Feladatok, témakörök, tudnivalók - itt van minden a mai központi írásbeli felvételi vizsgáról
Diákok ezrei vágnak neki idegesen a szombati napnak. Ma tartják a központi írásbeli vizsgát, ami azt is eldöntheti, hogy a nyolcadikosok, és egyes hatodikosok és negyedikesek milyen iskolában folytatják majd a középfokú tanulmányaikat a 2025/26-os tanévben. Összeszedtük, mire számíthatnak.
Az ország 555 helyszínén több mint 68 ezer nyolcadikos, hatodikos és negyedik osztályos diák írja a központi felvételi vizsgát január 18-án 10 órától.
"A 9. évfolyamra több mint 51 ezer jelentkezés érkezett az írásbeli felvételire; 6 évfolyamos gimnáziumi írásbelin csaknem 10 ezer, 8 évfolyamos írásbelin több mint 7 ezer gyermek vesz részt" - közölte az Oktatási Hivatal még csütörtökön az MTI-vel.
A diákok matematikából és magyarból adnak számot a tudásukról. A központi felvételin mindkét tantárgyból 45 perc alatt 10 feladatot kell megoldaniuk. Ezekért magyarból és matekból is maximum 50-50 pontot szerezhetnek. A két teszt között 15 perc szünet áll rendelkezésükre, hogy némileg kifújják magukat és rákészüljenek a következő 45 percre.
Milyen feladatokra számíthatnak a felvételizők magyarból?
45 perc 10 feladat megoldására rendkívül rövid idő, kiváltképp azért is, mert magyarból a rövidebb feladatok megoldása mellett a felvételizőknek fogalmazást is kell írni. Éppen ezért nagyon fontos a megfelelő időbeosztás, hiszen értékes pontok múlhatnak azon, hogy sikerül-e időben befejezni a fogalmazást, és hogy az kellőképpen alapos, tagolt, tartalmaz mindent, amit a feladatleírásban kérnek.
Mutatjuk, hogy az Oktatási Hivatal tájékoztatása szerint milyen feladatokra számíthatnak a felvételizők magyarból attól függően, hogy milyen típusú gimnáziumba jelentkeznének.
Nyolcosztályos gimnázium
- helyesírás (a cselekvést, történést kifejező szavak idejének írásmódja, magán- és mássalhangzók hosszúságának jelölése, j hang jelölése, a mondat helyesírása, személy-, állat-, egytagú földrajzi nevek, a „tj”, „lj”, „dj”, „nj”, „dt”, „ts” betűkapcsolatból származó összeolvadást vagy hasonulást tartalmazó szavak, a tulajdonságot kifejező szavak fokozott alakjainak írása)
- hangalak és jelentés (rokon értelmű, ellentétes jelentésű, egyjelentésű szavak)
- betűrend és elválasztás
- szólások és közmondások
- összetett szavak felismerése, alkotása
- az élőlények, tárgyak, gondolati dolgok, a tulajdonságot kifejező szavak és azok fokozott alakjainak, valamint a mennyiségeket kifejező szavak és azok fokozott alakjainak felismerése, csoportosítása jelentés alapján
- cselekvést, történést kifejező szavak felismerése, a múltban, jelenben és jövőben zajló cselekvések, történések megkülönböztetése
- mondatvégi írásjelek helyes használata (pont, kérdőjel, felkiáltójel)
Hatosztályos gimnázium
- helyesírási alapelvek
- betűrend, elválasztás
- szavak szerkezete (szótő, toldalék, képző, jel, rag),
- hangalak és jelentés (rokon értelmű, ellentétes jelentésű, azonos alakú, több jelentésű szavak, hangutánzó, hangulatfestő szavak),
- állandósult szókapcsolatok (szólás, közmondás),
- magánhangzó-törvények (szavak hangrendje),
- mássalhangzó-törvények (részleges hasonulások, teljes hasonulások, összeolvadás, rövidülés, kiesés)
- páros rím, hasonlat, metafora, megszemélyesítés, párhuzam, ellentét, allegória, fokozás, túlzás, megszólítás.
Négyosztályos gimnázium (9.osztály)
- különféle megjelenésű és típusú szövegek megértése,
- a helyesírási, nyelvhelyességi szabályoknak és a szövegtípusoknak megfelelő szövegek alkotása (elbeszélés, leírás, jellemzés, érvelés),
- a szó szerinti, az értelmező, a kritikai és a kreatív olvasás,
- kommunikáció és tömegkommunikáció, a tömegkommunikáció műfajai (reklám, hír, hirdetés, apróhirdetés),
- szóképzés,
- szóösszetétel, az összetett szavak helyesírása,
- szószerkezetek (alárendelő: alanyos, tárgyas, határozós, jelzős; mellérendelő: kapcsolatos, ellentétes, választó, magyarázó, következtető).
- mondatfajták azonosítása a közlés szándéka szerint,
- az egyszerű mondat típusai, szerkezete, helyesírása,
- a szórend és a mondatjelentés kapcsolatának vizsgálata,
- mondatrészek elemzése
- a művészi szöveg stilisztikai-poétikai sajátosságai (például rím, ismétlés, metafora, allegória)
Milyen feladatokra számíthatnak a felvételizők matematikából?
A magyarhoz hasonlóan matematikából is találkozhatnak hosszabb-rövidebb feladatokkal a felvételizők minden évfolyamon. Az Oktatási Hivatal ebben az esetben is közzétette, hogy milyen témakörökre épül a feladatsor egyes évfolyamra felvételizők esetében. Mutatjuk ezeket:
Nyolcosztályos gimnázium
- Természetes számok 10000-es számkörben
- Számok képzése és a helyi-, alaki- és valódi érték fogalmának ismerete
- Számok helye a számegyenesen
- Kétjegyűek összeadása és kivonása. Kerek tízesek szorzása és osztása egyjegyűvel.
- Írásbeli összeadás, kivonás, szorzás egy- és kétjegyű szorzóval, osztás egyjegyű osztóval.
- Műveletek közötti kapcsolatok: összeadás, kivonás, szorzás, osztás, zárójel használata.
- Hiányos művelet és műveletsorok megoldása
- Szöveges feladatok megoldása
- Szimbólumok használata matematikai szöveg leírására, az ismeretlen szimbólum kiszámítása
- A törtrészek értelmezése, egységtörtek többszörösei
- Negatív számok a mindennapi életben
- Relációk a mindennapi életben, ezek kifejezése nyilakkal
- Sorozatok
- Táblázatok értelmezése,
- Egyszerű diagramok értelmezése
- Testek egyszerű geometriai tulajdonságai
- Alakzatok kerületének, területének kiszámítása
- Alakzatok területének számítása alkalmi egységgel való lefedéssel, darabolással
- Tengelyes tükrözés, nagyítás, kicsinyítés
- Mérések és átváltások
- A „biztos”, a „lehetséges, de nem biztos” és a „lehetetlen” értelmezése
- Összeszámlálási (kombinatorikai) feladatok megoldása
- Matematikai szaknyelv használata (értelemszerűen használja például a következő kifejezéseket: és, vagy, minden, van olyan, tagadás), igaz, hamis állítások, egyszerű, következtetések
- Halmazok: két halmazból álló Venn-diagram értelmezése. Két halmaz közös része. Logikai „és”, logikai „nem” helyes használata
- Tájékozódás négyzethálón, térképen
Hatosztályos gimnázium
- Halmazok ábrázolása, halmazműveletek alkalmazása
- Természetes számok, helyi érték, kerekítés
- Műveletek, műveleti sorrend
- Osztó, többszörös
- Törtek fogalma, egyszerűsítése, bővítése, összehasonlítása. Törtek összeadása, kivonása, szorzása, osztása természetes számmal
- Tizedes törtek
- Negatív számok. Ellentett, abszolút érték. Egész számok összeadása, kivonása
- Számegyenes, koordináta-rendszer, koordináták leolvasása, pontok ábrázolása
- Mértékegységek, mértékegységváltások
- Adatok leolvasása, ábrázolása, rendszerezése, elemzése. Táblázatok, diagramok, grafikonok
- Két vagy több szám átlaga. Átlag fogalmának ismerete, alkalmazása
- Geometriai alapfogalmak, ponthalmazok
- Térszemlélet, testek nézetei, hálói
- Felszín-, térfogatszámítás
- Sorozatok, szabályfelismerés, szabálykövetés
- Összeszámlálási feladatok megoldása
- Valószínűségi kísérletek, események gyakorisága
- Matematikai szaknyelv használata, például és, vagy, minden, van olyan, tagadás
- Igaz, hamis állítások, egyszerű következtetések
- Szöveges feladatok megoldása különféle módszerekkel, például szakaszos ábrázolással, visszafelé gondolkodással
Négyosztályos gimnázium
- Elemi kombinatorika (összeszámolás, sorrendek száma, kiválasztás)
- Matematikai állítások (igaz és hamis állítások megfogalmazása, állítások igazságának eldöntése, ha...akkor szószerkezetek megértése, alkalmazása, állítások tagadása)
- Műveletek törtekkel
- A tizedes törtek fajtái (véges, végtelen, végtelen szakaszos)
- A kerekítés szabályainak alkalmazása
- Pozitív egész kitevőjű hatványok ismerete
- Számrendszerek ismerete
- Összetett számok prímtényezős felbontása
- Műveletek algebrai kifejezésekkel
- Elsőfokú egyenletek megoldása
- Szöveges feladatok megoldása egyenlettel
- Százalékérték, százalékláb és alap meghatározása összetett feladatokban
- Két halmaz közötti hozzárendelések, alaphalmaz, képhalmaz fogalma, meghatározása egyszerű esetekben, egyértelmű, többértelmű hozzárendelés
- Megfeleltetés, arányos osztás, egyenes arányosság
- Koordináta-rendszer, a pont koordinátái
- Grafikonok értelmezése, elemzése, adatok leolvasása.
- Számpárok ábrázolása koordinátarendszerben
- Szabály megállapítása grafikon és táblázat alapján
- Átlag, módusz, medián
- Gyakoriság és relatív gyakoriság, valószínűség és relatív gyakoriság kapcsolata
- A háromszögek csoportosítása, négyszögek, speciális négyszögek
- Geometriai transzformációk megadása, alkalmazása
Mi történik, ha valaki betegség miatt nem tud részt venni a vizsgán?
Amennyiben valaki valamilyen alapos indoknál fogva nem tud ott lenni a január 18-i központi írásbeli felvételin, azt a január 28-án tartott pótnapon teheti meg 14 órától. Ekkor szervezik a pótló központi írásbeli felvételi vizsgát, amire új feladatsorral készülnek.
Mikor értesítenek az eredményről?
A központi írásbeli eredményéről a felvételizőket az Oktatási Hivatal által meghatározott módon 2025. február 7-én értesítik, ezzel együtt pedig az Arany János Tehetséggondozó Programra és az Arany János Kollégiumi Programra jelentkezők is megkapják a pályázatuk eredményét.
Mi jön a központi felvételi után?
A központi írásbeli vizsga eredményeinek tekintetében a kiválasztott középiskolákba 2025. február 20-ig jelentkezhetnek a tanulók. Ezt a kilencedik osztályba készülők számára a legtöbb esetben az általános iskola intézi, míg a negyedikesek és hatodikosok számára a szülőknek kell egyénileg kitölteni és benyújtani a szükséges űrlapokat a KIFIR rendszerében.
Az, hogy kit hova vettek fel, 2025. május 5-én fog kiderülni.
A középiskolai felvételi összes fontos dátumát itt találjátok.
Hogyan számolják a felvételi pontokat a középiskolák?
A középiskolai felvételi pontszámításának módját az intézmények a felvételi tájékoztatóikban maguk határozzák meg. A pontszámítás történhet
- csak az általános iskolai jegyek alapján,
- az általános iskolai jegyek és a központi írásbeli felvételi vizsga eredménye szerint
- az általános iskolai eredmények, a központi írásbeli és az intézmény saját szóbelijén szerzett pontszámok alapján.
Azokban az iskolákban, ahol a felvételi tájékoztató szerint kérik a központi felvételi megírását, a diákok összpontszámának legalább felét ennek a vizsgának az eredménye kell, hogy adja, az viszont iskolánként, sőt, tagozatonként is eltérő, hogy ehhez mindkét tárgyat figyelembe veszik-e, vagy csak a magyart vagy csak a matematikát. Az is előfordulhat, hogy mindkét tárgyat beszámítják, de az egyiket nagyobb súllyal, mint a másikat.