Egy friss kutatás bemutatta, hogy a TikTokon szteroidok reklámozásával targetálják a fiatalkorú felhasználókat.
Nem először készült olyan kutatás, ami a TikTok veszélyeire próbálja felhívni a figyelmet. Már foglalkoztak a platform tartalmai által létre jöhető depresszióval, önsértéssel, testképzavarral, de sok más, főleg a fiatal korosztályt érintő problémákkal.
Nemrég felfigyeltek egy újabb káros jelenségre. A Center for Countering Digital Hate (CCDH) újonnan megjelent tanulmánya szerint egyre elterjedtebbek a szteroidokat népszerűsítő reklámok a TikTokon, amivel főként a tinédzsereket targetálják.
A TechCrunch szerint ezekben a videókban gyakran veszélyes vagy rosszabb esetben akár illegális szereket is reklámoznak. Ezeknek a szereknek a használatával olyan ideálisnak mondott testképet igyekeznek elérni, ami nem a valóságot tükrözi. A veszélyes szerek népszerűsítése mellett egy torz ideált is mutatnak vele a fiataloknak.
A jelentés szerint az Egyesült Államokban a szteroidra utaló hashtagekkel ellátott videók 580 milliós nézettséget generáltak. Ezeket a számokat a 18 és 24 éves felhasználók adataiból nyerték ki, az ennél fiatalabb korosztályról ugyanis nincsenek adatok.
Bár a TikTok közösségi alapelvei tiltják a szteroidszerű szerek reklámozását vagy annak árulását, mégis az ezt népszerűsítő felhasználói fiókoknak összesen 1,8 millió fős követőtáboruk van. A népszerűsítést közvetlenül nem a termékeket árusító weboldalak végzik, hanem az általuk felbérelt influenszerek, akik a követőikkel olyan videókat osztanak meg, amiben saját kidolgozott testüket mutogatják edzés közben. Ezzel a probléma ott kezdődik, hogy mellette azt reklámozzák, hogy kinézetüket a szteroidok segítségével érték el.
Sokan agresszív marketinget használnak
A kutatás egy olyan példát is megemlít, amiben egy influenszer bűntudatot igyekezett kelteni a nézőiben, azáltal, hogy elmondta régen a fiatal fiúk hazudtak a korukról azért, hogy a világháborúban harcolhassanak, a mostaniak pedig még a szteroidoktól is félnek.
Van, aki pedig egyszerűen hazudik arról, hogy mi is pontosan az általa használt szer, és vitaminként reklámozza a követőinek.
A felmérés során találtak olyan testépítőt is, aki videóiban kifejezetten a tizenéveseket célozza és több, mint 40 000 fő követi az oldalát. Ő arra ösztönzi a fiatalokat, hogy minél korábban kezdjenek el a szteroidok használatát, amit áltudományos körítésekkel indokol.
A CCDH a kutatásuk során 13 olyan weboldalt ellenőrzött, amelyek a TikTokon hirdetik a termékeiket. Ahhoz, hogy ezt megtehessék, az amerikai törvényeket megkerülve a szteroidokra „kutatási kemikáliákként” hivatkoznak.