szerző:
MTI

A Nemzeti Pedagógus Kar elnöke szerint a tanulói terhelés csökkentése érdekében nem lesz elég az óraszám csökkentése, egyfajta paradigmaváltásra is szükség lesz az iskolákban, ez reményei szerint az új Nemzeti alaptantervben (Nat) meg is jelenik. Horváth Péter, az Országgyűlés kulturális bizottsága előtt szerdán az életpálya gyenge pontjaként említette, hogy önmagában a teljesítményt nem tudja elismerni.

Kitért arra is: a fenntartással-működtetéssel összefüggésben az volt a kérésük, hogy az intézmények önálló költségvetéssel bírjanak, ebben már van fejlődés, de a reális igények tervezhetőségében még vannak teendők. Horváth Péter a munkaerő-gazdálkodás tervezésénél szintén lát előrelépést. Szerinte ugyanakkor a heti 22 órából kiindulva kellene az álláshelyeket tervezni, s ha az így szabott létszámra lehetne számítani a költségeket, akkor a fizetések differenciálására is inkább lehetőség nyílna.

Az elnök beszámolójában rámutatott: a 2014-ben létrehozott kar felépítése mára kialakult, létrejöttek a területi egységek, a tagozati létszám meghaladta a  háromezret. Mostanra nem kérdés, hogy lennie kell egy olyan szervezetnek, ami a pedagógusokat ily módon tömöríti - értékelt, kiemelve független működésüket. 
    

A feladataik közül elsőként az oktatással összefüggő jogszabályok véleményezését említette, megjegyezve, hogy alapos munkára, az összes jogszabályi környezet megvizsgálására a legtöbb esetben nincs elég idő, sokszor csak négy-öt nap áll rendelkezésre. Ezt többször is jelezték a szaktárca felé, s ígéretet is kaptak a változásra. Kitért arra is, hogy évente 40 intézményt monitoroznak, s többek között a közeljövőben megalakuló köznevelés-stratégiai kerekasztalon is mandátumot kaptak. Horváth Péter rámutatott: a nevelés-oktatás céljait pontosan meg kell fogalmazni. Ha ez elfogadottá válik, a szükséges feltételeket biztosítani kell - rögzítette. 
    

Kitért a tanulói terhelés problémájára, s azt mondta: nem lesz elég a tanulói óraszám csökkentése, gyökeresen át kell gondolni, mit kell csinálni az iskolákban, szükség lesz egyfajta szemléletváltásra. Az új Nat-ban várhatóan komolyabb változások lesznek - mutatott rá. Kifejtette: az első négy évfolyamon az alapkészségek megfelelő elsajátítását kell célként kitűzni, míg későbbiekben egyfajta minimális tartalmat kell meghatározni. A közismereti tartalmaknak az egyes készségek fejlődését kell szolgálniuk - hangsúlyozta a kar elnöke, aki szerint a kerettanterveknek szélesebb körűeknek kell lenniük és többféle alternatív tantervet kell megfogalmazni. 

Még mindig nem árulja el a minisztérium, hány tanár hiányzik az iskolákból

Pontos számokat nem, csak százalékos arányt közölt az Emberi Erőforrások Minisztériuma, arra a kérdésre még nincs válasz, hogy pontosan hány betöltetlen pedagógus álláshely van az országban. Balog Zoltán nevében Rétvári Bence államtitkár azt a tavaly október elsejei adatok alapján azt írta: az állami fenntartású intézményekben a betöltetlen pedagógus álláshelyek száma az összes tanári állás 1-2 százalékát teszi ki.

A fenntartással-működtetéssel összefüggésben az volt a kérésük, hogy az intézmények önálló költségvetéssel bírjanak, ebben már van fejlődés, de a reális igények tervezhetőségében még vannak teendők - közölte Horváth Péter. A munkaerő-gazdálkodás tervezésénél szintén lát előrelépést. Szerinte ugyanakkor a heti 22 órából kiindulva kellene az álláshelyeket tervezni, s ha az így szabott létszámra lehetne számítani a költségeket, akkor a fizetések differenciálására is inkább lehetőség nyílna. Az életpálya gyenge pontja, hogy önmagában a teljesítményt nem tudja elismerni, az intézményeknél erre külön keret nincs - rögzítette az elnök, aki reményét fejezte ki erre nyílik majd lehetőség a jövőben. 
    

Az intézmények bevételük egy részével ugyan rendelkezhetnek, de egyelőre a tankerületek még nem egyformán értelmezik a lehetőséget - jegyezte meg. Kitért arra is, hogy egyes adatok szerint az előző éveknél többen jelentkeznek pedagógusképzésre, de a pálya presztízse nem túl magas továbbra sem. Fontos lenne, hogy jó képességű diákok kerüljenek be a rendszerbe, ez szolgálná mindenki érdekét. Kérték azt  is, hogy a gyakorlóhelyek bővüljenek az elkövetkező években - jelezte Horváth Péter.

A szakképzés átalakításáról szólva azt mondta: a bevezetés feltételeit későn alakították ki, de az érettségin végül nem volt probléma. Több módosító javaslatukat elfogadták, s kicsit javult a közismereti-szakmai tárgyak aránya is - közölte. Horváth Péter elmondta: kapcsolatban állnak a Bolyai Társasággal, az Eötvös Társasággal, a tehetséggondozó társasággal, a testnevelők szervezetével, a kollégiumi szövetséggel, a Gimnáziumok Országos Szövetségével, az Általános Iskolai Igazgatók Országos Szövetségével, határon túli magyar szakmai tömörülésekkel. Mindenkivel törekednek a szakmai együttműködésre - tette hozzá.

Ez egyszerűen hazugság - visszavágott a szakszervezeteknek a Klebelsberg Központ

„Ismételten a pedagógusok heccelésére használták fel a szakszervezetek azt az információt, hogy egyes esetekben a szakórákat túlórákkal látják el a pedagógusok" - így reagált a Klebelsberg Központ a két tanári szakszervezet nyilatkozataira. A Klebelsberg Központ szombati közleményében az áll, „a szakszervezeti vezetők nyilatkozataival ellentétben a valóság az, hogy minden elrendelt túlóráért megkapják a pedagógusok a jogszabályok által meghatározott díjat".