szerző:
Tornyos Kata
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Az eleje kifejezetten könnyű volt, a második részben felbukkantak nehezebb feladatok, de a B részében, ott pedig egyet kihagyhattak a diákok. Tehát összességében korrekt érettségi vizsga várta a ma középszinten érettségiző diákokat – értékelte a matekérettségit Töreky Szilvia, a Webkurzus matematika tanára és a Matekmentor.hu alapítója.

Matekérettségi 2024

Több mint 75 ezer diák ült neki az idei matekérettséginek, 69 047-en vizsgáztak középszinten, 6616-an pedig emelt szinten. Most vizsgáztak először matekból azok a középiskolások, akik már a 2020-as Nemzeti Alaptanterv alapján tanultak. A változásokról szóló teljes cikket innen érhetitek el.

Egyes témaköröket erősen megcsonkítottak (például a függvényeket, koordinátageometriát), míg mások (többek között a pénzügyi ismeretek bizonyos részei) emelt szintről lekerültek középszintre, de a vizsga szerkezetében ugyanaz maradt, ennek ellenére egy pénzügyi ismeretekhez kapcsolódó feladat sem jelent meg a matekértettségi feladatsorában, ami még a Studium Generale szakértőit is meglepte.

Mutatjuk, hogyan értékeli a középszintű matekérettségi egyes feladatait és feladatrészeit az Eduline által megkérdezett szaktanár, Töreky Szilvia, aki a Webkurzus matematika tanára és a Matekmentor.hu alapítója.

Barátságos első rész

Két részből áll a matekérettségi, az elsőben rövid (többségében egyszerű, alapfogalmakat számonkérő, ellenőrző) feladatok vannak, összesen tizenkét darab. A második feladatlap összetettebb feladatokat tartalmaz, ez két részből áll: a II. A rész három, egyenként 9-14 pontos feladatot tartalmaz. A II. B részben három, egyenként 17 pontos feladat szerepel– ezek közül viszont már csak kettőt kell megoldani, és csak ezt a kettőt értékeli a javító tanár.

Halmazok, függvények, geometria, számtani sorozat, logaritmus, százalékszámítás – ezekkel a példákkal kellett megküzdeniük a középszinten matekból érettségizőknek az első feladatsorban.

Az elvárásoknak megfelelő alapfeladat volt az első tizenkét feladat az általunk megkérdezett matektanár szerint. Több kérdés megválaszolásához általános iskolai tudás is elegendő volt. Egyedül a négyes feladatban jelent meg új NAT szerinti témakör: egy grafikus manipulációval találkozhatnak az érettségizők, bár az egyszerű grafikonos feladatok korábban is a követelmény részét képezték.

Sodrófa diagram és valószínűségszámítás

A második feladatsor A része sem igazán okozhatott nehézséget a diákoknak, itt főleg sodrófa diagrammal (ez új követelmény), koordinátageometriával és egyenletekkel találkozhattak a vizsgázók. A 13-as feladatban egy elsőfokú egyenlet szerepel, ezt az általános iskolából hozott tudással is meg lehetett oldani, ráadásul kilenc pontot ért, tehát szinte ajándékfeladatnak számít.

Lerajzolni volt nehezebb a 14-es feladatban megjelenő szabályos tízszöget, a matektanárnőnek erről számoltak be a diákjai. Bár a megoldáshoz nem volt feltétlenül szükséges a rajz elkészítése. A szabályos sokszögekről pedig lehet találni információt a függvénytáblázatban. A 15-ös feladatban már megjelenik egy új témakör, ugyanis egy sodrófa diagram szerepel benne. Ez azonban nagyon hasonlít a mintafeladatsorban szereplő példára, tehát ilyen szempontból ez sem okozhatott meglepetést – véli Töreky Szilvia.

A 17-es feladat volt a nehezebb

A 16-os feladat azért okozhatott nehézséget, mert koordinátageometria feladatokat tartalmazott, ennek a témakörnek a nagy része kikerült a NAT követelményeiből, így sokan arra számíthattak, hogy ez a témakör idén már nem kap hangsúlyt.

A B részében a feladatsornak a három feladat közül csak kettőt kell megoldani. Tanári szemmel nézve a 17-es feladat volt talán a legnehezebb a valószínűségszámítás miatt. Itt nagy mértékben kellett a szövegértésre támaszkodni, ráadásul a feladat hosszúsága – hogy négy alrészből áll – megrémíthette a vizsgázókat. Az utolsó része nehezebb, itt halmazokkal kellett dolgozni, és egy hosszabb leírásból kellett kivadászni az adatokat.

"Nem volt vészes maga a feladat, viszont a szövegét bonyolultnak találták az általam megkérdezett diákok" – mondta a szaktanár a 18-as feladatról. Ez ismerősnek tűnhetett azoknak, akik megoldották gyakorlásként a korábbi évek feladatlapjait is, ugyanis tavaly egy nagyon hasonló feladat szerepelt a középszintű vizsgában – erről még a Studium Generale számolt be nekünk.

Összességében a pedagógus szerint korrekt, a követelményrendszernek megfelelő feladatlapot kaptak a középszinten érettségizők, azért megjelentek nehezebb feladatok is, mint a 17-es, de azt ki lehetett hagyni. "Az eleje kifejezetten könnyű, a középső rész is inkább könnyebb, mint bonyolult. Megbukni remélhetően kevesen fognak, mindenki találhatott magának szimpatikus feladatot" – zárta értékelését Töreky Szilvia.