Megjelent végre a várt rendelet a középiskolások ingyenes jogosítványszerzéséről, de legalább annyi kérdést felvet, mint amennyit megválaszol. A legfontosabb talán az, hogy így tényleg spórolhatnak a szülők vagy a kormány döntése csak fejetlenséget okoz majd az autósiskolákban?
Március végén Tuzson Bence kormányzati államtitkár arról számolt be, hogy 2024. szeptember 1-jétől az állam ingyenesen biztosítja a jogosítványt a középiskolásoknak és a szükséges elméleti és gyakorlati órák, valamint a vizsgák is mind ingyenesek lesznek az érintett diákok számára. Majd néhány órával később pontosított, és egy újabb bejegyzésben kiemelte, hogy a középiskolai oktatás részévé válik a KRESZ és az egészségügyi tanfolyam. Viszont a gyakorlati oktatás megszervezését idén csak pilot jelleggel indítja el az állam, így azt egyelőre nem tudni, hogy pontosan mikortól válik teljesen ingyenessé.
Május közepén megjelent az erről szóló rendelet a májusi Magyar Közlönyben. Ebből többek között kiderül, hogy már a középiskolákban és a szakképző intézményekben is elvégezhetik a kresz tanfolyamot a diákok, a közlekedési hatóság engedélye nélkül is. Ez a gyakorlatban úgy fog kinézni, hogy a közlekedési alapismeretek és az elsősegélynyújtásra vonatkozó vizsgákat a középiskolákban is lebonyolíthatják, majd az iskola ad egy tanúsítványt a sikeres vizsgáról és elküldik a diákok adatait a vizsgaközpontba, hogy folytathassák a képzést a gyakorlati órákkal.
"A diákok azzal a módszerrel tanulhatnak majd, mint eddig, tehát online kapják meg a tananyagot és maguktól kell felkészülniük. A középiskolákban pedig szerveznek majd szakkör jelleggel délutáni foglalkozásokat, amelyen részt vesz egy pedagógus is vagy pedagógus asszisztens, de ők nem KRESZ-szakemberek, így valószínűleg csak felügyelni fogják majd a gyerekeket" – véli a gyakorlati kivitelezésről Papp Endre, az Autósiskolák Vezetőinek Országos Szervezetének (AVOSZ) elnökségi tagja.
Hány éves kortól szerezhettek jogosítványt? |
A B kategóriás jogosítvány megszerzésének folyamatát leghamarabb 16 és fél éves korban lehet elkezdeni az elméleti tanfolyammal, aminek további feltétele ugyanakkor az általános iskolai bizonyítvány megléte. Az elméleti vizsgára leghamarabb 3 hónappal a 17. életévetek betöltése előtt jelentkezhettek, a gyakorlati vizsga életkori feltétele pedig a már betöltött 17. életév. |
Emelkedhet a gyakorlati órák ára
Hogy a középiskolások ingyenes elméleti képzése anyagilag mekkora könnyebbséget jelenthet egy családnak, jól mutatja, hogy most egy online KRESZ-kurzus jelenleg vizsgával együtt körülbelül 50 ezer forintba kerül, elsősegélytanfolyamot már hétezer forintért lehet találni, a vizsgadíja viszont borsosabb, egységesen 18 ezer forintot kell érte fizetni. Ha beleszámoljuk a középiskolások számára eddig is elérhető állami támogatást is, akkor szeptembertől körülbelül 50 ezer forinttal lehet olcsóbb a jogosítvány a diákoknak, viszont elképzelhető, hogy a gyakorlati képzés áremelésével forgathatják majd vissza az ingyenes középiskolai tanfolyamok miatti kiesést az autósiskolák.
Papp Endre szerint a változás miatt hosszabb távon biztosan emelni fogják a gyakorlati órák árát az autósiskolák, hiszen nekik az nagy kiesést jelent, hogy a diákok nem fizetnek a KRESZ-tanfolyamért. Az emelés nagysága pedig sok mindentől függhet, például, hogy csak B kategóriás jogosítvánnyal foglalkozik-e az adott iskola, és, hogy milyen arányban oktatják az érintett 16-18 éves korosztályt.
Mennyibe kerül jelenleg egy B kategóriás jogosítvány?
|
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint 2022 végén átlagosan 305 ezer forintba került egy B kategóriás jogosítvány megszerzése, ehhez képest 2020 utolsó hónapjában még „csupán” 216 ezerért lehetett jogsit szerezni. A nagyobb autósiskolák árlistája szerint jelenleg nagyjából 290 ezer forintba kerül a jogosítvány elméleti és gyakorlati része. Ez az összeg azonban a gyakorlatban ennél lényegesen több lehet. Az előírások szerint minimum 29 vezetői órát kell vennie a tanulónak, hogy a vizsgával együtt meglegyen a kötelező 30 levezetett órája, de a gyakorlatban ez sokkal inkább közelebb van az 50-60 órához, ami akár több mint százezer forinttal is megdobhatja a költségeket. |
Reménykednek a teljes támogatásban
Megkérdeztünk egy 16 éves gimnazista anyukáját is arról, hogy a változtatások fényében mikor szeretnék elkezdeni a jogosítványszerzést:
"Ő 17 évesen mindenképp el szeretné kezdeni, mi is támogatjuk ebben. Szerintem célszerű kihasználni ezt a lehetőséget, a kérdés csak az, hogy végülis mennyibe fog kerülni a teljes jogosítvány. Volt ez a belengetés, hogy a gyakorlati képzésre is kap támogatást a szülő, majd ezt később visszavonták"
– mondta az anyuka, aki fontosnak tartja a vezetést, de hozzátette, hogy tényleg nagyon drága a teljes tanfolyam, ezért jól átgondolják, hogy melyik autósiskolába menjen a lányuk. Azt is elárulta, hogy reménykednek abban, hogy mégis lesz teljes támogatás. Bár – behozva egy új szempontot – elmondta, hogy környezetvédelmi szempontból nézve, lehet nem kellene támogatni, hogy még több autó kerüljön az utakra.
A Magyar Honvédség is adhat gyakorlati képzést
A rendelet másik érdekessége, hogy a képzés vezetési gyakorlati részét a Magyar Honvédség is nyújhatja. Papp Endre szerint homályos ez a részlete a rendeletnek, és egyáltalán nem biztos, hogy rendelkezik ugyanazokkal a felszereltséggel és adottságokkal a Honvédség, mint egy autósiskola, például nincsenek végzettséggel rendelkező szakoktatóik. Nem megerősített információ, de az AVOSZ elnökségi tagja olyanról is hallott, hogy szeptembertől kísérleti jelleggel a katonai szakiskolákban kezdik el a gyakorlati oktatást. Ez a Honvédséget is váratlanul érte, egyelőre sok helyen még oktató autók sincsenek.