szerző:
Székács Linda
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Ha már egy hibát is vétenek, egyest kapnak a 9. osztályosok az idegen nyelvből írt egyik első dolgozatukra - erről számolt be egy szülő a Szülői Hang Facebook-csoportjában, aki arra volt kíváncsi, hogy normális és elfogadható pedagógiai gyakorlat-e ez a típusú osztályzás az iskolákban.

Erre a választ a Nemzeti Köznevelési Törvényben kell keresni, ami szerint a tanulók munkájának értékelésekor, minősítésekor a pedagógust

széleskörű szabadság illeti meg.

Kialakíthat tehát egyedi módszereket, alkalmazhat sajátos értékelési és számonkérési technikákat, a félévi- és év végi osztályzat meghatározásánál pedig az érdemjegyeket akár eltérő súllyal is figyelembe veheti. Az értékelési autonómiájuk ugyanakkor nem korlátlan. Az Oktatási Jogok Biztosa szerint a pedagógus az adott iskola pedagógiai programjában meghatározott szabályokon belül hozhat döntést az értékelési és számonkérési módszereiről.

"A 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 7. § (1) bekezdés bo) pontja szerint az iskola pedagógiai programja meghatározza az iskola helyi tantervét, ennek keretén belül a tanuló jutalmazásával összefüggő, a tanuló magatartásának, szorgalmának értékeléséhez, minősítéséhez kapcsolódó elveket. Ugyanezen bekezdés bi) pontja alapján az iskola pedagógiai programja határozza meg az iskola helyi tantervét, ennek keretén belül a tanuló tanulmányi munkájának írásban, szóban vagy gyakorlatban történő ellenőrzési és értékelési módját, diagnosztikus, szummatív, fejlesztő formáit, valamint a magatartás és szorgalom minősítésének elveit. Ugyanezen szakasz (5) bekezdése szerint pedig az iskola pedagógiai programjában meg kell határozni az iskolai írásbeli, szóbeli, gyakorlati beszámoltatások, az ismeretek számonkérésének rendjét, valamint az otthoni, napközis, tanulószobai felkészüléshez előírt írásbeli és szóbeli feladatok meghatározásának elveit és korlátait" - írják.

A válasz tehát: igen, osztályozhat ezzel a módszerrel a pedagógus, de csak akkor, ha azt az iskola is lehetővé teszi.