Kellemetlen meglepetés is érheti a diákokat az idei magyarérettségin?
Nincs olyan végzős középiskolás, aki ne reménykedne abban, hogy az idei középszintű magyarérettségin ismét novellát kell majd elemezni. Mennyi esély van erre, és milyen egyéb műfajok kerülhetnek elő a középszintű írásbelin?
Élő hírfolyamunk a magyarérettségi napjáról.
Az első infók az idei magyar feladatlapról.
Kosztolányi, József Attila és Radnóti a magyar középszint második részében.
A középszintű magyarérettségi szaktanárok által kidolgozott, nem hivatalos megoldását itt nézhetitek meg: szövegértés 1. rész, szövegértés 2. rész, érvelés-gyakorlati szövegalkotás, elemzés.
A 2017-től érvényes változásoknak megfelelően a középszintű magyarérettségi feladatsorának második része két műértelmező szövegalkotási feladatot tartalmaz - a vizsgázó dönt arról, hogy művet elemez vagy két művet hasonlít össze, 150 perc alatt 400-800 szavas szöveget kell alkotnia.
Megnéztük, az előző évek tavaszi érettségi vizsgáin milyen műveket kaptak a diákok - ebből a táblázatból egyértelműen kiderül, hogy a középszintű feladatsorok összeállítói leggyakrabban novella elemzését kérték az érettségizőktől. Akik - ha a műfaj elemzési szempontjait átismételték a vizsga előtt - nagy eséllyel jó esszét írtak.
Év |
Szövegértés |
Szövegalkotás: érvelés |
Szövegalkotás: műelemzés |
Szövegalkotás: összehasonlító elemzés |
2005 | Láng István: Környezetvédelem, fenntartható fejlődés (Mindentudás Egyeteme előadás) | Kaffka Margit: Egy asszony ügye c. véleménye mellett vagy ellen | Mikszáth Kálmán: Szegény Gélyi János lovai (novella, A jó palócok) | Kosztolányi Dezső: Beírtak engem mindenféle Könyvbe József Attila: Levegőt! |
2006 | Horn Gergely: A turizmus hatása az ökológiai és a társadalmi sokféleségre | Umberto Eco: A rózsa neve c. regénye kapcsán a címadásról | Márai Sándor: Halotti beszéd | Vajda János: Húsz év múlva (Gina emlékkönyvébe) Juhász Gyula: Anna örök |
2007 | Heltai András: Hangulat - vagy heuriger?... | Mitől beteg a könyvforgalmazás? c. írás alapján az elektronikus és a hagyományos könyvek kapcsolatáról | Sánta Ferenc: Kicsik és nagyok (novella) | Csokonai Vitéz Mihály: Az eleven rózsához Ady Endre: Meg akarlak tartani |
2008 | Nádasdy Ádám: Miért változik a nyelv? (Mindentudás Egyeteme) | Ancsel Éva Összes bekezdése alapján a technikai fejlődésről | Petelei István: A könyörülő asszony (novella) | Berzsenyi Dániel: Horác Vas István: Vides ut alta stet |
2009 | Mikszáth Kálmán: Jókai Mór élete és kora (részlet) | Spiró György véleménye kapcsán arról, hogy a fiatal generáció kevesebbet olvas | Lázár Ervin: Csapda (novella) | Vörösmarty Mihály: Keserű pohár (Czilley s a Hunyadiakból) Petőfi Sándor: Ivás közben |
2010 | Somogyi F. Anikó: Előkerült a Janus Pannonius-életmű hiányzó darabja (Magyar Hírlap cikke) | Szabó Magda interjúkötet Otthon c. írása alapján arról, hogyan hat a tárgyi környezet a személyre | Gelléri Andor Endre: Pármai likőr (novella) | Kosztolányi Dezső: A kis mécs (A szegény kisgyermek panaszai) Karinthy Frigyes: A kis edény (Így írtok ti) |
2011 | Nemes Nagy Ágnes: Párbeszéd a mai versről | Szophoklész: Antigoné alapján az emberi magatartásformákról | Móricz Zsigmond: A világ végén már szép és jó (novella) | Csokonai Vitéz Mihály: Az álom leírása Petőfi Sándor: Az álom... |
2012 | Lukácsy Sándor: Nemzeti olvasókönyv | Albert Camus: A pestis c. regénye kapcsán a heroikus életfelfogás mellett vagy ellen | Arany János: Tetemre hívás (ballada) | Karinthy Frigyes: Tanár úr, kérem c. kötetéből "A jó tanuló felel" és "A rossz tanuló felel" |
2013 | Gósy Mária: A gyermeknyelv | Leszek Kolakowski: Kis előadások nagy kérdésekről. Az utazásról c. műve kapcsán az epikai művekben szereplő utazásokról | Márai Sándor: Az árva (elbeszélés) | Berzsenyi Dániel: Napoleonhoz Vörösmarty Mihály: Napoleon |
2014 | Veszelszki Ágnes: A digilektus hatása az írásbeli és a szóbeli kommunikációra egy kérdőíves vizsgálat alapján |
Márai Sándor: 42. Az olvasásról. Füveskönyv (részlet) kapcsán a lassú olvasás mozgalmáról |
Bródy Sándor: Kaál Samu (novella) |
Berzsenyi Dániel: Életfilozófia és Arany János: Visszatekintés |
2015 | Grendel Lajos: A modern magyar irodalom története. Bevezetés | Részlet Seneca leveleiből - érvelés "az idő a miénk" témában |
Bodor Ádám: Állatkert (novella) |
Tóth Árpád: Elégia egy rekettyebokorhoz és Jékely Zoltán: Az ég játékai |
2016 | Moravcsik Gyula: Miről vallanak a papiruszok? |
Csoóri Sándor: Nomád napló részlete kapcsán a kérdezni tudás szerepéről, értékéről |
Tamási Áron: Szerencsés Gyurka (elbeszélés) |
Vörösmarty Mihály: Liszt Ferenchez és Illyés Gyula: Bartók |
Persze volt már olyan is, hogy az érettségizőket kellemetlen meglepetés érte, és nem novellát kaptak - ez idén is megtörténhet. „Nem biztos, hogy idén is novellát kell majd elemezni” - hívja fel a figyelmet Szabó Roland, az Érdi Vörösmarty Mihály Gimnázium magyartanára, hozzátéve: a volt már olyan, hogy balladát vagy tárcát kellett elemezni, vagyis más műfajok elemzési szempontjaiból is fel kell készülni.
Ahogy a fenti listából kiderül, balladát és költeményt is kaptak már az érettségizők - feladat volt például Arany János Tetemre hívás című balladájának az elemzése, 2006-ban Márai Sándor Halotti beszéd című versét, 2013 őszén Weöres Sándor Az éjszaka csodái című költeményét kellett elemezni.
Tipp: a műértelmezésnél abból kell kiindulni, hogy az esszének - ilyen műfajú szöveget kell írniuk az érettségizőknek - van egy meghatározott struktúrája, a bevezető felveti az adott problémát, a tárgyalás részben a szöveggel kell dolgozni, az adott mű elemzése van a középpontban. Fontos: nem szabad eltávolodni magától az irodalmi műtől, Szabó Roland szerint az „egy-egy probléma feletti filozofálgatásnak az érvelési feladatban van a helye, nem a műértelmezésben”.
Ilyen feladatokat kapnak a diákok a 2017-es magyarérettségin
A 2017-es tavaszi érettségi szezontól változik a középszintű magyarérettségi, a diákoknak több feladatot kell megoldaniuk. Itt vannak a részletek. A középszinten érettségizőknek továbbra is meg kell oldaniuk egy szövegértési feladatsort - a szöveg, amely alapján kérdésekre kell válaszolni, 700-1000 szavas, valamivel rövidebb, mint az előző években.
Így szerezhettek ötöst a 2017-es magyarérettségin: öt tipp vizsgázóknak
Hétfőn a magyarérettségivel indul a tavaszi érettségi szezon legfontosabb hete. Középszinten érettségiztek magyarból? Akkor olvassátok el a következő tanácsokat, hogy minél több pontot szerezzetek az írásbelin. Olvassátok el kétszer a feladatot Figyeljetek oda arra, mit kér tőletek a feladat utasítása, olvassátok el kétszer, és húzzátok alá a legfontosabb elemeket az utasításban.
Érettségizzetek velünk! |
Az Eduline-on az idén is megtaláljátok a legfrissebb infókat az érettségiről: a vizsgák napján reggeltől estig beszámolunk a legfontosabb hírekről, megtudhatjátok, milyen feladatokat kell megoldaniuk a középszinten vizsgázóknak, de az emelt szintű írásbelikről is nálunk találjátok meg a tudnivalókat. És ami a legfontosabb: az írásbeli után nálunk nézhetitek át először a szaktanárok által kidolgozott, nem hivatalos megoldásokat. Délutánonként arról olvashattok, hogy mit gondolnak a tanárok és a vizsgázók a feladatsorokról, és persze ti is leírhatjátok véleményeteket kommentben, sőt a szaktanároktól is kérdezhettek. Ha elsőként szeretnétek megkapni a megoldásokat, lájkoljátok Facebook-oldalunkat vagy csatlakozzatok az érettségizők Facebook-közösségéhez. Az érettségiről itt találjátok legfrissebb cikkeinket. |