Általános iskolai rangsor, egészen másképp: hol fejlesztik a leghatékonyabban a diákok képességeit?
Évek óta közzéteszi az Oktatási Hivatal azoknak az iskoláknak a listáját, ahol a kompetenciamérés eredményei alapján kiemelkedő a pedagógiai munka fejlesztő hatása. Néhány napja nyilvánosságra hozták a legfrissebb, a 2018-as felmérés alapján összeállított listát, amelyből kiderül: budapesti és kistelepülési általános iskolák is szerepelnek a kiemelkedő teljesítményű intézmények között.
Egyetemi gyakorlóiskola, egyházi iskola, két tannyelvű általános iskola, Budapesten, megyeszékhelyen és kistelepülésen működő intézmény is szerepel a kiemelkedő teljesítményű iskolák legfrissebb, a 2018-as kompetenciamérés eredményei alapján összeállított listáján, amelyet az Oktatási Hivatal oldalán tettek közzé néhány nappal ezelőtt. Ezek azok az oktatási intézmények, amelyek az átlagosnál nagyobb mértékben fejlesztik a diákok képességeit – azokét is, akik korábbi eredményeik alapján hátrányból indulnak.
Miről árulkodnak a kompetenciamérés eredményei?
Ahogy arról mi is rendszeresen beszámolunk, minden év májusában megszervezik az országos kompetenciamérést az iskolák 6., 8. és 10. évfolyamán – a matematikai és a szövegértési kompetenciákat mérő feladatsorokat minden diáknak ki kell töltenie függetlenül attól, hogy milyen típusú iskolában (általános iskolában, hat- vagy nyolcosztályos gimnáziumban, szakgimnáziumban, négy- vagy ötéves gimnáziumban, szakközépiskolában) tanul.
Komoly feladatok várnak a diákokra a következő hetekben: nyelvi és kompetenciamérés jön
Hamarosan itt az év vége, azonban a diákokra még vár két komoly feladat.
A diákok által elért pontszám alapján minden iskola megkapja a saját átlagpontszámát – ez alapján bárki megnézheti, hogy az adott iskola hogyan „teljesít” az országos átlaghoz, az adott típusú iskolákhoz vagy az adott régió oktatási intézményeihez képest. Ezek nagyon hasznos információk, csakhogy – hívja fel a figyelmet az Oktatási Hivatal – egy iskola teljesítményét és az ott folyó pedagógiai munka nehézségét és minőségét az jellemzi a legjobban, hogy „egy tanári kar milyen társadalmi összetételű és milyen előzetes tudással rendelkező tanulócsoporttal érte el az átlagpontszámban megjelenő eredményt”.
Hogyan teljesítettél hatodikban? Fejlődtél-e nyolcadikra?
Az Oktatási Hivatal arra is felhívja a figyelmet, hogy erős az összefüggés a diákok előzetes tudása és a várható teljesítménye között – vagyis a korábbi kompetenciamérések eredményéből „megjósolható”, megbecsülhető a gyerekek későbbi teljesítménye. „Az országos kompetenciamérés adatai alapján azonosíthatók az olyan iskolák is, amelyek jobb eredményt érnek el, mint az tanulóik korábbi eredményei alapján várható volna, azaz az átlagosnál nagyobb az ott folyó pedagógiai munka fejlesztő hatása” – olvasható az Oktatási Hivatal oldalán.
Hozzáteszik azt is: fel szeretnék hívni a figyelmet „a magyar pedagógiai gyakorlat kiemelkedő teljesítményeire”, ezért nyilvánosságra hozzák azoknak az iskoláknak a névsorát, amelyek a hátránykompenzáció vagy a fejlesztés területén az átlagosnál jobb eredményekkel rendelkeznek. A következő két táblázatban azoknak az intézményeknek a listáját találjátok, amelyek a 8. évfolyamos kompetenciamérési eredmények alapján az átlagosnál jobban fejlesztik a diákok matematikai és szövegértési kompetenciáit – a két lista ennél jóval hosszabb (az Oktatási Hivatal oldalán, itt az összes kiemelkedő iskola nevét megtaláljátok), terjedelmi okokból azokat az iskolákat emeltük ki, amelyek az elmúlt öt évben legalább három alkalommal kiemelt pedagógiai munkája alapján a hivatal.
Fejlesztés - 8. évfolyam, matematika
Iskola | Az elmúlt 5 évben hányszor teljesítette a feltételt |
Ágasegyháza-Orgovány Általános Iskola Széchenyi István Általános Iskolája | 3 |
Aquincum Angol-Magyar Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola (Budapest) | 3 |
Béke Utcai Általános Iskola (Szeged) | 3 |
Berettyóújfalui József Attila Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola | 3 |
Boldog Gizella Katolikus Általános Iskola és Óvoda (Mohács) | 4 |
Budapest XIII. Kerületi Számítástechnikai Általános Iskola | 3 |
Budapest XVI. Kerületi Táncsics Mihály Általános Iskola és Gimnázium | 4 |
Budapest XVIII. Kerületi Vörösmarty Mihály Ének-zenei, Nyelvi Általános Iskola és Gimnázium | 5 |
Budapest XXI. Kerületi Kölcsey Ferenc Általános Iskola | 4 |
Budapest XXI. Kerületi Nagy Imre Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola | 3 |
Budapest XXIII. Kerületi Grassalkovich Antal Általános Iskola | 4 |
Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium | 4 |
Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája Kossuth utca 33. szám alatti telephelye | 4 |
Domokos Pál Péter Általános Iskola (Budapest) | 4 |
Dunakeszi Fazekas Mihály Német Nyelvoktató Nemzetiségi Általános Iskola | 3 |
ELTE Gyertyánffy István Gyakorló Általános Iskola Telephelye | 4 |
Gloriett Sportiskolai Általános Iskola (Budapest) | 4 |
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola | 3 |
Hernádnémeti Református Általános Iskola, Két Tanítási Nyelvű és Alapfokú Művészeti Iskola | 3 |
Hriszto Botev Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola (Veszprém) | 4 |
Kecskeméti Vásárhelyi Pál Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola | 3 |
Kispesti Kós Károly Általános Iskola | 3 |
Koch Valéria Gimnázium, Általános Iskola, Óvoda, Kollégium és Pedagógiai Intézet (Pécs) | 4 |
Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola, Gimnázium és Zenei Alapfokú Művészeti Iskola (Budapest) | 4 |
Kőkúti Általános Iskola (Tata) | 3 |
Pais Dezső Általános Iskola (Budapest) | 3 |
Pécsi Jókai Mór Általános Iskola | 3 |
PTE Gyakorló Általános Iskola, Gimnázium és Szakgimnázium Általános Iskolája (Pécs) | 4 |
Siófoki Vak Bottyán János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola | 3 |
Szegedi Arany János Általános Iskola | 3 |
Szegedi Madách Imre Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola | 3 |
Szegedi Tudományegyetem Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola | 3 |
Szegő Gábor Általános Iskola (Szolnok) | 3 |
Szent Imre Katolikus Általános Iskola és Háromkirályok Óvoda (Tiszafüred) | 3 |
Szentistvántelepi Általános Iskola (Budakalász) | 3 |
Szigetköz Körzeti Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola (Darnózseli) | 3 |
Szilágyi Erzsébet Keresztény Általános és Alapfokú Művészeti Iskola (Veszprém) | 3 |
Taksony Vezér Német Nemzetiségi Általános Iskola (Taksony) | 3 |
Tamási Áron Általános Iskola és Német Két Tannyelvű Nemzetiségi Gimnázium (Budapest) | 3 |
Tisza-parti Általános Iskola (Szeged) | 4 |
Újbudai Teleki Blanka Általános Iskola | 5 |
Újpesti Karinthy Frigyes Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola | 5 |
Újpesti Károlyi István Általános Iskola és Gimnázium | 3 |
Városligeti Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola (Budapest) | 4 |
Veszprémi Kossuth Lajos Általános Iskola | 3 |
Veszprémi Rózsa Úti Általános Iskola | 3 |
Virányos Általános Iskola (Budapest) | 3 |
Zuglói Hajós Alfréd Magyar-Német Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola (Budapest) | 4 |
Zuglói Herman Ottó Tudásközpont Általános Iskola (Budapest) | 3 |
Fejlesztés - 8. évfolyam, szövegértés
Iskola | Az elmúlt 5 évben hányszor teljesítette a feltételt |
Koch Valéria Gimnázium, Általános Iskola, Óvoda, Kollégium és Pedagógiai Intézet (Pécs) | 4 |
Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Gyakorló Általános és Alapfokú Művészeti Iskolája, Napközi Otthonos Óvodája | 5 |
Budapest XIII. Kerületi Hunyadi Mátyás Általános Iskola | 3 |
Budapest XIII. Kerületi Számítástechnikai Általános Iskola | 3 |
Mikes Kelemen Katolikus Gimnázium és Szakgimnázium, Általános Iskola és Óvoda Hősök Téri Telephelye (Battonya) | 3 |
Szabadszállási Petőfi Sándor Általános Iskola | 3 |
Szlovák Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Óvoda (Tótkomlós) | 3 |
Cikksorozatunk következő részében azokkal az iskolákkal foglalkozunk, amelyek a nyolcadikosok eredményei alapján a leghatékonyabban ellensúlyozzák tanulóik hátrányos helyzetét vagy kiválóan építenek diákjaik biztos családi hátterére.