Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Az emberek nehezebben gondolkodnak, ha a vérnyomásuk túl magas – állítja egy új tanulmány, mely az Észak-Karolina Állami Egyetem szakembereinek köszönhető. A kutatás során hatvan év felettieket vizsgáltak meg, és kiderült: a stresszes helyzetekben az idősebbeknek még nehezebb tisztán gondolkodniuk.
A kutatást vezető Dr. Jason Allaire 36 résztvevőn végezte el a kísérletet: szabványosított feladatokat kellett megoldaniuk naponta kétszer hatvan napon keresztül, mialatt rendre ellenőrizték vérnyomásukat. A szakember szerint az alanyok, akiknek átlag szisztolés vérnyomása 130 vagy afölötti volt, kognitív funkcióiknak jelentős csökkenését tapasztalták, ahogy a vérnyomásuk megugrott. Miközben, akiknél az átlag vérnyomás alacsony, vagy normális volt, nem változott a kognitív funkció, ha a nyomás felment.
A tanulmány tehát kapcsolatot vélt felfedezni a magas vérnyomással rendelkező idősek vérnyomás-megugrása és az induktív gondolkodás csökkenése között. „Az induktív gondolkodás különösen fontos, hiszen egy olyan alapvető képességről van szó, amely az ismeretlen információkat kezeli, hogy megoldásokat találjon rá” – mondta.
Az eredmények azt mutatják, hogy a mentális stressz részben felelős lehet a vérnyomás megemelkedéséért, és ezzel párhuzamosan a kognitív funkciók meghibásodásáért. Mindazonáltal, Allaire megjegyezte, hogy a vérnyomás szabályos ingadozása is azért szerepet játszott mindebben.
Tény, az új ismeretek további kutatásokat alapozhatnak meg a felnőttoktatásra, az idősek képzésére, és az élethosszig tartó tanulásra vonatkozóan.