Eminens, diplomatikus, itt-ott sántít – megírattuk a tavalyi érettségi esszéket a ChatGPT-vel
A terjedelmi korlátokat valahol túllépte, magától szemérmesen érvelt, de amikor megkapta, hogy ne értsen egyet, már határozottabb ellenvéleményt írt. Néhol kicsit zavarosan fogalmazott, de a tagolás és a felépítés logikus volt. Érettségi esszéket írattunk a ChatGPT-vel.
Míg a jelenleg a világ nagy részét foglalkoztató mesterséges intelligencia (MI) alapú szöveggenerátor, a ChatGPT által írt egyetemi beadandók már a hazai egyetemeknek is feladják a leckét, az érettségin értelemszerűen nincs lehetőség internetet használni. Mégis kíváncsiak voltunk, vajon hogyan teljesítene a nyelvi modell ingyenesen hozzáférhető változata a legutóbbi magyar érettségi esszéfeladatain, ezért megírattuk vele a tavalyi tavaszi és őszi magyar középszintű érettségi mindkét gyakorlati szövegalkotását.
Tavasz: régi vágású érvelés
Így hangzik a májusi érvelési feladat:
„Memoriterként kigyöngyözött gondolatokat, anyagokat, szövegeket érdemes és szokás feladni. Rögzítésükkel nemcsak tartalmi gazdagságot nyerünk, hanem olyan szellemi tulajdonságokat és képességeket is, amelyek szerzőik létrehozó erőfeszítései eredményeként mintegy »benne vannak« a műben. A memoriterek ebben az értelemben is nemes anyagot, »kincset« rejtenek magukban. Nyelvi kincset is, hiszen ezek olyan nyelvi remeklések, amelyek a tartalmak mellett művészi élményt is nyújtanak. Páratlan lehetőség a tartalom és élmény összekapcsolására.” (Nagy László 2005. A tanulás „maradandó kincsei”: a memoriterek. Könyv és Nevelés. VII/1.)
Ön szerint szükséges a digitális civilizáció világában a kötelező, iskolai memoriterek elsajátítása? Hasznos tudást ad a diákoknak a szépirodalmi szöveg(részlet)ek ismerete? Kifejtésében utaljon a felvezető szöveg megállapításaira és személyes tapasztalataira! Álláspontja megfogalmazásakor 3–5 saját, egymástól jól elkülöníthető érvet tegyen mérlegre! (Fogalmazása 120–200 szó terjedelmű legyen!)
Így oldotta meg a ChatGPT:
Azt gondolom, hogy a digitális civilizáció világában is érdemes megtartani a kötelező, iskolai memoriterek szerepét és fontosságát. Egyrészt, ahogy Nagy László is említi, a memoriterek rögzítése olyan szellemi tulajdonságokat és képességeket fejleszt, amelyek a szerzők létrehozó erőfeszítéseinek eredményeként "benne vannak" a műben. Ez segíti a diákokat abban, hogy megértsék és mélyebben belemélyedjenek a szövegekbe.
Másrészt, a memoriterek iskolai tanítása elősegíti a nyelvi kincsek megismerését, amelyek nem csak tartalmi gazdagságot, hanem művészi élményt is nyújtanak. Ez segíthet a diákoknak abban, hogy javítsák a nyelvi kifejezőkészségüket és megértsék a nyelvi struktúrák összetettségét.
Harmadrészt, a memoriterek tanulása emellett olyan személyes tapasztalatokat is adhat a diákoknak, amelyek hozzájárulnak az emlékezetük fejlesztéséhez. Az emberi agy ugyanis nagyon jól működik a memóriával és az ismétléssel, így a memoriterek tanulása segíthet a diákoknak javítani az emlékezőképességüket.
Végső soron tehát azt gondolom, hogy a memoriterek tanítása fontos és hasznos a diákok számára, még a digitális korban is. Segíthetnek a szövegek mélyebb megértésében, fejleszthetik a nyelvi kifejezőkészséget, valamint az emlékezőképességet is javítják.
Értékelésünk:
Valahol szórakoztató, hogy a hagyományos lexikális számonkérési formákat éppen kihívás elé állító rendszer a memoriterek mellett érvel. A második érvénél már kezdenénk gyanakodni, hogy csak visszamondja a forrásszöveget, de rögtön felhoz egy tényleg nehezen vitatható érvet.
A három érv éppen az intervallum alja, viszont jól elkülönülnek, logikusan vannak felépítve és még össze is foglalja őket a végén. Noha a megfogalmazások közt akad olyan („agy nagyon jól működik a memóriával”), ami kicsit zavaros. A terjedelmi kereteket 163 szóval tudta tartani a rendszer.
Tavasz: határozott ellenvélemény
Így hangzik a májusi gyakorlati szövegalkotás feladata:
Eddig az Ön iskolájában az osztályok egymástól eltérő időpontban kirándultak, most azonban az igazgató egységesíteni akarja a kirándulások időpontját. A diákparlament egyik napirendi pontja ennek a témának a megbeszélése. Ön a diákönkormányzat tagjaként, saját osztálya képviseletében az iskolagyűlésre delegált diákképviselő, aki az osztályával korábban egyeztetett, többségi álláspontot képviseli, amely szerint ellenzi a közös időpontban megszervezendő osztálykirándulások ötletét.
Írja meg hozzászólalását 120–200 szó terjedelemben a tanulmányi kirándulások időpontjának tervezett egységesítése ügyében! Megnyilatkozásában legalább 3–5 konkrétumra hivatkozzon, és ügyeljen a hozzászólalás műfaji és formai sajátosságaira (kapcsolódás a felvetett témához, kapcsolattartó nyelvi formák)!
Így oldotta meg a ChatGPT:
Tisztelt Igazgató Asszony/Úr, kedves diáktársaim!
Szeretném képviselni az osztályom álláspontját az iskolai tanulmányi kirándulások időpontjának tervezett egységesítése ügyében. Az osztályunk egyhangúlag ellenzi az ötletet, mivel úgy gondoljuk, hogy az egyéni igények figyelembevétele és a rugalmasság lehetővé teszi a diákok számára, hogy jobban kihasználják a lehetőségeket.
Először is, az osztályban van néhány diák, akik családjukkal már előre megszerveztek nyaralást, amelyek éppen a tervezett közös kirándulások időpontjára esnek. Ha az iskola szigorúan ragaszkodik a közös időpontokhoz, akkor ezek a diákok kénytelenek lesznek kihagyni az osztálykirándulásokat, ami nagyon bosszantó lehet számukra.
Másodszor, az osztályunk diákjainak életkörülményei és érdeklődési köre is eltérő. Vannak diákok, akik nagyon szeretnek túrázni, míg mások inkább a városi kirándulásokat kedvelik. Az egységesített időpontok nem veszik figyelembe ezeket a különbségeket, és lehetetlen, hogy mindenki elégedett legyen az előre meghatározott programokkal.
Végül, az osztályunk úgy véli, hogy a rugalmasság segíthet a diákoknak a tanulásban is. Például, ha egy diák az iskolai kirándulások előtt látogat el egy múzeumba vagy történelmi helyszínre, akkor az előzetes ismeretek segíthetik az őt érdeklő területen való tanulást, amikor az adott témakörben dolgoznak az iskolában.
Összefoglalva, úgy gondoljuk, hogy az osztálykirándulások időpontjának egységesítése nem előnyös a diákok számára. Jobb, ha az iskola figyelembe veszi az egyéni igényeket és lehetőségeket, és rugalmasan kezeli a kirándulások szervezését.
Köszönöm a figyelmet!
Értékelésünk:
Ahogyan a cikk második felében látni fogjuk, ha rábízzuk a gépre, hogy foglaljon állást, jellemzően elég szemérmes, ám amint megkapja, hogy ne értsen egyet, máris határozottan bele tud állni! A második érv kicsit sántít, elvégre csak az időpontok egységesítéséről volt szó, attól még mehetnek máshova.
A másik kettő viszont teljesen valós, a szöveg felépítése logikus, az érvek el vannak különítve. Bár valahol egy névelő nem ártana („már előre megszerveztek nyaralást”, de az igekötő elhagyása is természetesebbé tehetné a fogalmazást). A terjedelmi korlátot itt 10 szóval túllépte a nyelvi modell.
Ősz: egyrészt, másrészt
Így hangzik a 2022-es középszintű érvelési feladat:
Kell-e a házi feladat vagy sem?
A kutatók arra jutottak, hogy teljes mértékben életkorfüggő az, hogy segíti-e a gyermekek fejlődését a délután végzett házi feladat. Az alsós gyerekek esetében sokkal többet ért a napközbeni órai munka és közös feladatmegoldás, mint a délutáni önálló házifeladat-készítés. Ez utóbbi nem járult hozzá a jobb teljesítményhez. Ugyanakkor a hetedik osztálytól a tizenkettedik osztályig egyértelműen kimutatható előnyei voltak a házi feladat írásának. Javult a diákok iskolai teljesítménye és eredménye is. Ennek ellenére a kutatás nem foglal egyértelműen állást amellett, hogy a házi feladat elvégzése erősítené a diákokban a motivációt, a tanulási képességeket, az önfegyelmet, illetve az önálló problémamegoldó képességet, ahogy ezt sok pedagógus vallja. Az esetek egy részében inkább ezzel ellentétes érzelmeket szül, hiszen fizikai és lelki kimerültséget okozhat, valamint csökkenti a gyerekek szabad játékra fordítható idejét.
A kérdés valószínűleg örök vita marad hazánkban és a tengeren túlon is.
Forrás: https://suli360.hu/hazi-feladat/ Utolsó letöltés ideje: 2022. 01. 06.
Ön szerint szükséges-e a házi feladat vagy sem? Fejtse ki véleményét a fenti kutatás legalább két gondolatát felhasználva, 3–5, egymástól jól elkülöníthető érvvel! Utaljon személyes tapasztalataira, ezek alapján fogalmazza meg álláspontját a kérdésben! Írásműve 120–200 szó terjedelmű legyen!
Ezt a szöveget alkotta rá a ChatGPT:
Az alapján, amit a fenti kutatás is kimutatott, hogy az alsós korosztály esetében a délutáni önálló házifeladat-készítés nem járul hozzá a jobb teljesítményhez, és inkább a közös órai munka és feladatmegoldások segítik a fejlődésüket. Az én személyes tapasztalataim is hasonlóak: a kisgyerekeknek fontos a szabad játék, a mozgás és az alkotás, ezek segítik a fejlődésüket és nem a túlzott számban adott házi feladatok.
Azonban a kutatás szerint a hetedik osztálytól a tizenkettedik osztályig egyértelműen kimutatható előnyei voltak a házi feladat írásának, javult a diákok iskolai teljesítménye és eredménye is. Ezt a személyes tapasztalataim is alátámasztják: a középiskolás korosztály számára fontos az önálló problémamegoldás és a tanulási képességek fejlesztése, amit a házi feladatok elvégzése segíthet.
Összességében azt gondolom, hogy a házi feladatok adása és mennyisége az adott korosztály és a tananyag jellegétől is függ. Az alsós korosztály számára fontosabb a játék és a közös tevékenységek, míg a középiskolás korosztály számára fontosabb az önálló problémamegoldás és a tanulási képességek fejlesztése. Én magam is ezt tapasztaltam, amikor az általános iskolában dolgoztam: az alsós gyerekek szerették a közös feladatmegoldásokat, míg a felsősök inkább a házi feladatokat preferálták. Ezért azt gondolom, hogy a házi feladatok adása és mennyisége egyéni esetekben kell, hogy eldőljön, és mindig figyelembe kell venni a diákok és a tananyag igényeit.
Értékelésünk:
Az első mondatból, mintha hiányozna egy állítmány és az első bekezdés végén a „a túlzott számban adott házi feladatok” megfogalmazás inkább emlékeztet egy hivatalos közleményre, mint egy esszére. A megfogalmazás kicsit egysíkú, a „személyes tapasztalatokra” nem is próbált szinonímát keresni. Aki próbált már megosztóbb kérdéseket feltenni a rendszernek, azt nem lepi meg, hogy a rendszer nagyon óvatos, jellemzően a vitatott témákat mindig arra hozza ki, hogy mindkét álláspont mellett szólnak érvek. Itt is ez történt
Vicces, ahogy a kutatás állításait mögé odateszi a „személyes tapasztalatait”, azt azonban nem tudhatta a rendszer, hogy az általunk feltett kérdés történetesen egy érettségiből származik, így csak nekünk tűnik furcsának, hogy arra hivatkozik, amikor „általános iskolában dolgozott”. Bár több helyen bele lehet kötni, de összességében egy egészen korrekt szöveget írt a rendszer. Igaz, ha az értékelésnél szempont, hogy egyértelműen foglaljon állást mellette vagy ellene, akkor ebben aligha kapna magas pontszámot. Mindezt 209 szóban foglalta össze mindezt, szóval a terjedelmi kereteket majdnem sikerült betartania.
Ősz: önbizalom bökkenővel
Ez pedig a 2022-es gyakorlati szövegalkotás:
Az Ön iskolájának honlapján a következő pályázati felhívás szövege jelent meg:
FELHÍVÁS TANULMÁNYI TÁMOGATÁS ELNYERÉSÉRE
Jelentkezz, ha bármilyen típusú középiskola 9–13. évfolyamára jársz, és egyes tantárgyakban vagy bármely tanulmányi területen (pl. művészet, sport) kiemelkedően teljesítesz! Ha pályázatod sikeresnek bizonyul, akkor erre a tanévre egyszeri, vissza nem térítendő támogatást nyerhetsz el legfeljebb 250 ezer forint értékben a következő célok megvalósításának egyikére: könyvek vásárlása, digitális eszközök beszerzése, külföldi nyelvi tanulmányok finanszírozása, hangszer vásárlása, művészeti vagy sporttevékenységek költségeinek fedezése. Rövid önéletrajzod mellékleteként küldj egy kézzel írt motivációs levelet, amelyben leírod pályázatod indokát! Pályázati anyagodat az alábbi címre küldd: Jótékony János igazgató, Adakozó Alapítvány, 9876 Szolgálat, Pf.: 123.
A pályázati felhívás elnyerte az Ön tetszését. Írjon motivációs levelet, amelyben röviden bemutatkozik, leírja személyes motivációját, és azt, hogyan kívánja felhasználni a pályázati összeget! Hivatkozzék a felvezető szöveg legalább két tartalmi elemére, továbbá még legalább egy, a feladat tárgyához kapcsolódó elemmel bővítse írásművét! Figyeljen a motivációs levél szövegműfajának nyelvi és formai sajátosságaira! Írása 120–200 szó terjedelmű legyen!
Így oldotta meg a ChatGPT:
Tisztelt Jótékony János igazgató úr!
Az Önök iskolájának tanulmányi támogatási pályázata nagyon megragadta a figyelmemet, és szeretnék jelentkezni a lehetőségre. Bár én még csak a 9. évfolyamon vagyok, már most kiemelkedően teljesítek a matematika és a fizika tantárgyakban. Emellett nagyon fontosnak tartom a sportot is, aktív kosárlabdázó vagyok az iskolai csapatban.
A pályázati összeget a külföldi nyelvi tanulmányaim finanszírozására kívánom felhasználni. Szeretnék a nyári szünetben elmenni egy angol nyelvi kurzusra, hogy fejleszthessem a nyelvtudásomat. Úgy gondolom, hogy a nyelvtudás az egyik legfontosabb dolog a mai világban, és egyre több helyen elvárás az állásinterjúkon is.
Azon kívül, hogy a felhívásban szereplő tanulmányi területeken kiemelkedően teljesítek, nagyon lelkes vagyok a sportban és a művészetekben is. A kosárlabdázás mellett zongorázom is, és nagyon szeretek rajzolni is. A művészetek és a sport mindig is fontos szerepet játszottak az életemben, és hiszem, hogy az embernek több területen is fejlődnie kell ahhoz, hogy sikeres legyen.
Nagyon köszönöm az Önök támogatását és a lehetőséget, hogy pályázhatok a támogatásra. Remélem, hogy az én motivációs levelünk is meggyőzőnek tűnik az Önök számára, és sikerül a pályázatot elnyernem.
Tisztelettel,
[ön neve]
Értékelésünk:
A rendszer itt sem tudhatta, hogy 9.-ben aligha szoktak a diákok érettségizni. Mindenesetre ennek ellenére összeszedetten és magabiztosan megfogalmazza a fiktív tanuló erősségeit és találóan ki is választja, hogy a nyelvtanulásra szeretne pénzt, elvégre az valóban már egyre több helyen fontos elvárás.
Kicsit zavarbaejtően eminens diákot generált, de nyilván vannak élő emberek is, akiknek tényleg jut ennyi mindenre ideje 24 órában. Némi egyeztetési hiba azonban rontja az összképet („az én motivációs levelünk”). A terjedelmet itt sikerült tartani.
Mindent összevetve nem biztos, hogy a mesterséges intelligencia megoldásait egy az egyben érdemes átvenni, amikor az ember az esszékre készül, de azt ismét világosan láthatjuk, hogy a mai MI-rendszerek egyre komolyabb és koherensebb szövegeket tudnak alkotni még egy olyan tízmilliós nyelven is, mint a magyar. Ami miatt, mint a cikk elején említettük, például a beadandók kapcsán már a hazai egyetemeknek is új megoldásokkal kell előállniuk. Ezzel a témával hamarosan részletes cikkben fogunk foglalkozni itt, az Eduline-on.