bob Resnick, a New York-i székhelyű Oktatási Piackutató alapítója. Hasonló véleményt vall Jay Diskey, aki az Amerikai Kiadók Szövetségében az oktatási részleg ügyvezető igazgatója. A helyettesítés könnyen megoldható, és a kiadók nem fognak azzal kísérletezni, hogy egy állam vitatott tanmenetét mindenki számára eladható termékbe olvasszák, és más piacokon is árulják - fejtette ki.
Washington államban, ahol mintegy egymillió állami iskolába járó diák van, a közoktatási főtanfelügyelő szóvivője nem zárta ki, hogy egyes körzetekben használják majd a texasi tankönyveket. Mint megjegyezte, ha mind az 50 államban elfogadnának egy nemzeti alaptantervet, akkor egyszerűbb volna megfelelő tankönyveket találni. Két állam azonban ódzkodik ettől: Alaszka és Texas. Ami a texasi iskolákat illeti, a helyi körzetek választhatnak olyan tankönyveket, amelyeket az állami bizottság "nonkonformistának" ítélt, de ezeknek a könyveknek is legalább 50 százalékban tartalmazniuk kell a jóváhagyott tananyagot. Már ez is előrelépés: az utóbbi három évben az oktatási bizottság csak az útmutatásaival teljesen összhangban álló könyvek használatát engedélyezte
mti/eduline