A 2024/2025-ös tanévben több pedagógus dolgozik az általános iskolákban, mint tavaly, miközben a tanulók száma tovább csökkent.
Az idei tanévben 73 407 pedagógus tanít az általános iskolákban, ami 893 fővel több, mint a 2023/2024-es tanévben - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adataiból. A növekvő adat ellenére a pedagógushiány továbbra is komoly problémát jelent az oktatásban.
Már a Századvég Kutatóközpontnak is feltűnt, hogy tanárhiány van Magyarországon
Csökkenő diáklétszám
Ezzel párhuzamosan azonban a tanulók száma tovább csökkent: a 2024/2025-ös tanévben 714 911 általános iskolás gyermeket tartanak nyilván, ami 1525-tel kevesebb, mint tavaly. A tendencia nem új: az elmúlt években évről évre folyamatosan apad a létszám, amit a demográfiai változások – különösen a születések számának csökkenése – magyaráznak.
A nappali oktatásban részt vevők közül jelenleg 170 478 gyerek tanul ebben a formában.
Egyre több a hátrányos helyzetű tanuló
Míg összességében csökken a diákszám, a hátrányos helyzetű tanulók száma növekszik. Jelenleg 40 482 gyerek tanul nappali oktatásban hátrányos helyzetűként, ami 1316 fővel több, mint az előző tanévben. Ugyanakkor a 2021/2022-es tanévhez képest még mindig közel 4 ezer fővel kevesebben vannak. Az elmúlt három évben azonban fokozatos emelkedés tapasztalható ebben a csoportban.
Stabil pedagógus-diák arány
Bár változott a tanárok és diákok száma, az egy pedagógusra jutó tanulók száma lényegében nem változott: továbbra is 9,7 fő jut egy tanárra, ami évek óta jellemző adatnak számít.