szerző:
Csik Veronika
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Nagy a nyomás rajtuk, de itt az idő újra leülni a szőnyegre társasozni, közösen teregetni vagy a gyerekkel együtt ugrálni kockáról kockára a boltba vezető úton – többek között ezzel segíthetik iskolakezdés előtt álló, de az óvodák bezárása miatt otthonlétre ítélt gyerekeiket a szülők az Eduline által megkérdezett pszichopedagógus szerint.

Az otthoni felkészítés okozhat gondot, hiszen a szülőknek is sok dolguk van. Az egyetlen, amire nagyon kell figyelni: rendszer és napirend mindenképp legyen

- mondta az Eduline-nak Sólyom Brigitta pszichopedagógus, fejlesztő, a Csodakapu Alapítvány szakmai vezetője.

Március 4-én jelentették be, hogy az iskolák mellett az óvodák is bezárnak egészen április 7-ig, vagyis a tavaszi szünet végéig. Az önkormányzatok kérésére mind az óvodák, mind az iskolák szervezhetnek ugyan gyermekfelügyeletet, ezt a lehetőséget azonban viszonylag kevesen veszik igénybe. A szülők azonban nem maradtak egyedül, az óvodapedagógusok zöme különböző anyagokat, feladatokat, ötleteket küld a családoknak az óvodabezárások idején. Nyilván ezzel foglalkozni kell – mondja Sólyom Brigitta.

A szakember szerint az iskolára készülés - akárcsak az iskolaérettség – hárompillérű. Az egyik pillér a mozgás, ezt lehet kifejezetten mozgásterápiával fejleszteni, de nagyon jól tudja fejleszteni ezt a készséget az is, ha az óvodás sokat mozog a szabadban. A második pillér a szociális és érzelmi érettség, ide tartozik a csoportban való működés, a feladattudat és a feladattartás, az alkalmazkodás más gyerekhez és idegen felnőtthöz is. „Úgy gondolnom, ezt problémás lehet fejleszteni, ha izoláltan, otthon vannak a családok. Nagyon sok gyerek volt már korábban is, aki ezek hiánya miatt boldogult nehezebben az iskolában” – magyarázza, hozzátéve: a feladattudatot és feladattartást akár azzal is lehet fejleszteni, ha megkérjük, hogy pakolja össze a játékait, vagy bizonyos ideig társasjátékozzunk.

A harmadik pillér a kognitív érettség – az elsősök egy részének ezzel van gondja. „Lehet, hogy a koruknak megfelelően érettek, de éretlenek azokhoz az elvárásokhoz, amelyeket az iskola támaszt” – magyarázza Sólyom Brigitta.

Hogyan lehet otthon felkészülni az iskolára?

A szakember szerint az iskolára otthon is fel lehet készíteni a gyerekeket, de ha szükséges, akkor segítséget kell kérni. Például egy vezetett felkészítés során a szülő kap segítséget ahhoz, hogy milyen és mennyi feladatot, pontosan hogyan csináljanak otthon – így könnyebb lehet a gyakorlás. Azt is fontos tisztázni, hogy egyáltalán mi várható el a gyerekektől, hiszen az sem ritka, hogy a szülők túl sokat várnak el egy ovistól, például azért, mert otthon van egy nagyobb, már iskolás testvére is.

Sólyom Brigitta szerint a napirend fontos – még akkor is, ha ez fegyelmet és következetességet igényel a családoktól. „Ez a gyerekeknek biztonságot jelent. Ha semmilyen feladatot nem csinálnak otthon a szülők a gyerekekkel az óvodabezárások alatt, a rendszer felállítása akkor is elengedhetetlen” – hangsúlyozza.

  Hova, mikor, miért?

A Felelős Szülők Iskolája is segít megválaszolni az iskolakezdés, sőt már az iskola kiválasztása előtt felmerülő kérdéseket. Március 1-31. közötti online beiskolázási expójukon előkerülnek a pedagógiai módszerek, maga az iskolaválasztás, a felkészülés a szeptemberi iskolakezdésre, de téma a fejlesztés, fejlődés is.

Újra meg kell tanulni szülőnek lenni

Emellett érzelmileg is támogatni kell az iskolakezdés előtt álló gyerekeket. „A szeretet és az elfogadás nem hiszem, hogy bármivel is pótolható. Lássuk meg, hogy hol vannak a gyereknek a nehézségei, és segítsük őket ezek megoldásában. A mostani helyzet az elmúlt évtizedekben nem látott együttműködésre ad lehetőséget a családoknak” – véli a pszichológus.

A szülőkön is nagy a nyomás. Tulajdonképpen újra meg kell tanulniuk szülőnek lenni, és leülni a szőnyegre társasozni, közösen teregetni vagy a gyerekkel együtt ugrálni kockáról kockára a boltba vezető úton.

A pszichopedagógus szerint a táboroknak idén kiemelt szerepe lehet – előtérbe kerülhetnek például a készségfejlesztő táborok, de akár a nyár végi táborok is, amelyeken „fel lehet hozni a gyerekeket az iskola által elvárt szintre”.

Van olyan óvodás, aki tényleg csak szeptemberre lesz iskolaérett

Egy 2019-es törvénymódosítás miatt minden hatévest automatikusan iskolaéretté nyilvánítanak, de ha a szülő nem szeretné, hogy gyermeke szeptemberben elkezdje az iskolát, kérelmet kell beadnia az Oktatási Hivatalhoz (OH). A szülőknek az új rendszerben nagyon korán és véglegesen kell dönteniük gyermekük iskolaérettségéről, a határidő lejártával ugyanis sem halasztást kérvényezni, sem módosítani nem lehet, pedig ebben a korban az óvodások nagyon gyorsan változhatnak, fejlődhetnek.

„Korábban is sokszor találkoztam azzal, hogy a tanév végére lettek iskolaérettek a gyerekek” – mondja Sólyom Brigitta. „Most nehezebb a helyzet a vírus miatt. A megoldás csak az lehet, ha az iskola ad lejjebb az elvárásokból. Ez egy hosszútávon megtérülő dolog, hiszen ha a tanév elején nagyobb hangsúlyt helyeznek a szociális érettség kialakulásának segítésére, akkor a tanév második felétől sokkal dinamikusabban lehet haladni” – magyarázza a szakember.

Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!