szerző:
Eduline

Az oktatási államtitkár szerint nincs PISA-sokk.

©

Palkovics László a Magyar Idők szombati számában publikált interjúban elmondta, hogy zajlik a PISA-eredmények értelmezése, és készül egy jelentés, amely januárban kerül majd a kormány elé. Meg kell nézni, más országokhoz képest hogy állunk, valamint, hogy miért változtak az eredmények - fűzte hozzá.

Megnézik mi változott az elmúlt időszakban, mi történt az iskolákban, hogyan nézett ki a tanítás módszertana, vagy például azt, hogy a teszt újfajta, teljes egészében számítógépen történő kitöltése okozott-e problémát.  Palkovics László megjegyezte, hogy nagyon sok országnak romlottak a PISA-eredményei, az OECD-országok átlaga is romlott. Az Eduline korábban beszámolt róla, hogy bár tényleg rengeteg volt a romló eredmény, Magyarország mégis távolodott az átlagtól, pontosabban annál jobban romlottak az eredményeink.

Hatalmas bullshittel magyarázzák a PISA romló eredményeit

A mérés változott, emiatt ekkora a visszaesés a diákok teljesítményében - írja az Oktatási Hivatal. Ahogy az egész magyar sajtó zengi, tovább zuhant a hat éves Fidesz-KDNP kormányzás alatt a magyar diákok teljesítménye az értő olvasás és a természettudományos ismeretek terén, egyedül a matematika tartotta magát az egyébként sem túl magas értéken 2012 óta.

"Nem ért minket sokk a PISA miatt, és azon a folyamaton, amit elkezdtünk, a PISA lényegében nem fog változtatni" - fogalmazott.

Arra a kérdésre, hogy ki vagy mi felelős leginkább a rosszabb teljesítményért, Palkovics László azt válaszolta, hogy ez összetett, hiszen van a tananyag, a tanterv, a módszertan, amelyeket át kell tekinteni. A tanárnak és a szülőknek is van szerepük - mondta, megjegyezve azt is, hogy a gyerekeket nem lehet felelőssé tenni, bár az tény: ha nem tanulják meg, amit kell, akkor ezek az eredmények értelemszerűen rosszabbak lesznek. Utóbbit ellentmond Palkovics korábbi állításának, mikor a TIMMS felmérés jó eredményeit méltatta, vagyis amit meg kell tanulniuk itthon, abban jók a diákok. Az oktatási átalakításokat minden esetre alig említette, mint a probléma okát.

Az oktatási államtitkár szerint a módszertant mindenképpen át kell gondolni. Mint elmondta, fontos lenne például, hogy a jövőben bizonyos órákon kisebb csoportban történjen a foglalkozás, így akinek nehezebben megy az anyag, annak többet segítsenek a tanárok. Továbbá lényeges az iskolák megfelelő eszközellátottsága is, például most a nyolcadik osztályig kevés iskolában tanulnak olyan modellezési szimulációs eljárásokat, amelyeket a PISA számon kér - mutatott rá Palkovics László.