szerző:
Szponzor tartalom

Futótűzként tarolta le a világot a videojáték, amely úgy néz ki, mintha a nyolcvanas évekből érkezett volna. Ennek ellenére a mostani gyerekek megőrülnek érte, a szülők pedig alig győzik vásárolni a kiegészítőket, a letölthető digitális tartalmaktól a játék figuráival ellátott ruhadarabokig. A játék azonban ennél sokrétűbb: az iskolák számára átalakított változata például a digitális oktatásban óriási segítséget jelenthet. Lássuk, mit tud a Minecraft, és hogyan lehet bevetni az órán.

Az UHD-felbontású tévék és a lassan fotorealisztikussá váló videojátékok világából ugyancsak kilóg a Microsoft Minecraft nevű játéka, amelynek grafikája a 8-bites őskort idézi. Ennek ellenére, a 2009-ben indult játéknak több százmillió aktív felhasználója van, nem véletlen, hogy a redmondi óriás 2014-ben 2,5 milliárd dollárért vásárolta fel a Minecraftot fejlesztő Mojang vállalatot.

A Minecraft lényege az építkezés, a játékosok különféle nyersanyagok „kibányászása” után szinte bármit felépíthetnek, amit csak a fantáziájuk elbír. Lelkes felhasználók megépítették már számtalan ismert épület digitális változatát, de az egész Föld méretarányos mását vagy épp működő, használható mechanikus számítógépet is összeraktak már.

A Minecraft azonban ennél jóval sokoldalúbb, ugyanis a Microsoft egy különálló oktatási platformot is elindított, amely lehetővé teszi, hogy a tanárok beépítsék az oktatásba ezt a különleges eszközt, amely rendkívül népszerű az éppen iskoláskorúvá váló gyerekek körében. Szerettünk volna többet megtudni erről a rendkívül érdekes lehetőségről, ezért Izsák Dávidhoz, a törökbálinti Zimándy Ignác Általános Iskola tanárához, a Minecraft Education Edition (MEE) szakértőjéhez fordultunk.

Eduline: Mennyiben változott meg az oktatás az elmúlt 10-15-20 évben? Arra gondolok, hogy az internet elterjedésével a tanárok szerepe valamelyest átalakult, a tudás kapuőreiből egyfajta mentorrá, aki eligazítja a diákokat az információk rengetegében?

Izsák Dávid: Sokat változott az oktatás. Egyre inkább megszűnnek a „jegyzetdiktálások” és a „csak én tudom ötösre a tananyagot” hozzáállás. Sok mindent ki tudunk szervezni a tanórákról, ehhez rendelkezésünkre állnak tanulói platformok, digitális technikák. Az utóbbi egy év hozadéka az, hogy alig van iskola, amelyik nem használ(t) valamilyen digitális tanulói platformot, illetve, hogy a diákok és a tanárok digitális kompetenciája is hatalmasat fejlődött. Sokan készítettek videókat, online jegyzeteket, interaktív feladatokat. Ezeket a megszerzett képességeket nem szabadna veszni hagyni. Biztosan sokak fejében átértékelődik a jelenléti oktatás szerepe és feladata.

Úgy gondolom, hogy a jelenléti oktatásnak vannak olyan elemei, amelyeket ki lehetne szervezni úgy, hogy az ne menjen a hatékonyság rovására. Így több időnk marad a tanórákon a gyakorlásra vagy akár az élménydús projektmunkára is, és már kevésbé fog nyomasztani minket a „de hát haladni kell a tananyaggal” mondat. Hiszem, hogy a felvételik és érettségik nyomása mellett is lehet a tanulókkal kisebb miniprojekteket végezni. Nem kell, hogy rögtön nagy, klasszikus értelemben vett projektekkel kezdjünk. Ehhez viszont a tanulásszervezési gyakorlatunkon és az értékelési rendszerünkön is változtatni kellene.

Miben különbözik a "sima" Minecraft az oktatásra használt változattól?

I.D.: A Minecraft Education Edition sajátossága, hogy itt nyomon követhető a tanulók munkája, hiszen palatáblákra, könyvekbe tud írni a tanuló, le tudja fotózni egy beépített kamerával a munkáját, a képek pedig egy portfólióba kerülnek. Ezek a tartalmak exportálhatók és pdf formátumban elküldhetők a tanárnak és a diáktársaknak.

Az Education verzió tartalmaz vegyészeti felszereléseket és blokként az összes kémiai elemet. A szerkezeti blokkok segítségével a megépített világ 3D-ben kinyerhető, és akár ki is lehet nyomtatni. Ezen kívül több olyan blokk is elérhető, ami a sima Minecraftban nem létezik, mint például a tiltás (deny) és az engedély (allow) blokk, ezek a megépített világunkban a játékélményt fokozzák. Ilyen még a határ (border) blokk is, amely leszűkíti a mozgásteret, nem engedi a tanulókat egy bizonyos területen kívülre, vagy belülre.

A legnagyobb különbség, hogy az Education változatban elérhetőek NPC -k, azaz nem játékos karakterek, és mindenkinek van saját ügynöke (agent), amit elő lehet hívni. Az NPC-k kommunikálni tudnak a játékossal (tanulókkal), be lehet őket programozni, parancsokkal ellátni. Nagyszerű lehetőség, hogy külső linkeket is bele tudunk írni ezekbe az NPC-kbe, így egy külső interaktív feladat vagy információs oldal is hozzárendelhető a világhoz.

Az ügynök segítségével pedig játékosan sajátíthatjuk el a programozás alapjait és használhatjuk fel a játék izgalmasabbá tételéhez. Az ügynök például egy gombnyomásra megépíthet nekünk egy házat, vagy egy bolygót, de képes geometriai alakzatok és bármilyen szöveg gyors rajzolására is.

Milyen tantárgyakat lehet így tanítani?

I.D.: Igazából minden tantárgy szóba jöhet. A kreativitásunk és fantáziánk szabhat csak határt a felhasználási lehetőségeknek. A Minecraft tanári közösség oldalán több óraterv is megtalálható, a hozzá tartozó világokkal, ezeket az anyagokat le lehet tölteni, de a MEE-n belül is elérhetők, sajnos a legtöbb még csak angol nyelven, de készülnek kimondottan magyar diákok számára létrehozott világok is. A csoportjaimmal csináltunk már nyelvtanuló pályákat, készítettünk képregényeket, építettünk díszleteket, történeteket és történelmi eseményeket játszottunk el, elkészítettük Magyarország térképét, építettünk várakat.

Több nagyobb projektünk volt már, ezek közül kiemelném az „Építsd meg Minecraftországot” (2017), ennek a projektnek a keretében építettük meg az iskolánkat. Ez a virtuális iskola azóta több kalandpályának adott otthont, hiszen egy megépített világ újra felhasználható, alakítható. Még abban az évben egy kifordított iskolát próbáltunk szimulálni, és az iskola tantermeit a víz témakörre felfűzve, különböző tantárgyakhoz kapcsolódó feladatokkal és videókkal töltöttük meg. 2020-ban is részt vettünk, a Digitális Témahéten, amikor több magyarországi és határon túli iskolával közösen dolgoztunk egy nagy Kárpát-medencei világon, mindezt az akkori online oktatás alatt. Ezzel a projektünkkel is díjazottak voltunk a DTH-n.

Hogyan kell elképzelni egy Minecraft-alapú órát, vagy hogyan jelenik meg a szoftver használata a tanítás során?

I.D.: Aki nem ismeri a Minecraftot, annak nehéz elképzelnie, hogy miről is beszélek, de próbálom pár példa alapján bemutatni a tevékenységeinket. Német nyelv tanulása során etapokban dolgozunk az ötödikesekkel. Nekik lehetőségük van egy választható feladatot Minecraftban elvégezni, akár csoportosan is. A vásárlás témaköréhez kapcsolódóan piacot építettünk, NPC-k voltak az eladók és a játékos németül tudott például két kiló banánt venni. Egy másik csapat egy szituációs beszélgetést játszott el Minecraft figurákkal, erről képernyőfelvételt készítettek, ők ezt adták be, mint saját feladatot.

Egy Minecraft figura szerepébe bújva könnyebb a szorongó és zárkózott tanulóknak kommunikációs helyzeteket megoldania.

Egy matematika felvételi előkészítőn pedig megépítjük a térgeometriai feladatokban található építményeket, a játékon belül elemezzük a feladatot. Matematika órán a törteket ábrázoltuk, építettük meg blokkokkal, és egy ellenőrző pályát adtam fel otthoni gyakorlásra.

Egy másik iskolában, a BPS Budapest Schoolban a gyerekek a Pál Utcai Fiúk című könyvvel foglalkoznak egy projekten belül, és mi a Minecraft-workshopon ehhez a projekthez kapcsolódunk a megépített világunkkal. Elkészült a Grund, a Füvészkert és az iskola is. A könyv kiválasztott eseményeit pedig kalandpálya (szabadulószoba) jellegűen jelenítjük meg ebben a világban.

Hogyan fogadják a diákok a lehetőséget, milyen előnyei vannak egy ilyen órának egy hagyományos tanórához képest? 

I.D.: A kisgyerekek többsége ismeri a „sima” Minecraftot, és mindenki másért szereti. Amikor az iskolában meghallják, hogy Minecraft szakkör indul vagy egy projekthez a Minecraftban is fogunk dolgozni, egyből felcsillan a gyerekek szeme. Az ismerős és kedvelt terepen otthon érzik magukat, sokkal gyakorlottabbak, mint a tanáraik. Szerencsére mi tanárok is tudunk nekik újat mutatni, hiszen az Education plusz lehetőségeit a diákok nem feltétlenül ismerik.

A minecraftos órák tervezésekor témakörökben gondolkozom. Az, hogy hány órát ölel fel egy ilyen témakör, az a témától függ. A tanulók otthon vagy az iskolában közösen tudnak egy világban dolgozni, alkotni. Legtöbbször kalandpályát készítünk, vagy egy témát dolgozunk fel részletesen. Rendszerezzünk a tudásunkat és izgalmas szabadulószobákat készítünk vagy történeteket mesélünk, játszunk el a Minecraftban.

A gamifikáció is megjelenik a Minecraft-órák során? Ha igen, hogyan?

I.D.: Igen, szűkebb és tágabb értelemben véve is. Nálunk a pontrendszer adja az értékelés keretét, ebben, mint választható saját munka, szerepel a Minecraft. A gyakorló feladatokat, amelyeket külön oldalakon, egyesével adnánk fel, a tanulók a Minecraftba becsempészve és kiegészítve más ötletes feladatokkal, egy kalandos szabadulószobához hasonló pálya teljesítése közben tudják megoldani.

Milyen készségekre, ismeretekre van szüksége egy tanárnak, ha a Minecraft segítségével szeretne oktatni?

I.D.: A legnehezebb talán az indulás. 2017-ben próbálkoztam először a Minecraft használatával, és ha a tanulók nem bíztattak volna nagy szeretettel és türelemmel, hamar feladtam volna. Igazából két hét tanulás után értem el olyan szintre, hogy már tudtam a gyerekeknek újat mutatni. Ez olyasmi volt a MEE-vel, mint amikor a tanár egy leckével előbbre jár a tanulóinál. Persze ez elég intenzív két hét volt, köszönhetően az akkor 11 éves fiamnak is, aki segített otthon, ha elakadtam.

A Minecrafthoz elengedhetetlen a projektszemlélet, a kreativitás. Jó, ha egy tanárnak fejlett az algoritmikus gondolkozása és már megismerkedett a programozás alapjaival, de itt nem kell rögtön nagy dolgokra gondolni. Ezekkel a Minecraft használata közben is mindenki jó barátságba tud kerülni.

A gyerekeknek milyen eszközökre van szüksége, hogy bekapcsolódhassanak a Minecraft-órákba? Mi a helyzet, ha egy gyereknek nincs megfelelő hardvere ehhez?

I.D.: A Minecraft minden Windows 10-es eszközön fut, de lehet Apple termékekkel is használni (Mac vagy iPad). 2020 óta már Chromebookra is letölthető, sajnos Androidos termékekre még nem.
Nagyon fontos, hogy a tanulóknak és a tanároknak rendelkeznie kell M365-ös e-mail címmel, azaz az iskola regisztrálva legyen a Microsoftnál. Ez az iskolák számára teljesen ingyenes.

Iskolánkban a gépteremben telepítve van minden gépen a MEE, ha a tanórákon szeretnénk használni a Minecraftot, akkor az informatikát tanító tanárokkal szoktunk megegyezni, hogy bejuthassunk a gépterembe. Szerencsére nálunk két gépterem is van, így nagyobb az esélye a bejutásnak .

A minecraftos projektek során más feladatok is előfordulnak, nem mindenki a világ építésén dolgozik. Vannak tanulók, akik a külső interaktív feladatokat készítik vagy a blokkok és az NPC-k kinézetét rajzolják át különféle képszerkesztő programokkal, azaz a világ textúracsomagját alakítják át. Ezeket a feladatokat az iskolai tableteken is el tudják végezni.

Mit szólnak a szülők, amikor azt látják, hogy a gyerek valamit játszik, aztán kiderül, hogy ez egy oktatási eszköz?

I.D.: Volt online projekt, ahol beszűrődött a szülői hang, és hallottam, hogy a tanulónak nem sikerült meggyőznie az anyukáját.

A tanítás-tanulás háromszereplős folyamat. Szülők nélkül nem megy. Nekik is be kell mutatni a munkánkat, különben nem tudják megérteni a Minecraft Education Edition hasznosságát. 

Fontos téma a képernyőidő kérdése. Hogyan lehet összeegyeztetni ezt a Minecraft-alapú oktatással? Arra gondolok, hogy sok szülő szeretné, ha a gyerek kevesebbet nyomogatná a telefonját, táblagépét, laptopját, közben pedig ezzel a módszerrel hatékonyabban lehet tanítani a mostani generációt?

I.D.: Igen, ez egy nagy dilemma. Az online időszakban én sem szerettem volna a tanulókat plusz képernyőidővel terhelni. Egy lelkiismeretes, kötelességtudó gyereknek akár napi 10 órát is képernyő előtt kellett töltenie ahhoz, hogy elvégezze a feladatait. Délelőtt és délután online órák, este online feladatmegoldás. És még a barátaival is online tartotta a kapcsolatot. Jó, hogy vége van.

A képernyőidő elsősorban a család felelőssége. Amíg mi felnőttek nem mutatunk jó példát és határozunk meg szabályokat, vagy nem is tudjuk, hogy gyermekeink milyen alkalmazásokat használnak, kikkel társalognak, addig sajnos nem állunk nyerésre.

 

A cikk a Microsoft támogatásával jött létre, előállításában és szerkesztésében az eduline.hu szerkesztősége nem vett részt.