Jelentős segítséget nyújtana a nevelésben és az oktatásban az iskolapszichológusok közreműködése, ám a hálózat...
Jelentős segítséget nyújtana a nevelésben és az oktatásban az iskolapszichológusok közreműködése, ám a hálózat kiépítése mindeddig nem valósult meg - állapította meg vizsgálatában az állampolgári jogok országgyűlési biztosa, aki problémákat fogalmazott meg az iskolafogászati ellátással kapcsolatban is.
Az ombudsmani jelentés összefoglalója szerint az iskolapszichológusi ellátással kapcsolatban ugyanaz állapítható meg, mint az iskolaorvosok esetében, vagyis hogy igen nagyok a minőségi különbségek és a hozzájutás lehetősége, attól függően, hogy a gyermek hol lakik.
Szabó Máté úgy véli, az iskolapszichológusi ellátottság esetlegessége és egyenetlensége mindaddig fennmarad a közoktatási intézményekben, amíg az iskolapszichológusi munkakör nem kötelezően előírt, hanem "megszervezhető" szolgáltatás, és amíg a hálózat kiépítéséhez szükséges források nem állnak rendelkezésre. Szükségesnek tartana emellett egy olyan szakmai protokollt, amely leírja az iskolapszichológus tevékenységét, az elláthatók körét, a dokumentáció rendjét és a szakellátásra utalás eseteit.
Az iskolafogászati ellátással kapcsolatban is vizsgálódott az országgyűlési biztos, és megállapította, hogy bár a diákoknak évente kétszer részt kellene venniük szűrővizsgálaton, az iskolák csak "nehézkesen tesznek eleget" e kötelezettségnek. Magyarázata szerint ez azért van így, mert a fogorvosi ellátás csak az iskolán kívüli rendelőben vehető igénybe, emiatt az - a közlekedéssel együtt - igen időigényes, az utazás költségét pedig az intézmények sok esetben a szülőkre hárítják.
További probléma - folytatta -, hogy az ellátás - szintén az idő szűkössége miatt - szinte kizárólag szűrésre korlátozódik, így a gyermekek tényleges fogászati kezelést nem kapnak.
Szabó Máté szerint egyértelmű szabályozásra szorul az alapítványi és az egyházi nevelési-oktatási intézményben tanulók fogászati ellátásának megszervezése is, nem fogadható el ugyanis, hogy ezek a gyermekek azért nem részesülnek iskolafogászati ellátásban, mert nem önkormányzati intézmény tanulói.
Ahogyan az iskolapszichológusi hálózat esetében, úgy az iskolafogászat területén is egy egységes szakmai protokoll kidolgozását sürgeti az ombudsman, aki egyúttal kéri Réthelyi Miklós erőforrás-miniszter közbenjárását az ügyben.