szerző:
Eduline

Tíz éve működik a Werk Akadémia. Évről évre újabb és újabb képzések indulnak, reagálva az aktuális igényekre, de vajon mennyire változott a felépítése, most hogyan működik az oktatás és milyen képzések vannak az akadémián. Többek között ezekre a kérdésekre is kerestük a választ Vándor Ágnessel, a Werk Akadémia felelős vezetőjével és Réz András művészeti vezetővel.

©

Eufórikus indulás, beérett szakmai folytatás


Eufórikus volt az indulás, hatalmas csapattal vágtunk bele, egy része máig velünk van. Az első évfolyam hallgatói azóta is összejárnak, a Werkbe is be szoktak jönni. Nekem égnek áll a hajam, ha arra gondolok, milyen lazán felépített tananyaggal indultunk, mára már jóval kidolgozottabbak a képzési programjaink, kialakult, beérett az oktatógárdánk. A Werk tehát bár veszített a kezdeti hamvas bájából, beérett oktatóintézménnyé nőtte ki magát – mondja Vándor Ágnes az indulásról. Sokáig a stylist képzés vezette a népszerűségi listát, de évek óta stabilan tartja magát a filmes képzés is. Az elmúlt években erősen feljött a művészeti menedzser és a GasztroWerk is.

Rengeteg munka, állandó agyalás és megújulás.- jellemzi az akadémiát Réz András. - Közel kétezer hallgató, akik közül sokan találták meg az útjukat, és művelnek nagyon jó dolgokat a legkülönbözőbb területeken. És közben talán mi is okosabbak lettünk.

Hatalmas tapasztalás volt ez az évtized,. remélem, hogy nemcsak nekem, hanem a holdudvarunknak, a tanárainknak, a hallgatóinknak, a barátainknak és az ellenségeinknek is.  Mindig öröm látni, amikor a Werkben az emberek nemcsak önmagukra, de a barátjukra, vállalkozó társukra, élettársukra is rátalálnak. - teszi hozzá Vándor Ágnes. 

 

 

©


Fókuszban a hiányszakmák 

Az alapítókat főleg a hiányszakmák ösztönözték az akadémia létrehozására. Láttuk, hogy vannak olyan keresett szakmák, amelyekre nem, vagy alig-alig képeznek szakembereket. Tíz éve ilyen volt például a stylist szakma. - meséli Réz András. - Arra gondoltunk, hogy olyan képzést kínálunk, amely nem hírességgé, celebbé, képernyős akármivé tesz, sokkal inkább alkalmassá arra, hogy másokat a nyilvánosság elé tudj vinni. A mi hallgatóink neve rendszerint nem a főcímen szerepel, hanem a stáblistán. De nélkülük a művek nem készülhetnének el.

Önmegvalósítás 18-tól 60-ig 


 Mások szeretnénk lenni, más tartalommal, más stílusban, más eszközökkel kívánunk tudást nyújtani. - folytatja Vándor Ágnes. - Nyitottabb, szabadabb légkörben hasznos, piacon eladható képzéseket tartunk. Sokan jönnek már több egyetemi diplomával a zsebükben, nemritkán negyven-ötven-hatvan évesen, akik végre önmaguk útját szeretnék járni és nem azt, amit a szüleik, a társadalom kijelölt nekik. Azt látom, hogy a Werk választása egyre tudatosabb, 10 év alatt már kialakult rólunk az a kép, amely megbízhatóan vonzza be a Werkre éretteket. Múltkor jött egy felvételiző, online képzésre jár valahová és megkérdezte, miért nem csinál a Werk egy jót a témában? Érdekes módon, ebben az évben sok irányból vetődött fel ez az igény, ezért is indítjuk el most szeptembertől a HVG-vel az online média és marketing szakot. És ez  minden új képzésünk beindításakor így volt: jelentkezett az igény, hogy az adott oktatási területen legyen valami más, legyen valami werkes.

 

©

    

Az utóbbi 10 évben rengeteget változott az akadémia. Új szakok indultak, mások elhaltak. Nem közpénzekből, hanem tandíjakból működtetik az iskolát, tehát jónak kell lenniük - mondják. A változások sokkal gyorsabbak lettek, a Werknek követnie kell őket, alkalmazkodnia kell tudni a hozzá beiratkozók igényeihez,  törekvéseihez. Felmerül a kérdés, hogy pontosan hogyan is működik az akadémia, hiszen mégiscsak egy iskola. És, akkor van felvételi vizsga is?


Felvételi vizsga nincs, fogyasztóvédelmi beszélgetés van. - pontosít Réz András. - Szeretnénk elkerülni a csalódásokat. És egyébként is: ha fizetsz érte, jogodban áll megtudni, mire számíthatsz. Közben a leendő hallgató is kiderítheti,  szereti-e a helyet, ahova járni fog, elfogadja-e ezt a stílust, szemléletet. Van, aki rögtön érettségi után érkezik, és szeretne bekerülni a divatszakmába, a filmszakmába stb. Van, aki egyetem közben/után jár hozzánk, hogy naprakész és gyakorlati tudással egészítse ki az elméletit. Van olyan vendéglős, gasztroblogger, aki friss ötletekre vágyik, és vannak, akik pályamódosítást terveznek. Ami mindannyiukban közös: szeretnének élő kapcsolatot teremteni a szakmabeliekkel.


Halkan mondom, hogy a hivatal meg ne hallja, de volt, amikor az érettségitől is eltekintettünk. Egy édesanya szívósan telefonált és állította, hogy a harmadikos gimnazista fia már most kiváló könnyűzenei menedzser. Behívtuk a srácot és valóban, rengeteg színvonalas esemény, kiváló szervezőkészség és innovatív gondolkodás volt a sajátja. Hát persze, hogy felvettük. - teszi hozzá Vándor Ágnes.

 

©


 

Kiscsoportos műhelymunka


A Werk arculati tényezője a kiscsoportos oktatás, a közösségi munka.  Persze szaktól is függ, hogy hány diák tanul együtt. Az írók kevesen vannak, hiszen hétről-hétre írniuk kell, meg kell beszélniük az írásműveket. A Gasztrowerk sem lehet 10-12 főnél népesebb, hiszen külső helyszínen, gyakorlatokon hozzá kell férniük az ízekhez, a technológiához. A filmesek együtt többen vannak, de az egyes szakokon ott sincsenek 10-12-nél többen. A második félév végére nekik már négy-öt stábot kell alakítaniuk, hiszen júniusra el kell készülnie a vizsgafilmjüknek.

 

©

 


A képzések főleg gyakorlati képzések, amihez jól működő kapcsolatrendszerre van szükség, de a piacképességhez nagyon fontosak.
Sokat könnyít, hogy nálunk nem tanárok, hanem a szakmák aktív képviselői tanítanak, és szívesen bevonják hallgatóinkat az aktuális munkájukba. Sokan már tanulás közben ott ragadnak, elkelnek. Nagyon magasak az elhelyezkedési mutatóink. - állítja Réz András.